خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اشاره یونسکو به درخواست ایران و ارمنستان؛ «ثبت زیارت کلیسای تادئوس مقدس»

ثبت برنامه “ زیارت کلیسای تادئوس مقدس ” ارمنستان از این جهت ارزشمند است که نشان دهنده حفاظت و حیات مشترک میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و همچنین همکاری فرهنگی ارمنی و ایرانی است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مرکز اطلاعات و شبکه های بین المللی آسیا و اقیانوسیه تحت نظارت “یونسکو” در مقاله ای جداگانه به ثبت درخواست جمهوری ارمنستان در یونسکو با موضوع «زیارت کلیسای تادئوس مقدس » تهیه شده با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که در سال ۲۰۲۰ در پاریس، در پانزدهمین اجلاس کنوانسیون سال ۲۰۰۳ یونسکو در مورد حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس انجام شد.

کلیسای تادئوس مقدس یکی از اولین شواهد استقرار مسیحیت در ارمنستان تاریخی محسوب می شود. این کلیسا در استان تاریخی “آرتاز”، در منطقه “ماکو” در ایران امروزی واقع شده است.

این بنا به یاد “تادئوس”، یکی از حواریون، بنیانگذار کلیسای حواری ارمنی ساخته شده است. در سال ۲۰۰۸ از طرف جمهوری اسلامی ایران، کلیسای تادئوس همراه با کلیسا های “استپانوس” و “دزوردزور” با نام «کلیساهای ارمنی در ایران» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

“کلیسای تادئوس مقدس و زیارت اطراف آن گواه حضور و تداوم فرهنگی چند صد ساله ارامنه در جمهوری اسلامی ایران، گفت و گوی ویژه تلاش ها و موفقیت ها برای حفظ اصالت فرهنگی و مذهبی است و برای همه ارمنیان معنای خاصی دارد.

همه ساله در ماه جولای در روزهای تعیین شده، زیارتی سه روزه تقدیم به تادئوس مقدس به کلیسا برپا می شود و بسیاری از مسیحیان ارمنی از ایران، ارمنستان و خارج از کشور در آن زیارت شرکت می کنند. دسته جمعی، مراسم قربانی، غسل تعمید، آهنگ ها و رقص های محلی برگزار می شود. زیارت امسال ۲۸ تا ۳۰ تیرماه برگزار می شود.

زیارت کلیسای تادئوس مقدس
عکس رادیو عمومی ارمنستان

ثبت برنامه “ زیارت کلیسای تادئوس مقدس ” از این جهت ارزشمند است که نشان دهنده حفاظت و حیات مشترک میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و همچنین همکاری فرهنگی ارمنی و ایرانی است.

منبع رادیو عمومی ارمنستان
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.