خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بعد از آیت الله سیستانی، مرجع دینی میلیون ها مسلمان شیعه در عراق کیست؟

اخیراً گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی عراق منتشر شده است که ظاهراً نشان می‌دهد برخی مدرسه های مذهبی شیعیان این کشور در شهر نجف در حال آماده‌سازی برای دوران پس از سیستانی هستند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، شایعات در مورد سلامت آیت الله سیستانی ۹۲ ساله است، جانشینی وی را که یکی از معتبرترین مراجع تقلید شیعه و کشور است را برجسته کرده است.

برخی کابران می پرسند که بعد از آیت الله علی سیستانی مرجع دینی میلیون ها مسلمان شیعه در عراق کیست؟

آیت الله سیستانی نقش برجسته فزاینده‌ای در امور سیاسی عراق، عمدتاً از طریق حفاظت از قدرت شیعیان عراق که به سختی به دست آورده‌اند دارد.
تاکنون هیچ فردی برای جانشینی بالقوه “انتصاب” نشده است.

آیت الله سیستانی به نظر می رسد در وضعیت خوبی قرار دارد و همه شایعات تکذیب می شود.

اخیراً گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی عراق منتشر شده است که ظاهراً نشان می‌دهد برخی مدرسه های مذهبی شیعیان این کشور در شهر نجف در حال آماده‌سازی برای دوران پس از سیستانی هستند.

حدس و گمان فراوان است مبنی بر اینکه نبرد برای جانشینی او می تواند  جالب نباشد.

سیستانی از زمان سرنگونی دیکتاتور سابق صدام حسین پس از تهاجم آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، رهبری مرجعیت مذهبی شیعیان، مرجع معنوی شیعیان در نجف را برعهده داشته است و نجف را به مرکز این کشور تبدیل کرده است.

نقش فعال آیت الله سیستانی در سیاست آشفته عراق پس از تهاجم نیز در خدمت به عنوان یک عامل تثبیت کننده برای کشور جنگ زده از طریق تلاش های او برای ایجاد یک آرمان مشترک برای همه اقوام و فرقه های عراق بسیار مهم بود.

آیت الله سیستانی در ۱۳ مرداد ۱۳۳۹ از پدری که او نیز عالم دینی بود در مشهد به دنیا آمد و یک سال پس از درگذشت مجتهد برجسته آیت الله ابوالقاسم خویی در سال ۱۹۹۲م. سیستانی به عنوان مرجع شیعیان جهان جانشین وی شد.

جانشینی او در بحبوحه ناآرامی هایی بود که پس از قیام شیعیان علیه صدام پس از جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ به وجود آمد، اما او همچنان بر امور مذهبی متمرکز بود و از سیاست اجتناب می کرد.

منبع سراج
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.