خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بایسته های علمی در آینده پژوهی مهدوی

نویسنده:  پوررستمی حامد
 
چکیده:

چکیده فارسی:
«آینده پژوهی»، هنر شکل دادن به آینده است؛ به آن شکل که آینده را می خواهیم. آینده شناسی از این منظر، دانش شناخت تغییرات است و شناخت آینده از حیاتی ترین علوم مورد نیاز هر انسانی است. در اسلام، «مهدویت»، قلب تپنده تحقیقات آینده محور، است و آینده پژوه مسلمان نمی تواند در تحقیقات خود از ظرفیت ها و آموزه های فرهنگ مهدوی بهره نبرد؛ اما این عرصه، دارای الزامات و بایسته های پژوهشی ویژه ای است.

به نظر می رسد این بایسته ها در سه حوزه بایسته های نظری، مانند ۱) مثبت اندیشی امیدوارانه؛ ۲) نگاه کیفی به ظهور، نه کمی؛ بایسته های روشی، مانند ۱) مکانیسم پیش بینی آینده؛ ۲) حکومت طمانینه شرعی در فرایند و استنتاجات تحقیق و بایسته های تبلیغی، مانند ۱) تبیین مبانی فکری و مواد معرفتی دکترین مهدویت و ارائه شاخصه های حق و باطل؛ ۲) نمایاندن کارکردهای جامعه مهدوی قابل بررسی باشند که در این مقاله به بخشی از آن ها اشاره می شود.

کلید واژه: کلیدواژه فارسی: آینده پژوهی، مهدویت، بایسته های پژوهشی، بایسته های نظری، بایسته های روشی، بایسته های تبلیغی (کلیدواژه عربی: الدراسات المستقبلیه، المهدویه، الوظائف والواجبات التحقیقیه، الوظائف والواجبات النظریه، الوظائف والواجبات الأسلوبیه، الوظائف والواجبات التبلیغیه)

بایسته های علمی در آینده پژوهی مهدوی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.