خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

زندگی بدون چالش ادیان توحیدی در ایران سابقه چند هزارساله دارد

در کنفرانس بین‌المللی "جانشینی پیامبران در ادیان توحیدی" مطرح شد:

سران و بزرگان ادیان توحیدی در اجلاس بین‌المللی “جانشینی پیامبران ادیان توحیدی” بر سابقه تاریخی بلند ایران به‌عنوان کشوری که دارای فضای امن برای مردمی است که با ادیان مختلف در آن زندگی می‌کنند، تأکید شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، اجلاس بین‌المللی جانشینی پیامبران در ادیان توحیدی در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد. در این اجلاس علاوه بر جناب حاخام دکتر یونس حمامی‌لاله‌زار (رهبر دینی کلیمیان ایران)، کشیش گریگوریس نرسسیانس (مشاور عالی اسقف اعظم خلیفه‌گری تهران)، کشیش یوبالیت آلدو (نماینده شرق آشوری) و یدیدیا شوفط خاخام (اعظم کلیمیان ایران) به‌عنوان نمایندگان و سران و بزرگان ادیان ابراهیمی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشتند.

تاریخ گواهی می‌دهد ایران مکان امن با کم‌ترین چالش‌ برای همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان است

ادیان توحیدی
عکس ایبنا

وزیر فرهنگ در این نشست بابیان اینکه در ایران میان مردمی که در این خاک زندگی می‌کنند سبقه تاریخی برای همزیستی دینی وجود دارد، گفت: ایران مکان امن با کم‌ترین چالش‌ها و همزیستی مسالمت‌آمیز برای زیست مردم با ادیان مختلف بوده، این را تاریخ گواه می‌دهد.

به گفته اسماعیلی بسیار شده ایران میزبان افرادی بوده است که در سایر کشورها با آن‌ها مدارا نشد. این افراد در ایران به‌عنوان منطقه آرامش حضور پیدا کردند. زیرا قانون اساسی جمهوری اسلامی ادیان ابراهیمی را به رسمیت شناخته است. در اسلام به همه ادیان قبل از اسلام و همچنین به پیامبر عظیم‌الشان آن‌ها احترام می‌گذاریم.

او ادامه داد: در اسلام و حوزه شیعی به این مساله توجه داریم و مهم این است که بتوانیم باهم در صلح گفت‌وگو کنیم. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات در خارج و داخل کشور برنامه‌هایی را در این حوزه تصویب و در معاونت فرهنگی در اداره کل مجامع موضوعات مربوط به فعالیت‌های برادران و خواهران در ادیان مختلف را بررسی می‌کنیم.

«جانشینی» مساله مشترک بین ادیان توحیدی است

معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بابیان اینکه استمرار این جلسات از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: جانشینی در ادیان ابراهیمی از حضرت ابراهیم و انتقال جایگاه پیامبری در سه مسیر انجام شد. یکی مسیر برکت است که رهسپار سرزمین کنعان شود. در زمان حضرت مسیح هم برکت یافتن و متبرک شدن راداریم. مسیر دیگر از طریق وراثت انجام می‌شود، اما در مورد حضرت عیسی و موسی این‌گونه نبود. مسیر دیگر از راه وصایت است که مؤکدتر است زیرا جایگاه باطنی پیامبر را ادامه می‌دهد و هدایت امور را بر عهده می‌گیرد.

جانشینی پیامبران توحیدی
عکس ایبنا

به گفته یاسر احمدوند در تفکر شیعی ولایت خدا مسائل باطنی و معنوی را بعد از پیامبر بر عهده دارد.

اسماعیل جانعلی‌پور مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی نیز با اعلام اینکه برای برگزاری جلسات در حوزه ادیان توحیدی ظرفیت‌سازی شده است، گفت: امید است این جلسات بتواند در طول سال استمرار پیدا کند و همچنین شاهد رویدادهای دیگر برای پررنگ‌تر کردن این مسائل باشیم.

کلیسا دارای رهبریت خاص خود است

کشیش گریگوریس نرسسیانس مشاور عالی اسقف اعظم خلیفه‌گری تهران نیز گفت: کلمه، خداوند و انسان است، خدای پدر، خدای کامل است و خدای پسر نور است از نور. مشخصات خدای پدر و پسر یکی است. ازاین‌رو خود را درب ایمان‌داران می‌نامد.

او بابیان اینکه روح‌القدس شباهت زیادی به عیسی دارد، ادامه داد: همان‌طور که مسیح درباره خدا شهادت می‌دهد و او را مکتوب می‌سازد، روح‌القدس درباره پسر شهادت می‌دهد و او را مکتوب می‌سازد.

کشیش گریگوریس نرسسیانس
عکس ایبنا

نرسسیانس در پایان با بیان اینکه مسیحیت دین مکاشفه‌ای است، افزود: سنت از کتاب مقدس، شورای سه گانه و کتاب خدا تشکیل شده‌است.

کشیش یوبالیت آلدو نماینده شرق آشوری نیز در توضیح چرایی اهمیت جانشینی در ادیان مختلف توضیح داد: انسان دوست دارد که آثاری از خودش به جای بگذارد. برای اینکه انسان‌ها از خود چیزی جای بگذارند، فرزندی را تربیت می‌کنند که نظر او با نظرشان نزدیک باشد. در مساله جانشینی هم پیامبران سعی داشتند جایگزینی برای خودشان در این دنیا داشته‌باشند.

به گفته آلدو برگزاری این جلسات با حضور نماینده‌ای از ادیان مختلف اهمیت زیادی دارد تا از این راه عقاید مختلف آزادانه در اختیار دیگران قرار بگیرد.

حبیب ارزانی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر سخنران این کنفرانس بود.

اولین مجمع گفت‌وگوی ادیان در جهان در ایران بود

او درباره برپایی نشست‌هایی در حوزه مصالحه ادیان گفت: در ایران پیشینه بلندی در این حوزه داریم. ایران گفت‌وگوی میان ادیان را چند دهه قبل شروع کرد و این اقدام در آن سال‌ها صفاخانه نام داشت. البته گاهی صفاخانه جدی می‌شد، اگر با دقت به هم گوش بدهیم می‌بینیم همه با ادبیات مشترک صحبت می‌کنیم. باید بتوانیم بعد از ۱۲۰ سال که از این موضوع گذشته صفاخانه را احیا و درباره موضوع مشخص صحبت کنیم.

ارزانی با تاکید بر وحدانیت خداوند و افرادی که او را قبول دارند، بیان کرد: افراد نیاز به نقشه دارند و این نقشه راه کتاب‌های هدایت است. افرادی که وحدانیت خدا را قبول دارند در هر زمان نام خاصی پیدا کرده‌اند.

به گفته او بحث جانشینی در همه ادیان خیلی مشخص است. این مساله در یهود و اسلام خیلی ملموس است در حالی که میان اسلام و مسیحیت قرائت واحد نداریم، اما مساله این است که ادیان به مساله پیامبر چه دیدگاهی دارند.

ارزانی با تاکید بر اهمیت ادای احترام به نظرهای متفاوت در جلساتی مانند این کنفرانس بیان کرد: اگر کنار هم بنشینیم خداوند هم به ما کمک خواهد کرد. اگر وزیر و معاون موافق باشند ماهی یکبار جمع شویم، می‌توانیم مسائل را با کنار هم نشستن حل کنیم و سامان بدهیم.

حاخام یهودی: جانشینی در ادیان امری الهی است

یدیدیا شوفط خاخام اعظم کلیمیان ایران نیز با بیان اینکه جانشینی در ادیان امری الهی است، توضیح داد: گذشته از اینکه بحث جانشینی در برخی مسائل جنبه الهی پیدا می‌کند، این یک مساله مردمی هم هست. زیرا هر پیامبر می‌تواند فقط مدتی محدود در میان مردم باشد.

به گفته او بارزترین مساله جانشینی در مورد موسی است. زیرا او از خداوند خواست تا جامعه مانند گله‌ای نباشد که چوپانی ندارد.

او با اشاره به اینکه این نمونه در دوران بعدی هم تکرار می‌شود، افزود: در دیدگاه یهودیت گذشته از ارزش‌ها و دیدگاه فردی، فرد به درجه‌ای می‌رسد که لیاقت نبی شدن را داشته‌باشد. نبوت مانند مرجعیت اجازه می‌دهد جانشین او باشد. همینطور تا آخرین نبی انتقال پیدا می‌کند. تا شریعت الهی از مسیر درست انحراف پیدا نکند.

حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز با بیان اینکه نکته‌ای در جانشینی پیامبران در ادیان توحیدی مطرح است، گفت: شیعیان معتقد هستند که پیامبر (ص) علی ابن ابیطالب (ع) را به عنوان جانشین خود معرفی کردند، این نکته در احادیث مختلف مشخص است.

حمید شهریاری
عکس ایبنا

به گفته او شراکت و منزلت برای علی (ع) در نزد پیامبر (ص) مانند هارون برای موسی است. احادیث مختلف در این زمینه نوشته شده‌است. زمانی که این تکلیف بزرگ به موسی داده شد تا بنی‌اسرائیل را از فرعون نجات دهد، چند درخواست از خداوند کرد: کار مرا آسان کنید، سعه صدر بدهید، لکنت زبانم را از بین ببرید و در نهایت از خدا خواست تا هارون را وزیر خودش قرار بدهد و به این وسیله پشتش را محکم گرداند تا با این جانشینی بتواند کار را بهتر پیش ببرد.

او افزود: خداوند هم این درخواست‌های حضرت موسی را می‌پذیرد و مورد اجابت قرار می‌دهد.

نماینده اقلیت آشوری: مرجع در مسیحیت خود عیسی مسیح است

وانیا سرگیز
عکس ایسکانیوز

وانیا سرگیز نماینده اقلیت آشوری نیز در رابطه با موضوع رهبر و مرجع در مسیحیت گفت: مرجع در مسیحیت خود عیسی مسیح است. عیسی چیزی از ما نخواسته که خودش انجام ندهد. در مسیحیت کلام خداوند و طرز زندگی خودش است.

به گفته او هر وقت رهبر و پیشوای دینی در کرسی رسولی صحبت می‌کند امکان لغزش وجود ندارد، اما او در زندگی معمولی امکان اشتباه دارد اما از طرف خدا بدون گناه است.

منبع ایبنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.