خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حرکت نظام‌مند و قرآنی امام خمینی (ره) در مبارزه با استعمار و استکبار جهانی

روحانی مبارز بحرینی مطرح کرد؛

حجت‌الاسلام والمسلمین دقاق گفت: از مهم‌ترین و برجسته‌ترین مفاهیم انقلاب امام خمینی (ره) این است که از یک سو قرآنی و از سوی دیگر مبارزه با استکبار جهانی است. امام خمینی (ره) بسیاری از واژگان قرآنی را وارد ادبیات سیاسی کرد؛ اصطلاحاتی چون استکبار، استضعاف، هجرت و جهاد، قیام برای خدا و این اندیشه انقلابی قرآنی امام خمینی نیاز به بررسی و مطالعه عمیق دارد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ عبدالله دقاق، روحانی مبارز بحرینی و مدیر حوزه‌های علمیه بحرین در قم، در وبینار بین‌المللی «خوانش انتقادی امام خمینی (ره) بر ماهیت و ساختار نظم بین‌الملل» که از سوی این خبرگزاری برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت که متن سخنان وی به شرح ذیل است:

خداوند متعال در کتاب قرآن کریم می‌فرماید: به نام خداوند بخشنده و مهربان، در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند و در راه او شربت شهادت نوشیدند و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند».

ما در آستانه سالروز ارتحال مردی با شما سخن می‌گوییم که بر سر عهدی که با خدا بست، صادقانه ایستاد و او امام خمینی بزرگ(ره) است، کسی که در چهاردهم خرداد سال ۱۳۶۸ شمسی برابر با چهارم ژوئن سال ۱۹۸۹ از بین ما رفت.

امام خمینی مصداق بارز کلام خداوند متعال است که می‌فرماید: «و در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند»؛ امام خامنه‌ای مصداق بخش دوم این آیه است که می‌فرماید: «و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.»

ما در ساحت دو امام هستیم، امام خمینی و امام خامنه‌ای که خداوند هر دوی ایشان را در دو دنیا عزت داده است. از مهم‌ترین و برجسته‌ترین مفاهیم انقلاب امام خمینی این است که از یک سو قرآنی و از سوی دیگر مبارزه با استکبار جهانی است.

اولین بیانیه‌ای که امام خمینی(ره) در مقابله با شاه صادر کرد، مربوط به سال ۱۳۲۳ش بود. امام خمینی در صدر این سند تاریخی آیه ۴۶ سوره سبأ را ذکر است: «بگو من فقط به شما یک اندرز مى‏‌دهم که دو دو و به تنهایى براى خدا به پا خیزید»؛ امام خمینی در این بیانیه به قیام برای مقابله با ظلم و ظالمان دعوت کرد؛ اما امام فقط به مقابله با شاه معدوم اکتفا نکرد، بلکه بر مقابله با اسرائیل، ایالات متحده آمریکا و استکبار جهانی هم تمرکز کرد.

بنابراین انقلاب امام خمینی(ره) انقلابی جهانی است و قیامی محلی، داخلی یا منطقه‌ای نیست. از همین رو از اصول و مبانی انقلاب امام خمینی(ره) مقابله با استکبار جهانی است. این اصطلاح، تعبیری قرآنی است. الان در ادبیات سیاسی تعبیر «استعمار» وجود دارد و اصطلاح استعمار به معنای تجاوز به کشورها، ملت‌ها و تسلط بر ثروت آنها در قرآن کریم وجود ندارد. چیزی که در قرآن کریم وجود دارد اصطلاح «استکبار» است.

خداوند متعال می‌فرماید: «فرعون قوم خود را سبک شمرد، در نتیجه از او اطاعت کردند»(۵۴/زخرف). می‌بینید که قرآن درباره او می‌گوید او از متکبران بود و درباره بنی‌اسرائیل می‌گوید که «به سرکشی و طغیانی بزرگ دچار می‌شوید»(۴/ اسراء).

بنابراین قرآن از اصطلاح علو، طغیان و استکبار استفاده می‌کند. امام خمینی(ره) این آیات قرآن را در واقعیت معاصر تطبیق داد و فرمود «آمریکا شیطان بزرگ است».

شیطان، اصطلاحی قرآنی است؛ خداوند متعال می‌فرماید: «…براى هر پیامبرى دشمنى از شیطان‌هاى انس و جن برگماشتیم»(۱۱۲/انعام).

بنابراین اگر ملاحظه کنیم متوجه می‌شویم که اصطلاحاتی که امام خمینی به کار می‌برد اصطلاحاتی قرآنی است، از اصطلاح شیطان استفاده کرده و تعبیر استکبار را به کار گرفته است و این دو تعابیری قرآنی است. بنابراین از مهم‌ترین جلوه‌های انقلاب امام خمینی، این است که انقلابی قرآنی است.

بُعد مهم دیگر انقلاب امام خمینی این است که یک انقلاب جهانی است. کوخ‌نشینان، فقرا و مستضعفین را به قیام در برابر ظالمان دعوت می‌کند. این اصطلاح قرآنی سوم، تعبیر «استضعاف» است. خداوند می‌فرماید: «مى‏‌گویند در چه [حال] بودید پاسخ مى‏‌دهند ما در زمین مستضعفان بودیم»، در ادامه آیه آمده است «مى‏‌گویند مگر زمین خدا وسیع نبود تا در آن مهاجرت کنید پس آنان جایگاهشان دوزخ است و [دوزخ] بد سرانجامى است»(۹۷/نساء).

لذا امام خمینی(ره) بسیاری از واژگان قرآنی را به‌کار برده است. اصطلاح استکبار، استضعاف، هجرت و جهاد، قیام برای خدا و این اندیشه انقلابی قرآنی امام خمینی نیاز به بررسی و مطالعه دارد.

بنابراین امام خمینی(ره) تمرکز زیادی روی اصطلاحات اصیل داشت. امام خمینی از تعبیر علمای دین استفاده می‌کند و نمی‌گوید «رجال دین» زیرا اصطلاح رجال دین اصطلاح کلیسایی است که به دوران رویارویی با کلیسا و اشراف در قرون وسطی مرتبط است.

امام راحل همواره بر اصطلاح علمای دین تمرکز داشت. کسی که می‌خواهد اندیشه امام را مطالعه کند باید در اصطلاحات قرآنی که امام خمینی به کار گرفته و جنبش جهانی که امام خواستار آن بود، تأمل کند.

موضوع مهم و شگفت‌انگیز اینکه امام(ره) در اولین بیانیه خود در سال ۱۳۲۳ ه.ش در سطح مردم ایران هم شهرتی نداشت و به عنوان مدرس حوزه علمیه شناخته می‌شد و زمانی که برای انقلاب، قیام کرد در ایران و جهان شناخته شد. زمانی که این بیانیه را نوشت صرفاً یک استاد حوزه علمیه بود. در آن زمان آیت‌الله بروجردی هم بود؛ اما امام خمینی(ره) از همان زمان بر مبارزه با اسرائیل و استکبار جهانی تمرکز داشت.

یعنی حرکت امام در مسیرش، نظام‌مند بود. رویارویی او با استکبار جهانی لحظه‌ای، گذرا یا منفعلانه یا پاسخ و عکس‌العملی موقتی و گذرا نبود، بلکه مبارزه با استکبار از اصول استراتژیک در مسیری بود که امام خمینی(ره) در آن حرکت می‌کرد.

از درگاه خداوند متعال مسئلت داریم که ما را در مسیر انقلابی قرآنی امام خمینی قرار دهد تا همه رژیم‌های مزدور و فاسد را برچیده و اصول و ارکان اسلام و حکومت آن را در سراسر جهان تحکیم بخشیم و برای ظهور امام زمان(عج) دعا می‌کنیم و آخرین دعایمان الحمد الله رب العالمین.

وبینار بین‌المللی خوانش انتقادی امام خمینی(ره) بر ماهیت و ساختار بین‌الملل»، صبح ۱۱ خرداد با سخنرانی حجت‌الاسلام‌ ابوترابی فرد، امام‌جمعه موقت تهران آغاز شد.

میشل کعدی، اندیشمند مسیحی لبنان، حجت‌الاسلام‌شیخ عبدالله دقاق، روحانی مبارز بحرینی و مدیر حوزه‌های علمیه بحرین در قم و شیخ غازی یوسف حنینه، رئیس شافعی مذهب هیئت‌ امنای جمعیت علمای مسلمان لبنان از دیگر سخنرانان این وبینار بودند که در قالب ویدئو کنفرانس پیرامون محورهایی چون امام خمینی(ره) و الگوی مطلوب حکمرانی بین‌المللی، اندیشه انقلاب و جرثومه استبداد در جهان اسلام و امام خمینی(ره) و جنبش‌های اسلامی سخنرانی کردند.

منبع ایکنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.