خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ژاپن نقاشی دیواری تخریب شده توسط طالبان در بامیان را شبیه‌سازی کرد

محققان ژاپنی با استفاده از فنون سنتی و امکانات دیجیتالی یک نقاشی دیواری در کنار مجسمه‌های بودای بامیان را که توسط طالبان در سال ۲۰۰۱ تخریب شده بود، شبیه سازی کرده و یک «کلون عالی» آن را ساخته اند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، بعد از آن که طالبان در زمان حاکمیت قبلی خود در سال ۲۰۰۱ تندیس‌های بودای بامیان و نقاشی‌های دیواری اطراف آن را تخریب کردند، حتی یک قطعه از بقایای این نقاشی‌های هفت قرنه باقی نمانده است. تخریب مجسمه‌های بودا در بامیان، محکومیت‌های جهانی را در آن زمان در پی داشت.

اما یک کاپی یا نمونه شبیه سازی شده بسیار دقیق این نقاشی دیواری که نتیجه سه سال تلاش هنری است، چند هفته بعد از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در ماه سپتمبر و اکتوبر سال روان در موزیم توکیو به نمایش گذاشته شد.

در سقف این مغاره تخریب شده در کنار تندیس‌های مشهور بودا، یک “بوداسف” آبی، کسی که در مسیر تبدیل شدن به بودا قرار دارد، به تصویر کشیده شده بود.

این نمونه که گروه هنر دانشگاه توکیو ایجاد کرده، شش متر طول و سه متر عرض دارد. این نمونه شبیه سازی شده ظریف به اندازه اصل این دیوارنگاری ساخته شده و به نام «کلون عالی» یاد می‌شود.

ژاپن یکی از کشورهای مهم کمک کننده برای افغانستان می‌باشد و از مدت‌ها به این طرف در ابتکار حفاظت از آثار باستانی در بامیان مشارکت داشته است. بامیان چهارراه تمدن‌های باستانی و یکی از زادگاه‌های بودیسم ژاپنی محسوب می‌شود.

این گروه محققان در توکیو برای ایجاد یک نمونه کمپیوتری از سطح این نقاشی دیواری از ۱۰۰ عکسی که توسط باستان شناسان ژاپنی پیش از تخریب این اثر باستانی گرفته شده بود، استفاده کرده اند. آن‌ها سپس این داده‌ها را وارد یک ماشین کرده و شکل دقیق آن را بر روی یک سطح بزرگ «پلی‌استایرن» حکاکی کرده اند.

نقاشی دیواری

نمونه دیجیتالی یک نقاشی دیواری در کنار مجسمه‌های بودای بامیان

برای تکمیل کاپی این اثر باستانی از نقاشی سنتی با لاجورد کار گرفته شده است، چیزی که در نسخه اصلی این نقاشی دیواری استفاده شده بود.

اینوی، پروفیسور در سازمان میراث فرهنگی اورآسیا گفت که از طریق این فرایند‌، «ما می‌توانیم نمونه‌های بسیار شبیه و نزدیک به نسخه‌های اصلی ایجاد کنیم تا روح این آثار را به نسل‌های آینده انتقال دهیم.»

او افزود: «بیایید جلو خراب کاری را بگیریم. بیایید با هم از فرهنگ گرانبها و میراث بشریت محافظت کنیم.»

چند روز پس از خروج کامل نیروهای ایالات متحده امریکا از افغانستان، طالبان در اواسط ماه اگست امسال کابل را تسخیر کردند و پس از آن نگرانی از احتمال بازگشت حاکمیت سختگیرانه این گروه در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ دوباره اوج گرفته است.

رژیم کنونی طالبان تاکید کرده است که از میراث‌های باستانی در برابر تخریب محافظت می‌کند.

نقاشی دیواری

نمونه دیجیتالی یک نقاشی دیواری در کنار مجسمه‌های بودای بامیان

کوسکاو مایده، عضو گروه بازتولید آثار هنری در توکیو، می‌گوید که تصاویر “بسیار تکان دهنده” تخریب بوداهای غول پیکر در سال ۲۰۰۱ هنوز در ذهن اش زنده است.

این مرد ۸۸ ساله که بارها از بامیان دیدار کرده است، گفت: «من نگران بودم که چنین عملی باز هم روی بقایای [آثار تخریب شده] صورت گیرد.» او افزود که کار این گروه هنری نشان داد که خراب کاری در برابر تکنالوژی مدرن “بی‌معنی” است و “همه چیز می‌تواند دیجیتالی شود”.

گزارشگران خبرگزاری فرانسه در بازدید شان از ولایت بامیان مشاهده کردند که افراد مسلح طالبان از بقایای مجسمه‌های تخریب شده بودا محافظت می‌کنند.

هنگامی که این خبرنگاران در ماه اکتوبر از بامیان بازدید کردند، کار ساخت و ساز یک مرکز فرهنگی و موزیم با هزینه ۲۰ میلیون دالر در آنجا جریان داشت. این پول را سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) می‌پردازد. افتتاح برنامه ریزی شده این مرکز به دلیل تسلط طالبان در سال جاری به تعویق افتاد.

بیشتر بخوانید: پیکر بودا و صد ها اثرغارت شده دیگر به موزیم ملی سپرده شد

کوسکاو مایده افزود که آروز دارد تا یک “موزیم صلح” جداگانه را در بامیان بسازد و در صورت امکان، این نمونه شبیه سازی شده نقاشی دیواری را در آنجا به نمایش بگذارد.

مایده که عضو کمیته یونسکو برای حفاظت از میراث فرهنگی افغانستان است، گفت: «ما نمی‌توانیم این را به جای اصلی‌اش برگردانیم، اما می‌خواهم این را به عنوان یک اثر هنری به بامیان ببرم و مردم محل آن را به ارث ببرند.»

او در اخیر پیام نوشته شده در دروازه ورودی موزیم ملی افغانستان در کابل را بازگو کرد که «یک ملت زمانی زنده است که فرهنگ‌اش زنده باشد.»

منبع دویچه وله فارسی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.