زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه به گزارش ادیان نیوز، آیت‌الله محمدمهدی موسوی خلخالی امروز در درس اخلاق خود در مدرسه علمیه عالی نواب بابیان این‌که خداوند انبیا را برای اصلاح اخلاق بشر مبعوث کرده، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید ما نبی فرستادیم تا انسان را از اخلاق ناپسند و بد تزکیه کند و او را به اخلاقی که اخلاق ناب […]

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش ادیان نیوز، آیت‌الله
محمدمهدی موسوی خلخالی امروز در درس اخلاق خود در مدرسه علمیه عالی نواب
بابیان این‌که خداوند انبیا را برای اصلاح اخلاق بشر مبعوث کرده، گفت:
خداوند در قرآن می‌فرماید ما نبی فرستادیم تا انسان را از اخلاق ناپسند و
بد تزکیه کند و او را به اخلاقی که اخلاق ناب اسلامی است، برساند.

 وی به عبارت «إِنَّمَا بُعِثْتُ
لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ»، اشاره کرد و بیان داشت: این عبارت
به این معناست که تمام انبیا مبعوث شدند تا اخلاق بشر را اصلاح کنند، بعثت
پیامبر اکرم(ص) نیز برای تکمیل همین امر است، از آدم تا خاتم همه برای
اصلاح کردن اخلاق آمده‌اند.

 استاد
سطح عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «هُوَ
الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ
آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن
کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ»؛ یعنی از این‌که می‌توان بشر
را با تزکیه از ظلمت رها کرد، مأیوس نباشید، اگرچه بشر در ظلمت و تاریکی به
سر می‌برد و انبیا برای تزکیه اخلاق آنان مبعوث شده‌اند، قرآن می‌گوید این
امر شدنی است، اگر کسی مؤمن و بداخلاق است شما آنان را هدایت کنید که این
کار شدنی است.

 وی
خطاب به طلاب حاضر با طرح این سؤال که ما طلبه‌هایی که ادعا می‌کنیم که
درس می‌خوانیم، تعلیم و تعلم ما برای چیست، اظهار داشت: اگر در مدرسه
بمانیم و تنها بحث کنیم، مفید نخواهیم بود، باید وارد اجتماع شد و آن را
هدایت کرد؛ اگر حرف منظم، مستدل و با دلیل داشته باشیم به ما اعتماد خواهند
کرد.

 آیت‌الله
موسوی خلخالی با تأکید بر این‌که ابتدا باید اخلاق خود را اصلاح کنیم تا
بتوانیم جامعه را اصلاح کنیم، تصریح کرد: در کتاب اصول کافی از امام
صادق(ع) در خصوص خوبی‌ها و بدی‌ها سؤال شد که ایشان به 75 مصداق خوبی و بدی
اشاره کردند.

 وی
به برخی از این مصادیق خوبی و بدی اشاره کرد و بیان داشت: ایشان نیکوکاری و
خیرخواهی را نخستین مصداق خوبی می‌دانند و شرارت و بدخواهی را نقطه مقابل
آن معرفی می‌کنند؛ ایمان به خدا و آرامش روح، دیگر خوبی است،کسی که ایمان
به خدا بیاورد آرامش روح پیدا می‌کند که در مقابل آن کفر و پریشانی قرار
می‌گیرد، کافر به دلیل آن‌که ملجأ و پناهی ندارد همیشه پریشان است.

 استاد
سطح عالی حوزه علمیه خراسان، تصدیق حق و حقیقت را دیگر مورد خوبی دانست و
افزود: در مقابل آن، انکار حق و حقیقت وجود دارد؛ عدل و داد و در مقابل آن
ظلم و ستم؛ رضا و خوش‌بینی و در مقابل آن نارضایتی و بدبینی از دیگر مصادیق
این جنود خیر و جنود شیطان هستند.

 وی،
عفت و پارسایی را در مقابل بی‌عفتی و بی‌بندوباری قرار داد و اضافه کرد:
این‌ها تعلیم و تربیتی است که از ائمه(ع) به ما رسیده است؛ انسان مرکبی از
روح و جسم است؛ طبیب جسم انسان را معالجه می‌کند و اخلاق، روح انسان را،
درواقع، روح، عمق لطیفه ربانی است.

 آیت‌الله
موسوی خلخالی، نخستین معصیت را تکبر از حق عنوان کرد و ادامه داد: اولین
موضوعی که انسان باید در برابر آن خود را مقاوم کند، دوری از تکبر است،
شیطان تکبر کرد و بر انسان سجده نکرد؛ ما نیز نباید نگوییم ما آخوندیم و
لباس پوشیده‌ایم مردم باید به ما سلام کنند، باید تواضع داشته باشید و شما
نخستین نفر باشید؛ هرچه طلبه مؤدب‌تر باشد اثر او در جامعه بیشتر خواهد شد.

 وی،
شیطان و نفس اماره را دو دشمن اصلی انسان دانست و بیان داشت: شیطان موجودی
است که در پی گمراه کردن انسان است، خداوند به شیطان در وقتی معلوم مهلت
داد تا انسان را گمراه کند و ما باید این خطر را برای همیشه در ذهن خود
داشته باشیم.

منبع : رسا