خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

شاخصه های عرفان ناب شیعی

نویسنده:  فنایی اشکوری محمد*
 
* موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
 
چکیده:

عرفان، برترین نوع معرفت نسبت به برترین حقیقت هستی است و به تعبیر قدما، اشرف علوم به اشرف موضوعات است؛ گرایش به عرفان نیز ریشه در فطرت انسان دارد؛ از این رو، عرفان جاذبه ای بی مانند دارد و بسیاری از تشنگان کمال در طلب آن سر از پا نمی شناسند.

از سوی دیگر، به دلیل گران بها بودن گوهر عرفان، انواع کاذب و جعلی آن بسیار و در نتیجه، تشخیص عرفان حقیقی از عرفان کاذب و ناقص دشوار است. اغلب به سبب تزیین و آراستگی ظاهر و استفاده از حیله و نیرنگ، بازار شبه عرفان های دروغین پررونق و عرفان ناب، مهجور و منزوی است.

با اینکه عرفان، باطن معارف اسلامی و بعدی جدایی ناپذیر از معارف شیعی است، متاسفانه چونان خورشید  پس پرده های تیره ابر، پنهان و حقیقت آن ناشناخته مانده و بسیاری از طالبان تشنه آن حیران و سرگردان به این سوی آن سوی می روند؛ از این رو برای بهرمندی از موهبت عرفان و مصونیت از شبه عرفان ها و معنویت های جعلی، شناخت شاخصه های عرفان راستین، که همان عرفان ناب شیعی است، از ضروریات است. به عنوان گامی کوچک در این مسیر طولانی، در این نوشتار برخی از اهم مختصات عرفان شیعی به اجمال طرح می شود.
 
کلید واژه: عرفان شیعی، عرفان کاذب، تصوف، توحید، شریعت، عقل، عشق

شاخصه های عرفان ناب شیعی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.