خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نگهبانی طالبان از مجمسه‌های بودایی و گنج نهان زیر آن

پس از دهه‌ها ناکامی در بهره‌برداری از منابع کلان مس در افغانستان، دولت طالبان در تلاش است تا از یکی از بزرگترین معادن مس جهان در این کشور استفاده کند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز) به نقل از آسوشیتدپرس، طالبان که با اوضاع اقتصادی کمرشکنی دست به گریبان است، در حال مذاکره با شرکت‌های بزرگ چینی برای استخراج از معدن بزرگ مس است؛ امری که منجر به نفوذ پکن در این کشور آسیایی خواهد شد که تحت تحریم‌های بین‌المللی شدید قرار دارد.

این خبرگزاری امریکایی افزود: تمسخرآمیز است طالبانی که در دولت خود در دو دهه پیش مجسمه‌های تاریخی بودا را تخریب کرد و واکنش و خشم بسیاری از کشورهای جهان را برانگیخت، اکنون در راستای تلاش برای کسب رضایت پکن و توافق با این کشور برای بهره‌برداری از معدن مس، به حفاظت از مجسمه‌های بودا مشغول است.

در بالای معدن مس عینک در منطقه «عینک» ولسوالی محمد آغه ولایت لوگر که در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی کابل قرار دارد، مجمسه‌های بودا جای دارد که عناصر طالبان که روزی آن را تخریب می‌کردند اکنون برای حفاظت از این مجسمه‌ها در تلاش هستند.

در این معدن بزرگ که در دهه شصت قرن گذشته کشف و شناسایی شد، چهار دیر و کارگاه قدیمی مس و یک قلعه وجود دارد و این باور وجود دارد که یک شهرک بودایی مهم و یک چهارراه اصلی در آن قرار داشته که تاجرانی از غرب و از چین از آن می‌گذشتند.

در عمق صدها متری این مکان باستانی که راهبان بودائی در قرن نخست آن را بنا کردند، گمان میرود که بزرگترین معدن مس جهان وجود داشته باشد که حجم آن بر اساس تحقیقات به ۱۲ میلیون تن میرسد.

حاکمان طالبان در افغانستان به پکن امید بسته اند تا این معدن را به منبع درآمدی برای نجات دولت تبدیل کند، دولتی که از کمبود نقدینگی به دلیل تحریم های بین المللی شدید رنج می برد.

در همین راستا، حاکم الله مبارز، رئیس گروه امنیتی که حراست این مکان را برعهده دارد، گفت که این مکان راهی را برای تزریق میلیاردها دلار از سرمایه گذاری های چین باز خواهد کرد.

منبع سرویس ترجمه شفقنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.