خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

امروز اوکراین همان اسرائیل است / به یهودیان سراسر جهان التماس می کنیم به یاری ما بشتابند

پوتین می گوید آمده است اوکراین را نازی زدایی کند. اوکراین، که از حیث شمار جمعیت یهودیان کشور در اروپا سومین، و در جهان پنجمین است. اوکراین که رئیس جمهورش یهودی است و نخست وزیر پیشینش یهودی بود. اوکراین، تنها کشوری که زمانی جزو اتحاد جماهیر شوروی بود و تنها کشوری است که می تواند ادعاهایی چنین بکند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، رئیس ستاد زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در متنی که برای تایمز اسرائیل نوشت، گفت: درست همانطور که یهودیان در چنگ نازیها قربانی شدند، اوکراینی ها هم اکنون قربانی اقدام روسیه در ارتکاب به نسل کشی می شوند.

پوتین می گوید آمده است اوکراین را نازی زدایی کند. اوکراین، از حیث شمار جمعیت یهودیان کشور در اروپا سومین و در جهان پنجمین است. اوکراین رئیس جمهورش یهودی است و نخست وزیر پیشینش نیز یهودی بود. اوکراین، تنها کشوری که زمانی جزو اتحاد جماهیر شوروی بود و تنها کشوری است که می تواند ادعاهایی چنین بکند.

پیشینهٔ تاریخی یهودیان اوکراین، جدید نیست. به دوران «کییف روس» در ابتدای قرن دهم باز می گردد. یهودیان آن دوران یهودیت حسیدی را پایه گذاشتند که آیین آن اکنون در سراسر اروپا، اسرائیل و امریکا رواج دارد. دسته دسته یهودیان حسیدی برسلوف از همه جای جهان برای زیارت به شهر اومان در استان چرکاسی در نواحی مرکزی اوکراین می‌ آیند.

علیرغم شور و سرزندگی جامعهٔ یهودیان اوکراین، حیات یهودیان این کشور همیشه به صلح و آرامش نگذشته است. یهودیان از مدتهای طولانی در اوکراین نیز مانند دیگر جاهای اروپا هدف حملاتی بوده اند که در نهایت به کشتار جمعی هولوکاست انجامید. بنای «یادبود بابی یار» در کییف به خاطرهٔ حفرهٔ عظیمی در زمین تقدیم شده که پیکر بیش از ۳۰ هزار یهودی کشته شده به دست نازی ها را در سینهٔ خود مدفون کرد.

نزدیک به ۸۰ سال پس از بابی یار، علیرغم تلاش روسیه که در بسیاری از چرخه های انتخاباتی کوشید بذر یهودی ستیزی در کشور بپاشد، مردم اوکراین با اکثریت قاطع آرا ولودیمیر زلنسکی یهودی را به ریاست جمهوری خود برگزیده اند. سال گذشته، رادای اوکراین با اکثریت قاطع آرا قانونی در جرم انگاری یهودی ستیزی تصویب کرد.

اکنون که روس ها مقدس ترین امکان مذهبی یهودی را با انفجار بمب بر فراز بابی یار و اومان هدف می گیرند، ساختار روادار و صلح آمیزی که جامعهٔ مدرن اوکراین ایجاد کرده را نابود می کنند. آنها می کوشند کییف را محاصره کنند، درست همان که نازی ها بر سر لنینگراد آوردند. برای من این امری است بسیار شخصی: هر دو نیای من بازماندهٔ آن محاصره اند.

یهودیان اسرائیل اوکراین

حالا همه چیز در خطر نابودی است و از روی زمین محو خواهد شد.

مردم یهود با خطر محو شدن از روی زمین به خوبی آشنایند. امروز، اوکراین اسرائیل است. درست همانطور که یهودیان قربانی نازیها و عزم ایشان به نابودی تمام یهودیان شدند، اوکراینی های اکنون قربانی جنگ شیطانی روسیه می شوند. اشغالگران روس ترغیب و مأمور به ارتکاب نسل کشی اوکراینی ها شده اند.

نویسنده: آندری یرماک رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین

منبع اسرائیل تایمز
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.