طبق آمار منتشر شده از مسیحیان آمریکایی، بسیاری از آنها معتقد به آموزه جانشینی هستند. و باور دارند امتیازاتی که یهودیان در عهد قدیم داشتند، به مسیحیان منتقل شده و مسیحیان قوم خدا هستند. عده ای از مسیحیان امروزی خود را موظف به تبلیغ بین یهودیان می دانند چون معتفدند ایمان یهودی برای آنها فایده ندارد.
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، برخی مسیحیان آمریکا هیچ امتیازی برای یهودیان قائل نیستند. به طور کلی نمی توان در مورد بینش مسیحیان آمریکایی نسبت به یهودیان نظر واحدی بیان کرد. باورمندان به مسیحیت در آمریکا در عین اینکه از فرقههای مختلفی هستند، اعضای یک فرقه هم نظر یکسانی در مورد یهودیان ندارند.
بسیاری از مسیحیان اصولگرا (کاتولیک، ارتدوکس) و انجیلی معتقد به الهیات جانشینی (theology of displacemen) هستند. بر اساس این الهیات، مسیحیت جایگزین یهودیت شده و خداوند دیگر هیچ عهدی با قوم یهود ندارد. به تعبیر دیگر، برگزیدگی، که قوم بنی اسرائیل در عهد عتیق دارا بود به ایمانداران مسیحی به ارث رسیده و این مسیحیان هستند که جایگزین یهودیان شده و مورد لطف خدا هستند.
اسرائیل راستین یا معنوی
این عقیده باعث می شود مذهب یهود جایگاه کمتری در میان سایر مذاهب داشته باشد و کلیسای مسیحی را به عنوان «اسرائیل راستین» یا «معنوی» در نظر می گیرد. الهیات جانشینی، اولین بار توسط «ژوستین مقدس» و «ایرنئوس مقدس» مطرح گردید و در قرن چهارم میلادی مورد توجه کلیساها بود. اما براساس نظرسنجی سایت اینترنتی مسیحیان اصولگرا – انجیلی اکنون عقیده مذکور در میان این گروه از مسیحیان اعتبار چندانی ندارد. چرا که براساس نتایج به دست آمده از این نظرسنجی، ۸۶/۳ درصد معتقد بودند که یهودیان همچنان قوم برگزیده خداوند به شمار می روند و تنها ۲۳/۷ درصد با این عقیده مخالفند.(۱)
با وجود این، بسیاری از مسیحیان اصولگرا و انجیلی معتقدند همان گونه که بودائیست ها، هندوها، مسلمانان و… به دلیل اعتقاد نداشتن به عیسی به عنوان صاحب اختیار و منجی، مستحق عذاب آتش و جهنم هستند. یهودیان نیز تا ابد در میان شعله های آتش جاودان خواهند بود. این عقیده، بسیاری از مسیحیان محافظه کار را بر می انگیزد تا یهودیان و پیروان سایر مذاهب را به سوی تعالیم رهایی بخش عیسی مسیح راهنمایی کنند و در واقع آنها را تشویق به تغییر مذهب کند.
باپتیستهای جنوبی
باپتیستهای جنوبی (کسانی که تعمید دوران کودکی را قبول ندارند) و برخی از سایر فرقههای محافظه کار پروتستان به مفهوم جانشینی اعتقاد دارند. یعنی خداوند وعدههایی را که به قوم یهود داده بود، نظیر برگزیدگی و برتری نسبت به سایر اقوام و سرزمین موعود، به صورت یک طرفه لغو کرد و «کلیسای مسیحی» را به عنوان «اسرائیل مذهبی» به رسمیت شناخت.
بنابراین، باپتیست ها، یهودیان را نیز همچون هندوها، بودائیست ها و سایر غیر مسیحیان می دانند و تفاوتی بین این مذاهب قائل نیستند. مگر آنکه آنها به عیسی ایمان بیاورند و رستگار شوند، در غیر این صورت محکوم هستند تا ابد در جهنم بمانند.
در سال ۱۹۸۷ کشیش «بایلی اسمیت»، پدر مؤسسه «ائتلاف مسیحیان»، در جلسه عمومی «کنوانسیون باپتیست های جنوب» عنوان کرد خداوند نیایش یک یهودی را گوش نمی کند.» بدین صورت با استقبال گرم حضار مواجه شد. وی در ۲۴ ژانویه ۱۹۹۴ نیز طی سخنرانی برای ۱۵ هزار نفر در جلسه میزگرد مذهبی در شهر دالاس بیان کرد: «دوست من! با احترام بسیاری که برای یهودیان قائل هستم اما خداوند نیایش یک یهودی را گوش نمی کند.»(۲)
مسیحیان نجات یافتگان هستند
«آر. آلبرت مولر»، رئیس دانشکده الهیات باپتیست های جنوب در شهر لوئیس ویل ایالات کنتاکی مطرح کرد: «عقیده قاطع ما این است که رستگاری، از طریق ایمان آوردن به مسیح امکان دارد و مطمئن هستیم کسانی که دعوت سرور خود، عیسی مسیح، را اجابت می کنند نجات خواهند یافت.»(۳)
بیشتر فرقههای مهم و برجسته مسیحی عقیده دارند که خدا گروندگان به قوم یهود را از درگاه خود نرانده و همان گونه که متون مقدس مسیحی یا کتاب های عهد جدید راه رستگاری را به مسیحیان نشان می دهد، متون مقدس عبری یعنی کتب عهد عتیق نیز راه رستگاری یهودیان را وصف می کند. به عقیده آنها مسیحیانی که بر ضد یهودیان تبلیغ می کنند، رفتاری متکبرانه و خودخواهانه دارند و باعث آزار یهودیان می شوند.
رابطه عمیق میان تعالیم مسیح و عقاید یهود
سال ۱۹۹۵ در اعلامیه ای که از سوی ائتلاف باپتیست ها درباره روابط یهودی – مسیحی منتشر شد، چنین آمده بود: «با صراحت اعلام می شود که خداوند جامعه اسرائیل را از درگاه خود طرد نکرده، زیرا مواهب و دعوت خداوند غیر قابل فسخ می باشد… باید از مسائل تفرقه انگیز و تبعیضات مذهبی صرف نظر شود و گفت وگوهایی بین ادیان انجام گیرد که براساس آن، ادیان با احترام متقابل با یکدیگر رفتار کنند و بین آنها صلح برقرار باشد….»(۳)
در دهه های اخیر، مسیحیان برجسته و آزاد اندیش و نیز عالمان مذهبی یهود، موج سومی از پژوهش های آکادمیک (دانشگاهی) را درباره زندگی و عقاید عیسی مسیح آغاز کرده اند. آنها از رابطه عمیقی که طی قرن اول میلادی بین تعالیم عیسی و عقاید یهودیت وجود داشته، شگفت زده شده اند و در نهایت، بین یهودیان و آن دسته از علمای دین مسیح – که محافظه کار نیستند و به مطالعه عمیق در دین خدا علاقه مندند، گفتگوهایی انجام گرفته است.
پی نوشت:
در تهیه این مطلب از کتاب «تحولات مذهبی یهود و مسیحیت در آغاز هزاره سوم» نوشته گروهی از نویسندگان، استفاده شده است.
۱_ http://christianwebsite.com(link is external)
۲_ http://www.sbts.edu/mohler/fidelitas(link is external)
۳_ http://www.jcrelations