هارون یشایایی مدیرمسئول سابق نشریه افق بینا در سخنرانی با عنوان «یهودیان و مطبوعات ایران» گفت: دو جریان فکری در جامعه یهودی ایران شکل گرفت:، تفکری که از جریان صهیونیستی طرفداری می کرد و دیگر تفکری بود که بر پیوند یهودیان با مردم ایران اصرار داشت.
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، هارون یشایایی، رئیس انجمن کلیمیان تهران و مدیرمسئول سابق نشریه افق بینا چندی پیش طی نشستی در سالن شماره ۴ جشنواره مطبوعات واقع در محل دائمی نمایشگاه کتاب تهران، به ایراد سخنرانی حول موضوع «یهودیان و مطبوعات ایران» پرداخت.
هارون یشایایی داشتن زبان محاوره مشترک فارسی در طی قرنهای متمادی را یکی از عوامل نزدیکی یهودیان بافرهنگ ایرانی دانست و سابقه آشنایی یهودیان با مطبوعات را همزمان با فعالیت مدارس آلیانس در ایران ذکر کرد و گفت: فرهنگ یهودی ایران قبل از سال ۱۲۸۵ هـ.ش (سده ۱۸۰۰ میلادی) صرفاً در کنیسهها شکل میگرفت و بیشتر حول مسائل و فرایض دینی بود، نشریات و کتب دینی نیز شامل توضیح اعیاد و اجرای مراسم و دعاهای روزانه بود. اما با آمدن (مدارس) آلیانس، تحولات فکری در یهودیان ایران به وجود آمد و آنها را بافرهنگ اروپایی آشنا کرد و همین امر باعث شد که یهودیان از پوسته محدودی که در آن بودند خارج شوند و این تحولات فکری همزمان با دوران مشروطیت ابعاد وسیعتر پیدا کرد و بارور شد.
وی سپس به ذکر تاریخچه نشریات یهودیان پرداخت و گفت: اولین نشریه یهودیان به نام «شالوم» (در زبان عبری به معنای سلام) در سال ۱۲۹۴ در تهران به خط عبری و زبان فارسی منتشر شد. در سال ۱۲۹۹، روزنامه «هَگِئولا» و در سال ۱۳۰۱، روزنامه «هحییم» نیز که خط فکری جداگانهای را مطرح میکرد منتشر میشد و با انتشار این نشریات در میان یهودیان ایرانی دیدگاههای متفاوت در مقابل هم قرار گرفتند. انجمن کلیمیان وقت برای انتشار شالوم، چاپخانهای به نام «مطبعه یهودیان ایران» احداث کرد. در همین دوران به دلیل تسلط یهودیان به زبان فارسی، فرهنگنویسی به یکی از فعالیتهای فرهنگی و شغل اختصاصی یهودیان تبدیل شد. ازجمله فرهنگهایی که در این دوران به چاپ رسیدند، فرهنگ کامل فارسی به فرانسه و فرانسه به فارسی «دکتر مرتضی معلم» و فرهنگهای «سلیمان حییم» است.
یشایایی در ادامه افزود: پس از توقفی که در انتشار روزنامه شالوم و حییم ایجاد شد، دو جریان فکری در جامعه یهودی ایران شکل گرفت: تفکری که از جریان صهیونیستی طرفداری میکرد و دیگر تفکری بود که بر پیوند یهودیان با مردم ایران اصرار داشت. پس از شکلگیری تفکرات صهیونیستها مبنی بر تجمع یهودیان در سرزمین مقدس و تشویق به مهاجرت آنان، یهودیان ایران هم از آن متأثر میشوند. از دیرباز حوزه فرهنگ و تجمع یهودیان جهان شامل دو محدوده جغرافیایی میشد: محدوده اروپای شرقی و غربی که آغازگر مهاجرت بودند و محدوده دوم یهودیانی که در کشورهای اسلامی زندگی میکردند. طی سالهای ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۶ اکثر جمعیت یهودیان از کشورهای اسلامی مهاجرت کردند و عمدتاً این مهاجرتها به اسرائیل بود.
یشایایی در ادامه سخنرانی افزود: اولین نشانههای گرایش به جناح چپ در میان یهودیان در روزنامه «راهنمای یهود» که در سال ۱۳۲۲ به چاپ میرسید، به چشم میخورد. از سال ۱۳۲۳ همزمان با انتشار نشریه فوق، نشریه فرهنگی «اسرائیل» انتشار مییافت و انتشار آن حدود ۳ سال به طول انجامید و هدف آن ایجاد تعادل بین فرهنگ صهیونیسم سیاسی و ادامه زندگی یهودیان در ایران بود. مجله «سینا» از دیگر نشریات کلیمیان بود که اولین شماره آن در سال ۱۳۲۶ به چاپ رسید و به جناح راست و صهیونیسم گرایش داشت. پسازآن مجله «عالم یهود» انتشار یافت که چاپ آن ۹ سال طول کشید و عقاید صهیونیستی داشت و سرانجام چاپ آن در سال ۱۳۲۸ متوقف شد. همچنین از سال ۱۳۲۹ مجله «دانیال» به مدت یک سال منتشر شد و سعی داشت بین صهیونیسم و تفکر چپ تلفیق ایجاد نماید.
رئیس انجمن کلیمیان اظهار داشت: قبل از سالهای ۱۳۳۲ و کودتای ۲۸ مرداد، دو نشریه خیلی مهم از طرف یهودیها به چاپ میرسیدند: یکی مجله «نیسان» که ارتباط فکری و اجتماعی با جامعه یهود نداشت و فقط مدیرمسئول آن یهودی بود و بهعنوان روزنامه حزب توده منتشر میشد و سرانجام توقیف شد. دیگری مجله هفتگی «بنیآدم» که حدود ۴ سال منتشر میشد و سعی آن القای این اندیشه بود که به جامعه یهود بفهماند بهرغم همه مشکلات و تضادهای موجود در جامعه، مهاجرت راهحل نهایی برای یهودیان نیست.
بعد از توقف انتشار بنیآدم تا انقلاب اسلامی ایران هیچ نشریهای بهجز بولتنهای داخلی انجمن کلیمیان تهران و سایر گروههای اجتماعی یهودیان منتشر نشد. مهمترین نشریه یهودیان بعد از انقلاب نشریه «تموز» بود که توسط جامعه روشنفکران یهود به چاپ میرسید و اهمیت این نشریه در دنبال کردن اندیشههای غیر صهیونیستی بود و رفتهرفته به بلندگوی جامعه یهودی تبدیلشده بود. یشایایی در ادامه گفت: متأسفانه پس از سال ۱۳۶۸ انتشار مجله تموز میسر نشد چراکه اکثر متصدیان آن مسئولیتهای اجتماعی به عهده گرفتند و مسئولین نشریه درگیر کارهای اجتماعی شدند.
رئیس انجمن کلیمیان تهران ضمن اشاره به فشارهای وارد بر یهودیان از طرف صهیونیسم و کاهش امنیت اجتماعی، فرهنگی در داخل کشور، نقش امام خمینی را بسیار مؤثر ارزیابی کرد و افزود: گفته امام که «ما مسئله صهیونیسم و یهودیها را جدا میکنیم» در روابط میان افراد جامعه و کلیمیان تأثیر بسزایی داشت.
یشایایی افزود: اینک به همت جوانان یهودی نشریه «افق بینا» منتشر میشود و موردتوجه همکیشان و هموطنان عزیز قرارگرفته است. در نشریه افق بینا دو کار عمده صورت گرفته است، یکی اینکه خبرهای جامعه یهود بین یهودیان ایران و هموطنان غیریهودی و فارسیزبانان خارج از کشور مطرح میشود، و دیگر اینکه بخشهایی از مسائل و احکام شریعت یهود نیز در آن بهروشنی بیان میشود تا همگان با آن آشنا گردند.
این جلسه با پرسش و پاسخ میان حضار و هارون یشایایی خاتمه یافت.