خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

میزان خسارت صنعت گردشگری در دوران کرونا

پس از شیوع اپیدمی کرونا بیشترین اسیب ممکن به صنعت گردشگری وارد شد امروز و در ادامه این مطلب به اهمیت صنعت گردشگری و میزان خسارت وارد شده به آن در دوران کرونا خواهیم پرداخت.

به گزارش سرویس بازار ردنا (ادیان نیوز)، پس از شیوع اپیدمی کرونا بیشترین اسیب ممکن به صنعت گردشگری وارد شد امروز و در ادامه این مطلب به اهمیت صنعت گردشگری و میزان خسارت وارد شده به آن در دوران کرونا خواهیم پرداخت.

به چه دلیل صنعت گردشگری اهمیت دارد؟

صنعت گردشگری یکی از مهم ترین پدیده های اقتصادی کشور است که در سال های اخیر توجه بسزایی به آن شد. صنعتی جوان که عامل موثری در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع انسانی می باشد. این صنعت در سال های اخیر کار افرینی و درامدزایی بسیاری را برای قشر های مختلف در پی داشته است و به یکی از مهم ترین صنعت های اقتصادی تبدیل شده است. همچنین برنامه های تخصصی برای بهربرداری بیشتر از آن صورت گرفته است. کشور ایران به دلیل فرهنگ غنی، تاریخ باشکوه و داشتن ۴ فصل متفاوت و مکان های تاریخی و طبیعی بکر یکی از مهم ترین مکان های گردشگری در آسیا و جهان می باشد و همین نکته سبب می شود تا این صنعت در کشور ایران از اهمیت بالایی برخوردار باشد. البته نباید نا دیده گرفت که پیشرفت صنعت گردشگری در ایران و دیگر کشور های در حال توسعه با مشکلات فراوانی از جمله : میزان بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی، اقتصاد تک محصولی همراه بوده است. امروز و پس از شیوع ویروس کرونا خسارت های زیادی به این صنعت نه تنها در ایران بلکه در کل جهان وارد شد که در ادامه مطلب به آن مفصل پرداخته ایم:

میزان خسارت صنعت گردشگری جهان در دوران کرونا

بعد از شیوع بیماری کرونا صنعت گردشگری نه تنها در ایران بلکه در سایر نقاط جهان با رکود و آسیب جدی مواجه شد به طوری که دبیر کل سازمان ملل اخیرا نسبت به افت صنعت گردشگری اشاره نموده و از این بابت ابراز نگرانی کرده است.  شیوع ویروس کرونا از دو سال پیش سبب شده است که زندگی و معاش ۱۲۰ ملیون نفر در بخش گردشگری به خطر بیوفتد. در بسیاری از کشورها برخی از شرکت های توریستی و گردشگری در مدت زمان کرونا اعلام برشکستگی کردند و یا به ناچاری تعداد زیادی از نیروهای متخصص خود را اخراج کردند و یا به مرخصی طولانی فرستادند. در ادامه این کنکاش ها و اسیب های دوران کرونا به صنعت گردشگری ” انتونیو گوترش” دبیرکل سازمان ملل وضعیت را دردناک توصیف کرده و گفت است که ضروری است بخش گردشگری احیا و بازسازی شود.  این درحالی است که چندی پیش ” زوراب پولولیکاشویلی” دبیرکل سازمان جهانی جهان گردی در بیانه ای خسارت وارد شده به صنعت گردشگری را تنها در پنج ماه نخست آن سه برابر بزرگ تر از رکورد اقتصادی سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ دانسته است.

میزان خسارت کلی گردشگری در ایران پس از شیوع ویروس کرونا

صنعت گردشگری امروز در دومین سال از روز های ناخوش و کم رونق خود قرار دارد و امید است تا پس از پایان اپیدمی به روز های خوش خود بازگردد. در سال های اخیر با وجود آسیب ها و ظرفیت های داخلی و خارجی و چالش های بسیار این صنعت نقش به سزایی در  اقتصاد کشور داشت با این حال با شیوع ویروس کرونا بیشتر از هر صنعت دیگری به حاشیه اقتصاد ایران رانده شد.  متاسفانه در این دو سال بیماری کرونا حدودا۳۲ هزار میلیاردتومان خسارت به صنعت گردشگری کشور وارد شده است که تاثیر زیادی بر  افت اقتصاد کشور داشته است. بیش از نوروز سال ۱۳۹۹ هرگز کسی تصور نمی کرد رکود در صنعت گردشگری اغاز شود آن هم به این شکل و با این مدت طولانی ! امروز اما امار بیکاری در این صنعت به بیش از ۴۴ هزار نفر رسیده است که اماری دردناک می باشد. همچنین بر اساس دیگر اطلاعات ارائه شده از سوی ولی تیموری مسئول بخش گردشگری ایران ” از بازه زمانی اسفند ۱۳۹۸ تا بهار ۱۴۰۰″ بیش از ۲۸ هزار میلیارد زیان مالی فقط به مراز اقامتی وارد شه است و بیش از ۲۱ هزار نفر در این بخش بیکار شده اند.” که در ادامه مفصلا به آن خواهیم پرداخت.

میزان خسارت صنعت گردشگری در دوران کرونا

خسارت کرونا به بخش هتل و هتل داری در دوران کرونا

از مهم ترین بخش صنعت گردشگری می توان به بخش اقامت بوم گردی، هتل ها و .. اشاره کرد. این بخش از صنعت گردشگری پس از شیوع بیماری کرونا و اپیدمی به شدت اسیب پذیر شد و طبق گفته اقای ولی تیموری مسئول گردشگری ایران ۲۸ میلیارد زیان مالی تنها به بخش اقامتی گردشگری در زمان شیوع ویروس کرونا وارد گشته که منجر به بیکاری ۲۱ هزار نفر در این بخش شده است.  خسارت ناشی از کرونا در بخش اقامتی باعث شده است تا تعداد زیادی از هتل ها به اقامتگاه های بومی واگذار شوند یا برای همیشه تعطیل شود که خسارت جبران ناپذیری به صنعت گردشگری وارد کرده است.  علاوه بر این دفاتر خدمات مسافرتی نیز با بیش از یک هزار میلیارد تومان خسارت و بیش از شش هزار نفر بیکار دومین گروه زیان دیده در صنعت گردشگری در دوران کرونا بوده است.

میزان خسارت در صنعت هوایی در دوران کرونا

سازمان یاتا انجمن حمل و نقل هوایی است که سازمانی فرامرزی می باشد و متشکل از ۲۶۰ شرکت هواپیمایی است. این شرکت هواپیمایی در سال ۱۹۴۵ در  هاوانا و کوبا راه اندازی شد. سازمان یاتا امروزه در مونترال کانادا مستقر است. این سازمان پیش از این و در ماه دسامبر خسارت احتمالی صنعت گردش گری را ۳۸ میلیارد دلار پیش بینی کرده بود. همچنین شرکت های هواپیمایی سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت ها از جمله بستن مرزهای هوایی بیش از ۱۲۶ میلیارد ضرر کرده اند. طبق گزارش سازمان یاتا خطوط هواپیمایی امریکا شمالی ۱۱ میلیارد دلار و خطوط هوایی اروپایی اکنون ۲۲ میلیارد دلار ضرر دهی داشته اند.  قطعا با این اوصاف خطوط هوایی کشور ما نیز خسارت های زیادی را متحمل شده است. این خسارت در ناوگان هوایی ایران پس از شیوع ویروس کرونا به بالای ۱۱ میلیارد تومان رسیده است. اما صنعت هوایی ایران تنها صنعت حوزه گرشگری نبود که دچار آسیب جدی شد و نمی توان از خسارت های مسیرهای ریلی و جاده ای در دوران کرونا چشم پوشی کرد.

 میزان خسارت کرونا در مسیر های ریلی چقدر بوده است؟

سفر های ریلی از محبوب ترین، ایمن ترین و پرطرفدار ترین سفر ها در مسیر های جاده ای ایران هستند که متاسفانه پس از شیوع بیماری کرونا با افت شدیدی مواجه شده اند. در این بخش شرکت های مسافری و به علت شیوع بیماری کرونا در دو سال گذشته و با توجه به مصوبه ستاد کرونا مبنی بر عدم استفاده از ظرفیت کامل قطار ها، شرکت های حمل و نقل ریلی به شدت با افت عملکرد مواجه شدند.  به طور کلی می توان گفت حدود هزار تا هزار و پانصد میلیارد تومان خسارت ناشی از موضوع کرونا به شرکت های مسافری ریلی تحمیل شده است. زیرا آن ها اجازه فروش بلیط کمتری را داشتند و از طرفی استقبال از این وسیله نقلیه عمومی هم در دوران کرونا بسیار کاهش پیدا کرده بود.

بیشتر بخوانید: بلیط قطار رجا را آنلاین بخرید

میزان خسارت حمل و نقل جاده ای در کرونا

پس از شیوع بیماری کرونا تعطیلی دانشگاه ها و ترس و دلهره از سفر و برقراری ارتباط، استفاده از وسایل نقلیه عمومی جاده ای به شدت کاهش پیدا کرد و تعداد بسیار کمی برای سفر از اتوبوس ها استفاده کردند. همچنین طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا استفاده از ظرفیت کامل اتوبوس مغایر با مصوبه مراقبت از بیماری های کرونایی بود. امروزه اما طبق براورد مسئولین بیش از چندین میلیارد خسارت به شرکت های مسافر بری جاده ای وارد شده است که برای جبران آن باید برنامه ریزی هایی خاص صورت بگیرید. علاوه بر این امروزه با کاهش بیماری کرونا و از بین رفتن محدودیت ها امید است تا سفر های بین شهری باز آغاز شود و افراد باز هم به سفر های خود را از سر بگیرند.

خسارت کرونا به بخش هتل و هتل داری در دوران کرونا

میزان خسارت مکان های گردشگری در دوران کرونا

علاوه بر خسارت های وارده به حمل نقل هوایی، حمل و نقل جاده ای و محل های اقامتی در دوران کرونا بیشترین خسارت را مکان های تاریخی و دیدنی پارک ها و سایرمکان های گردشگری متحمل شدند. اکنون بیش از دو سال است که برخی از مهم ترین مکان های دیدنی کشور چه مکان های تاریخی و چه گردشگری تعطیل می باشد. این موضوع تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد و صنعت گردشگری داشته و خسارت های بسیاری به آن وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: اشنایی با فرودگاه های بین المللی ایران

 آسیب های روحی دوران کرونا برای دوست داران سفر

سفر بهترین روش برای رهایی از اضطراب و استرس می باشد  اما با شیوع کرونا بسیاری از افراد ترس به حقی نسبت به این بیماری  داشتند و مدت های مدیدی را سفر نرفتند و همین موضوع سبب اشفتگی روحی و اسیب های فراوانی شده است.  علاوه بر خسارت های مالی کرونا به صنعت گردشگری نمی توان اسیب های روحی که به افراد بعد از مختل شدن بسیاری از سفرها  و مشاغل وارد شد را نادیده گرفت.

چشم انداز صنعت گردشگری بعد از بیماری کرونا

با این حال امروز با فروکش کردن موج های سهمگین ویروس کرونا همزمان با اجرای عملیات واکسیناسیون عمومی در کشور قرار است خبرهای خوشی برای صنعت گردشگری کشور رخ دهد و مجددا اوضاع اقتصادی این صنعت مهم رونق بگیرد.

قائم مقام وزیر میراث گردشگری و صنایع دستی بر این موضوع اشاره و تاکید کرد که: با انجام واکسیناسیون عمومی و صدور روادید توریستی به طور حتم شاهد سونامی گردشگری خواهیم بود. البته هنوز هم با توجه به شیوع بیماری اومیکرون سویه جدید کرونا نمی توان گفت  صدرصد قرار است اوضاع گردشگری مشابه با قبل از دوران کرونا باشد با این حال امیدواریم تا به زودی این سویه نیز از بین برود و اتفاقات خوشایندی برای این صنعت پر طرفدار رخ بدهد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.