خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دنیای مجازی عالم تکلیف نیست؟

ادیان نیوز: دنیای مجازی آنقدر هم که از اسمش بر می آید مجازی نیست و از آنجا که درب دنیای مجازی در خلوت ذهن و دل افراد باز می شود،می توان گفت باید جای این دو اسم عوض شود چرا که افراد حقیقت وجودی خود را در این عالم بروز می دهند و در رابطه ای متقابل باطنا تاثیر می پذیرند در حالی که بسیاری از اوقات در خارج از دنیای به اصطلاح مجازی در واقع آن کسی نیستند که نشان می دهند!
این مقدمه برای آن بود که بفهمیم اهمیت تاثیر و تاثرات موجود در این فضا تا چه حد بالاست و بر همین اساس باید از دستورات و راهنمایی ها و ضوابط دینی کمک گرفت تا در گذر از گردنه های اشتغالات مجازی در دره آسیب های خانمان سوز آن سقوط نکنیم.
تقوای افراد در خلوت ها محک می خورد
در دنیای خارج به خاطر بسیاری از ملاحظات، افراد عقاید و ما فی الضمیر خود را  آشکار نمی کنند و گاهی جرات آشکار کردن آن را ندارند،اما انگار این دنیا درست شده است تا افراد این جرات را پیدا کنند و در زر ورق اسم ها و عنوان های مجازی، آن باشند که هستند و به آن اعتقاد دارند و از طرفی ورود در این عالم که دارای زیر ساخت های مغرضانه ای برای ترویج اباحی گری و لذت گرایی و زدودن اعتقاد ها و مخصوصا ضدیت با دین اسلام می باشد، امتحانی سخت برای دینداران است که میزان دینداری و تقوای افراد در خلوت ها محک می خورد.
دنیای مجازی عالم تکلیف نیست؟
خلوت فقط به جایی اطلاق نمی شود که کسی در غیر از شما در آنجا حضور نداشته باشد بلکه مکان هایی که شما در آنجا حضور دارید و کسی شما را نمی شناسد هم در واقع خلوت های شما است و در بسیاری اوقات که افراد با تمام فکر و ذهن و دلشان در این عالم حاضر هستند در واقع به یکی از دو معنای مذکور در خلوت خود حضور دارند.
در متون دینی در مورد خلوت افراد و پر کردن آن با برنامه های سالم و ذکر خدا برای آنکه شیطان در آن نفوذ نکند توصیه های متعدی شده است اما متاسفانه برخی در خلوت های سایبری خود انگار وارد عالم دیگری می شوند که دیگر عالم تکلیف و دینداری نیست و گناهان در این عالم نوشته نمی شوند!.
شرع درباره حفظ حدود دینی در خلوت چه می‌گوید؟
آیه سه سوره بقره در تشریح صفات متقین می فرماید : الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ ؛ یکی از تفسیر هایی که در مورد کلمه “غیب” در این آیه مطرح شده است آن است که به معنای خفاء و خلوت باشد یعنی متقین کسانی هستند که نه تنها در جلوت و پیش دیگران بلکه جایی که هیچ کس آنها را نبیند و نشناسد مانند فضاهای مجازی هم حدود دین را رعایت می کنند و به دنبال کسب رضایت خدای تعالی و دوری از خشم او هستند.
کسانی که حرمت خلوت‌ها را نگه نمی‌دارند
از روایات استفاده می شود که کسی که در خلوت خود اهل دین و تقوا نیست خدای تعالی برای او ارزشی قایل نمی شود حتی اگر پیش چشم دیگران و در عالم خارج اهل عبادات و مستحبات باشد،پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله می فرماید: «‏لاَعْلَمَنَّ أَقْوَامًا مِنْ أُمَّتِی یَأْتُونَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ بِحَسَنَاتٍ أَمْثَالِ جِبَالِ ‏‏تِهَامَهَ ‏‏بِیضًا فَیَجْعَلُهَا اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ هَبَاءً مَنْثُورًا قَالَ ‏ثَوْبَانُ ‏‏یَا رَسُولَ اللَّهِ صِفْهُمْ لَنَا جَلِّهِمْ لَنَا أَنْ لاَ نَکُونَ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لاَ نَعْلَمُ قَالَ أَمَا إِنَّهُمْ إِخْوَانُکُمْ وَمِنْ جِلْدَتِکُمْ وَیَأْخُذُونَ مِنْ اللَّیْلِ کَمَا تَأْخُذُونَ وَلَکِنَّهُمْ أَقْوَامٌ إِذَا خَلَوْا بِمَحَارِمِ اللَّهِ انْتَهَکُوهَا؛
گروه هایی از امتم را می شناسم که با نیکی هایی به اندازه کوه تهامه به دادگاه آخرت می آیند، اما خدای متعال آن نیکی ها را همچون غبار پراکنده می سازد و نمی پذیرد! ثوبان گفت: ای پیامبر خدا، اوصافشان را برایمان آشکار فرما؛ مبادا ندانسته، از آنان شویم! پیامبر فرمود: آنان هم کیش شما و از خودتان هستند و مانند شما اهل شب زنده داری هستند؛ امّا در خلوت هایشان محارم و حدود الهی را هتک می کنند و حرمت آنها را نگاه نمی دارند».سنن ابن ماجه، ش ۳۴۲۴
و امام باقر علیه السلام در حدیثی تکان دهنده می فرمایند: مَنِ ارتَکَبَ الذنبَ فی الخَلاءِ لم یَعبَأِ اللّه‏ُ بهِ .
هرکه در خلوت گناه کند خداوند با او بى اعتناست.منتخب میزان الحکمه : ۲۲۰
خداوند حاکم خلوت‌هاست
نکته دیگری که باید ضمانت رعایت حدود دینی در خلوت دنیای مجازی باشد آن است که اگر خلاف کاری ها در عالم خارج دیگران علیه ما شهادت می دهند ،در این عالم که کسی شاهد اعمال ما نیست خود خداوند که تنها قاضی روز جزاست علیه ما شهادت خواهد داد که مولای ما شیعیان فرمود: اتَّقوا معاصیَ الله فی الخَلَوَات فانَّ الشَّاهدَ هُوَ الحَاکِم
از ارتکاب معصیتهای الهی(حتّی) در نهان خودداری کنید زیرا آن خدایی که شاهد است خود نیز حاکم است. نهج البلاغه حکمت ۳۲۱
 
وای بر آن روزی که پرده کنار روند
خداوندی که خالق عالم است بالاترین کیفیت علم را به ذره ذره موجودات و همه عوالم دارد و رگ حیات ما در دست اوست،قلب ما به اذن و اراده او می تپد و هم اوست که ما را در دامن مهر خود پرورانده و روزی داده است،او تمام اعمال و حتی تک تک کلیک ها و گوشه گوشه نگاه های ما را در دنیای رنگارنگ مجازی می بیند ،گرچه صبرش و لطفش زیاد است اما وای از آن روزی که دوربین های خداوند در قیامت اعمالمان را ارائه کنند و پیش همه خلایق رسوا و سر افکنده شویم ،پس همانطور که در احادیث آمده: از تحت حاکمیت الهی خارج شو و روزی خداوند را نخور و جایی برو که خدا تو را نبیند آنگاه هر گناهی که خواستی انجام بده!
در مکانی که کنی قصد گناه
گر کند کودکی از دور ،نگاه
شرمت آید ،زگنه در گذری
پرده عصمت خود را ندری
پس حیا کن ز خداوند جهان
که بود آگه اسرار و نهان
منبع: حزب الله سایبر
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.