خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کتاب؛ معجزه آخرین دین الهی

یک پژوهشگر علوم قرآنی با بیان اینکه مهم‌ترین معجزه آخرین دین الهی، کتاب است گفت: باید به خود افتخار‌ کنیم زیرا خداوند، ما را در مسیر تکامل بشری در حدی یافته که برای یقین به حقیقت معجزه‌ای جاوید را در اختیارمان قرار داده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، محقق و پژوهشگر علوم قرآنی به‌ مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی در گفت‌وگو خود گفت: وقتی به وحی الهی مراجعه‌ کنیم، خداوند تبارک و تعالی در ابتدای سوره الرحمن، پس از اشاره به رحمانیت خود، بلافاصله به موضوع خواندن کتاب وحی و مطالعه آن پرداخته و یا سوره علق را با امر «بخوان» آغاز می‌فرماید. این یعنی که مهم‌ترین معجزه آخرین دین الهی، کتاب است. کتابی که هم باید آن را خواند، هم در آن پژوهش‌کرد تا مطالب نو و بطن‌های جدید آن نمایان شود و بشر را برای رسیدن به علو انسانیت راهنما باشد.

منصورمنیری ادام داد: ما مسلمین باید به خود افتخار‌ کنیم زیرا خداوند، ما را در مسیر تکامل بشری در حدی یافته که برای یقین به حقیقت، به‌ جای تمسک به معجزاتی که محدود و مشهودند، معجزه‌ای جاوید که معقول است را جویا باشیم و هدایت ما را در خواندن قرار‌ داده‌ است. هیچ پیشرفت مادی و تکنولوژیک و یا هیچ ترقی تمدنی در جوامع بشری اعم از شرق و غرب، بدون مطالعه کتاب نه امکان‌پذیر بوده و نه خواهد بود. این یعنی هیچ‌گاه رسانه‌ای نمی‌تواند جای کتاب و کتاب‌خوانی را بگیرد.

کارشناس علوم قرآنی با بیان اینکه معجزه اسلام کتاب است، مطرح‌ کرد: امر به آموختن و عنایت به سوادآموزی و مطالعه دائمی کتاب، جزئی لاینفک از اسلام و مسلمانی است. پیامبر‌ اکرم(ص) فدیه آزادی اسیران جنگی را آموزش سواد به ده مسلمان قرار می‌دهد، یا اینکه خواندن قرآن و مطالعه و پژوهش در علوم دیگر را آن قدر مهم می‌داند که ارزش مرکب قلم دانشمند بالاتر از خون شهید عنوان‌ شده، همه این‌ها نشان‌دهنده عظمت مطالعه و کتاب‌خوانی در اسلام است.

محقق و پژوهشگر علوم قرآنی با تصریح اینکه قرآن کتاب راهنمای انسان به سوی رستگاری است، خاطرنشان‌ کرد: وظیفه هر فرد مسلمان، عبادت، خودسازی و تلاش برای ارتقا روحی و معنوی و سیر الی‌الله است. بی‌گمان برای رسیدن به این هدف، راهی به‌جز تمسک به قرآن وجود‌ ندارد و این یعنی هر کس هدایت را در غیر قرآن بجوید، هم خود گمراه شده و هم دیگران را به ضلالت می‌کشاند. این راهنمایی و هدایت، اول از مسیر خواندن و قرائت شروع می‌شود، سپس سعی برای فهم ترجمه آن و در‌ نهایت، درک عمیق آیات و تفسیر و تأویل آن‌ها وظیفه هر مسلمان است. هر قدر به این وظیفه، کامل‌تر عمل کنیم بنا به فرمایش معصومین، مسلمان‌تریم. اما متأسفانه، جامعه ما بعضاً در همان قدم اول دچار مشکل است. این زیبنده‌ جامعه ایرانی نیست که تحصیل‌کرده آن نتواند قرآن را به‌درستی از روی مصحف بخواند. باید برای این معضل، فکری کرد.

قرآن و مطالعه

استاد قرآن با تأکید بر اهمیت گسترش فرهنگ مطالعه در کشور، یادآور شد: اشاعه فرهنگ مطالعه در بزرگسالی میان افرادی که مشغله‌های فکری همچون معیشت و خانواده دارند، کار بسیار سختی است. ما نیز همچون سایر ملل باید کتاب و کتاب‌خوانی را از کودکی در کام کودکان و نوجوانان شیرین کنیم. یکی از وظایف سازمان‌های فرهنگی، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی است. کتاب باید کالایی قابل‌خرید برای عموم مردم باشد نه همچون امروز که به‌خاطر قیمت بالای آن، خرید کتاب از سبد هزینه خانواده‌ها خارج شده است. این برای جامعه ما یک فاجعه است که نباید بگذاریم ادامه یابد.

منصورمنیری ادامه داد: باید مسئولان بودجه‌بندی کشور به این باور برسند هر ریال هزینه‌ای که برای تهیه کاغذ و جوهر و فیلم و زینک مصرف می‌شود نه‌تنها خرج نیست بلکه سرمایه‌گذاری است. این‌ کار همچون ساخت پل و بیمارستان است که خیر آن برای مدت‌های مدید، نسل جوانان این مملکت را در مقابل میکروب‌های جهل و خرافه بیمه می‌کند. ملت آزاده و مستقل، ملتی آگاه و اهل مطالعه است و بدون سرمایه‌گذاری در صنعت کتاب، تصور پیشرفت در اقتصاد و فرهنگ، تصوری بیهوده خواهد‌ بود.

وی در پایان افزود: امیدواریم با تدبیر مسئولان فرهنگی کشور و همت جوانان فهیم ایران اسلامی، بار دیگر کتاب و کتاب‌خوانی جایگاه اصلی خود را بین مردم بازیابد. علی‌رغم تلاش‌های قابل‌ تقدیری که در جهت گسترش تولید و استفاده از کتاب‌های دیجیتال صورت‌ گرفته، اما به نظر کارشناسان عرصه مطالعه، هنوز هم هیچ چیز نمی‌تواند و نباید جای کتاب و مطالعه از روی صفحات کاغذی را بگیرد. باید به کودکان و نسل بعد لذت شیرین خواندن کتاب‌های کاغذی، شمیم خوش بوی صفحات کتاب و انس و الفت با این یار و مونس تنهایی انسان را بیاموزیم.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.