خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مؤمن آل فرعون | بعثت حضرت حزقیل نبی (ع)

به مناسبت بعثت حضرت حزقیل نبی (ع)؛

مورخان و مفسران بر این عقیده‌اند که؛ حزقیل نبی همان ذوالکفل است که از پیامبران بنی اسرائیل و ملقب به مؤمن آل فرعون بوده و بعقیده مفسران مسلمان در قرآن بعد از نام اسماعیل و ادریس از ایشان نام برده شده است.

به گزارش سرویس اجتماعی ردنا (ادیان نیوز)، همانطور که می دانیم بنی اسرائیل دارای انبیای متعددی بوده اند ولی اکثراً بنی اسرائیل را با حضرت موسی می شناسند و از سایر پیامبران بنی اسرائیل چندان اطلاعی ندارند از جمله این پیامبران حزقیل نبی (ع) است که به عقیده برخی از مؤرخین و مفسرین همان ذوالکفل نبی و مؤمن آل فرعون است، که در قرآن به وی اشاره شده است.

متأسفانه درباره این حضرت کار باستانشناسی قابل ملاحظه ای صورت نگرفته است و اگر سخنان ما هم متکی به روایات تاریخی است ولی سعی شده که بیشتر به روایاتی که به جغرافیای زندگی آن حضرت می پردازد توجه شود و کتاب وی هم که در کتاب مقدس مسطور است مملوّ از اینگونه اطلاعات است که شایان توجه بیش از پیش است.

حِزْقیل، از پیامبران بزرگ بنی‌اسرائیل در سده ششم پیش از میلاد محسوب می‌شود که  سومین خلیفه از خلفای حضرت موسی (علیه‌السلام) پس از یوشع و کالب بن یوفنا بوده است و به نبوت بنی‌اسرائیل مبعوث شد.

مورخان و مفسران بر این عقیده‌اند که؛ حزقیل همان ذوالکفل است که از پیامبران بوده و در قرآن بعد از نام اسماعیل و ادریس («وَ اِسْماعیلَ وَ اِدْریسَ وَ ذَا الْکِفْلِ کُلٌّ مِنَ الصَّابِرینَ») نام برده شده است.

درباره علت موسوم شدنش به این نام گفته‌ شده که هفتاد پیغمبر را از قتل نجات داد و به آن‌ها گفت: شما با آسایش خاطر بروید؛ زیرا اگر من یک نفر کشته شوم، بهتر از آن است که همه شما کشته شوید. چون یهودیان به نزد حزقیل آمده و در مورد هفتاد پیغمبر از او سؤال کردند، به آن‌ها گفت: از آن‌جا رفتند و من نمی‌دانم کجا هستند. خدای تعالی ذوالکفل را نیز از شر آن‌ها حفظ فرمود. او در تدبیر امور بنی‌اسرائیل با کالب همکاری داشت و بعد از وی زمام امور را به دست گرفت. پس از مرگ حزقیل، الیاس بر قوم بنی‌اسرائیل مبعوث شد.

حزقیل نبی
حزقیل نبیع کسی بود که صندوقچه‌ای که مادر موسی فرزندش را در آن گذاشته و در نیل رها کرده بود را ساخت

چون یهودیان به نزد حزقیل آمده و در مورد هفتاد پیغمبر از او سؤال کردند، به آن‌ها گفت: از آن‌جا رفتند و من نمی‌دانم کجا هستند. خدای تعالی ذوالکفل را نیز از شر آن‌ها حفظ فرمود.

قرآن کریم در بخشی از داستان حضرت موسی(ع) از مرد با ایمانی با عنوان “رجل مؤمن من آل فرعون” مؤمن آل فرعون یاد می‌کند که به دفاع از موسی(ع) برخاست و پس از سال‌ها ایمان خود را آشکار نمود و موسی را از یک توطئه قتل نجات داد.

فرآوری: محمد پناه زاده

منابع:

۱- حضرت حزقیل نبی (ع)/ http://abdullahfarrahi.com/detail=730

۲- ویکی فقه، دانشنامه حوزوی/ https://fa.wikifeqh.ir/%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA

۳-حزقیل نبی که بود؟ داستان حضرت داوود و حزقیل (ع)/ https://www.ana.press/news/449282

۴- مجمع جهانی شیعه شناسی https://shiastudies.com/fa/53841/53841

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.