خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

درآمدی بر زمینه های پیدایش و مبانی عقیدتی مسیحیت صهیونیستی

نویسندگان:  دوست محمدی احمد*, رجبی محمد
 
* دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران
 
چکیده:

مسیحیت صهیونیستی به مثابه یک جریان افراطی مسیحی با تکیه بر تفاسیر تحت اللفظی از متون کتاب مقدس، خواهان تحقق پیشگویی های کتاب مقدس بر اساس عقاید تقدیرگرایانه خویش است تا از این طریق زمینه را برای ظهور مسیح (ع) در آخرالزمان فراهم آورد. به اعتقاد این گروه خداوند مقرر کرده است.

بشر باید هفت مرحله یا مشیت را از سر بگذراند تا به ظهور مسیح (ع) در آخرالزمان برسد. زمینه های پیدایش مسیحیت صهیونیستی به پروتستانتیسم و پیوریتانسیم باز می گردد. چرا که تا پیش از آن و در دوران حاکمیت کلیسای کاتولیک، همواره یهودیان، قاتلان مسیح دانسته می شدند اما با وقوع پروتستانتیسم، نهضت اصلاح دینی به رهبری مارتین لوتر با بیان ریشه های عبرانی مسیحیت به ستایش از یهودیان پرداخت و این فرایند توسط فرق منشعب از آن به ویژه پیوریتانسیم ادامه یافت.

ما در این مقاله خواهیم کوشید با بررسی ریشه های پیدایش و مبانی عقیدتی مسیحیت صهیونیستی، زمینه برای شناخت هر چه بهتر جریان مسیحیت صهیونیستی فراهم آید.
 
کلید واژه: مسیحیت صهیونیستی، پروتستانتیسم، پیوریتانسیم، تقدیرگرایی، آرماگدون، هزاره گرایی، ایالات متحده آمریکا، اسراییل، یهود، مسیح (ع)

درآمدی بر زمینه های پیدایش و مبانی عقیدتی مسیحیت صهیونیستی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.