خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پیر پارس بانو جایگاهی برای وحدت جامعه زرتشتیان در آینده نزدیک

آغاز زیارت همگانی جامعه زرتشتیان؛

به باور زرتشتیان شهبانوی پارس به نام پیر پارس بانو در این مکان مقدس پناهنده شده است. شهبانو خاتون بانو در خواب نابینایی نمایان شده پس از شفای چشمان او می‌فرماید پیر بانو را بنیاد گذارد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، به بهانه آغاز روزهای زیارت جامعه زرتشتیان از پیر پارس بانو باید گفت؛ زیارت زرتشتیان هرساله به مدت پنج روز از روز مهر تا روز ورهرام از ماه تیر یعنی ۱۳ تا ۱۷ تیرماه با برپایی آیین‌های دینی و سنتی در این زیارتگاه گرد هم می‌آیند و به درگاه اهورامزدا نیایش می‌کنند و آیین‌های دینی و سنتی خویش را به‌جای می‌آورند.

پیران یزد جایگاهی است برای وحدت جامعه زرتشتی در آینده‌ی نزدیک

به‌طورکلی، اماکنی که بانام پیر در استان یزد هستند و زرتشتیان به آن‌ها دیدار گاه یا پیرانگان (پیرون PIROUN به گویش محلی) لقب می‌دهند، نه آتشکده است و نه جای دفن شدن تنی. این اماکن، تنها یادگاری است از انبوهی از رویدادها یا کارکردهای تاریخی که شاید حتی ریشه در پیش از دوره ساسانیان داشته باشد و شاید ریشه پیدایش این مکان‌های مقدس به آیین مهری یا میتراییسم بازگردد و ستایش مکان آب و چشمه‌هایی باشد که در محیط خشک و بیابانی یزد بسیار ارزشمند شمرده می‌شده‌اند.

دیگر نقش این مکان‌ها به‌عنوان جایگاه پناه گیری گریزندگان دیگراندیش (چه میتراییست و چه زرتشتی) از گزند حاکمان وقت بوده است در طول تمام تاریخ. و شاید این مکان‌ها پناهگاهی بوده‌اند (بین‌راهی) برای راهیان مهاجرت از سرزمین‌های زیر فشار حکمرانان به سرزمینی دور و مصونیت یکی دیگر از اهداف حضور در چنین اماکنی محسوب می‌شود.

پیر پارس بانو زرتشتیان
پارس بانو دختر یزدگرد سوم در این کوه از دیده ها پنهان شد عکس سفرنویس

هفت پیری که می تواند پلی باشد میان زرتشتیان ایران زمین و پاسداشت ارزش معنوی آنها در جهت رونق گردشگری هفت پیر به نامهای؛ زیارتگاه پیرنارستانه، زیارتگاه چک چک، زیارتگاه پیرنارکی، زیارتگاه پارس بانو، زیارتگاه ستی پیر، زیارتگاه پیر هریشت و زیارتگاه پیر مهربانو.

میانه‌های تیرماه امسال نیز در پشت کوه‌ها و تپه‌های روستای زرجوع یزد زرتشتیان گرد هم آمدند تا در هنگامه‌ی زیارت پیرانگاه پارس بانو به نیایش با پروردگار خود بپردازند؛ پیرانگاهی که در دامنه‌ی کوهی نزدیک جنوب شهر عقدا (۱۱۲ کیلومتری جنوب باختری شهر یزد) جای دارد.

زرتشتیان در حال نیایش در درگاه خداوند یکتا

زرتشتیان به منظور اوستاخوانی و نیایش در درگاه خداوند یکتا و همچنین شادی و در کنار هم بودن به این زیارتگاه و دیگر زیارتگاه های زرتشتیان می روند. در داخل این زیارتگاه همچون دیگر زیارتگاه ها چراغ روغنی وجود دارد و گروهی از زرتشتیان با خود روغن، عود و حتی شیرینی می آورند و آن را نذر می کنند.

پیر پارس بانو زرتشتیان
گروهی از زرتشتیان در حال نیایش درون پیرانگاه پارس بانو عکس امرداد

از آنجا که زیارتگاه جزء اماکن پاک و سپندینه می باشد، رعایت منزلت مینوی (معنوی) آن به خصوص در داخل نیایشگاه در صدر امور قرار دارد. شایسته است با پیروی از آموزه های نیک اهورایی که باعث تقویت جایگاه مینوی زیارتگاه و حفظ سنت های زیبا زرتشتی می شود همت گماریم چرا که اگر تا کنون زرتشتیان توانسته اند این مکان های مقدس را نگهداری و حفظ نمایند، همت والا و خویشکاری همکیشان در این اماکن بوده که همواره مورد تاکید انجمن محترم موبدان به عنوان مهمترین ارگان حافظ امور مینوی زرتشتیان بوده است.

شایسته است بانوان گرامی ضمن استفاده از لباس سنتی پایبندی خود را همچون گذشته به سنت های زیبای خود به نمایش گذاشته و آقایان محترم نیز همچنان که در گاتهای مقدس آمده است پا به پای بانوان از هر لحاظ رعایت پارسایی و پرهیزگاری بر اساس موازین دینی را به خصوص در این اماکن مدنظر داشته باشند.

فرآوری: محمد پناه زاده

منابع:

۱- زیارت زرتشتیان از پیر پارس بانو؛ امرداد/ https://amordadnews.com/7773

۲- هفت پیر، هفت مسیر، یک پیاده راه (زرتشتیان)/ https://safarnevis.com/?p=23700

۳- آغاز روزهای زیارت همگانی پیر پارس بانو/ https://www.berasad.com/?p=22559

۴- زیارتگاه پیر بانو/ https://atashkada.blogsky.com/1391/03/16/post-144

 

 

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.