خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تغییر قوانین حج و سردرگمی مسلمانان اروپا برای شرکت در مراسم حج امسال

اعمال قوانین جدید حج از جانب عربستان در پذیرش زائران بیت‌الله الحرام باعث شده است شرکت‌های مسافرتی انگلیس اعلام ورشکستگی نمایند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، شرکت‌های مسافرتی انگلیس اعلام کرده‌اند به دلیل قوانین جدید عربستان در مراسم حج امسال و پذیرش زائران بیت‌الله الحرام در آستانه ورشکستگی هستند و ادامه کار برای آنها ناممکن شده است.

عربستان سعودی امسال برای پذیرش زائران اروپایی سیستم آنلاین را راه‌اندازی کرده که افراد مستقیم در تارنمای حج ثبت نام می‌کنند و از بین آنها به قید قرعه افرادی انتخاب می‌شوند.‌

آن دسته از شرکت‌های مسافرتی انگلیس که معمولا پرواز حجاج به مکه و مدینه را به عهده داشتند می‌گویند با این سیستم جدید چندین هزار پوند ضرر کرده‌اند و زایران نیز سردرگم شده‌اند.

سازمان حج انگلیس از سال ۲۰۰۶ سفر حج و انتقال مسلمانان انگلیس در ایام حج تمتع و حج عمره به عربستان سعودی است. شورای حج انگلیس ارزش بخش مراسم حج را ۲۰۰میلیون پوند براورد کرده است.

به دلیل کرونا و توقف مراسم حج در سه سال گذشته این بخش آسیب مالی دیده است و امسال نیز به دلیل کاهش تعداد زایران و همچنین شیوه جدید عربستاندر پذیرش حجاج دچار آسیب بیشتری شده است‌.

منتقدان همچنین معتقدند این شیوه جدید امنیتی کردن مراسم حج است.

وزارت امور خارجه انگلیس نیز در واکنش به این مشکل اعلام کرده که نسبت به وضعیت موجود اشراف دارد و می‌داند که مشکلات حل نشده‌اند و مقامات این وزارتخانه همچنان به دنبال کسب اطلاعات از مقامات سعودی هستند.

اخیرا نیز نهادهای حقوق بشری و سیاسی، علما، وعاظ و بسیاری از شخصیت‌های  ساز و کاری را برای مقابله با «امنیتی شدن» پرونده‌های حج و عمره از سوی  مقامات سعودی راه‌اندازی کردند.

شرکت‌کنندگان در این  ساز و کار بیانیه‌ای با عنوان «حج امن نیست» منتشر کرده و در آن گفتند: «وجود اماکن مقدس در جغرافیای حکومت سعودی این کشور را ملزم به احقاق حقوق حجاج می‌کند؛ نه به عنوان بهترین دولت و بالاترین مقام رسیدگی و هدایت، بلکه به خاطر موقعیت جغرافیایی مکه و مدینه که در محدوده جغرافیایی سعودی قرار گرفته و این امر را برای آن الزام آور کرده است.».

منبع گفتگوی ادیان
به خواندن ادامه دهید

نظرات بسته شده است.