خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بقیع می‌تواند محور وحدت اسلامی باشد

حجت‌الاسلام نواب:

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: بقیع از اماکن محور وحدت است و هیچ جایی وجود ندارد که به این میزان قبور ائمه و اصحاب پیامبر اکرم(ص) و ستارگان درخشان امت اسلامی را در خود جای داده باشد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت، ۲۲ اردیبهشت ماه در همایش «بقیع؛ پیونددهنده مذاهب اسلامی» که از سوی اداره کل حج و زیارت استان قم برگزار شد، گفت: یاد بقیع همواره باید زنده بماند و از اذهان دور نشود و روزی هم باید آن مکان ساخته شود. انسان وقتی وارد بقیع می‌شود می‌بیند اگر این مجموعه در اختیار هیچ حاکمیتی نبود بدتر از وضع امروزی را نداشت مضاعف بر اینکه مردم در رفتن به بقیع تخریب شده هم آزاد نیستند.

وی افزود: محورهای دین اسلام به گونه‌ای است که انسجام‌بخش است، در آیات متعدد بر برادری و اخوت تاکید شده و مجموعه آموزه‌های اسلامی طوری تعریف شده که باعث افزایش این اتحاد و همبستگی شود. همچنین وجود مقدس نبی اعظم مایه وحدت است و سخنان ایشان هم همیشه با تاکید بر این مسئله بوده است.

نواب بیان کرد: محور دیگر وحدت بین مسلمین خود قرآن کریم است و در آیه شریفه فرموده که به حبل الهی اعتصام داشته باشید، همچنین محور دیگر همبستگی و وحدت بین مسلمین، قبله است که قرآن کریم در این باره فرموده است: هر جا هستید همه به سمت قبله بایستید. هیچ دین و آئینی را نمی‌یابیم که اینقدر مایه همبستگی باشد که بیش از یک میلیارد و نیم مسلمان روبروی یک مکان بایستند و نماز بخوانند. قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَهً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَیْثُ مَا کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ. اوقات روزه، نماز و مناسک دیگری مانند حج هم به صورت منسجم و واحد انجام می‌شود و در ادامه فرموده است ثم افیضوا من حیث؛ یعنی محوریت برنامه‌های دین ایجاد هماهنگی است.

ولایت حضرت علی(ع)؛ محور انسجام امت اسلامی

نواب گفت: رهبری در صحبتی فرمودند در کشورهای اسلامی که اعتقاد مردم به حضرت علی(ع) است همه باید علوی و فاطمی باشند، خود این دو بزرگوار محور وحدت هستند و نباید کسی زمینه اختلاف درست کند و پیونددهندگی ایشان در همه جا حفظ شود. رهبری در بیانیه گام دوم نکاتی فرمودند که در راستای انسجام و همبستگی است. در هفت توصیه ایشان در بیانیه گام دوم، هم توصیه به معنویت و اخلاق است و هم توصیه عزت نفس و مرزبندی با دشمنان.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت اضافه کرد: دشمن دشمن است و کسی که امروز خون فلسطینیان و مردم یمن را می‌ریزد دستش برسد خون مردم مالزی، اندونزی، سوریه، لبنان و مغرب اسلامی را هم می‌ریزد. دشمن به فکر آزار همه هست.

وی با بیان اینکه نکته دیگر آزادی و استقلال و سبک زندگی در فرمایش رهبری در بیانیه گام دوم است که این محورها هم در راستای انسجام مسلمین است، تصریح کرد: بقیع یکی از اماکنی است که محور وحدت است؛ بعد از نماز صبح همه مسلمین به سمت بقیع حرکت می‌کنند البته به آقایان اجازه می‌دهند و بانوان با حسرت نگاه می‌کنند، حتی در برخی موارد به دیوارهای بقیع آویزان شده‌اند که آن را ببینند، بقیع از اماکن بی نظیر تاریخ اسلام است و هیچ جایی وجود ندارد که اینقدر از قبور ائمه(ع) و اصحاب پیامبر(ص) و ستارگان درخشان امت اسلامی در آن باشند، چون رسم بود هر کجا شهیدی یا فداکاری و فعالیتی بود در کنار آن مزاری هم درست می‌کردند.

تکریم بقیع توسط پیامبر(ص)

نواب بیان کرد: اصحاب پیامبر و ائمه(ع) در بقیع دفن هستند و اگر چنین ظرفیتی در کشور دیگری وجود داشت از سانتی‌متر و ذره ذره خاک آن برای عظمت و ارتقای جایگاه کشورش استفاده می‌کرد، در ذره ذره خاک بقیع ابدان مطهر صحابی پیامبر(ص) دفن است؛ نقل است که پیامبر(ص) وقتی به بقیع تشریف می‌بردند می‌فرمودند: اللهم اغفر لاهل البقیع … یا شب از خانه بیرون می‌رفتند و برخی همسران ایشان را تعقیب می‌کردند می‌دیدند آن وجود مقدس می‌فرمایند السلام علیکم یا دار قوم مؤمنین. یا السلام علیکم یا اهل القبور من المؤمنین و المسلمین. در عبارت دیگری داریم که کان رسول الله یعلمهم …؛ یعنی پیامبر به مردم تعلیم می‌داد وقتی سمت بقیع می‌روند چه بگویند و چه رفتاری کنند.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: نقل شده که فردی در بقیع ایستاده بود و امام صادق(ع) از او پرسید می‌دانی این موقف چیست و او گفت نه و حضرت فرمود: اینجا همان مکانی است که پیامبر(ص)، می‌ایستادند و به قبور بقیع سلام می‌دادند.

شعار حج امسال

نواب تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تنها کشور در جهان اسلام است که برای حج، شعار دارد و شعارهایش همگی در مسیر وحدت مسلمین طراحی شده است. حج؛ خودسازی، انسجام، اقتدار اسلامی و دفاع از مسجدالاقصی. هم معنویت و خودسازی مطرح است و بعد از معنویت وحدت و انسجام است که باعث اقتدار اسلام و ایجاد زمینه برای دفاع از مسجدالاقصی است.

منبع ایکنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.