خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

انتشار دانشنامه نکات بلاغی قرآن در مصر

جلد دوم دانشنامه «تفاوت‌های لغوی و نکات بلاغی آیات قرآن» تألیف گروهی از علمای الازهر دیروز، ۱۰ مردادماه در مصر منتشر شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، این دانشنامه تألیف گروهی از علمای الازهر از جمله ابراهیم هدهد، رئیس اسبق دانشگاه الازهر، سامی عبدالفتاح هلال، رئیس دانشکده قرآن کریم طنطا و محمد داوود، اندیشمند اسلامی است.

این جلد از دانشنامه به ۱۴۰۰ سؤال درباره نکات بلاغی و تفاوت‌های لغوی آیات قرآن پاسخ داده و حکمت موجود در آیات وحی و کلمات قرآن را به روشنی نشان داده است.

این دانشنامه به سؤالاتی که در دوران کنونی در میان متفکران و قرآن‌پژوهان بسیار شایع است، پاسخ می‌دهد و به عنوان مثال این نکته را توضیح می‌دهد که چرا این کلمه یا جمله در یک آیه آمده و در جاهای دیگر نیامده است.

همچنین تفاوت‌های لغوی و بلاغی میان کلمات و ترکیبات صوتی، صرفی، نحوی و بلاغی کلمات و جملات قرآن و اینکه چرا در یک جا صیغه جمع و در جای دیگر مفرد و در یک جا از اسلوب تقدیم و در جای دیگر تأخیر استفاده شده، از دیگر بخش‌های این اثر قرآنی است.

این کتاب به شکل سؤال و جواب تألیف شده و ذهن خواننده را آماده و او را برای یافتن پاسخ مطلب تشویق می‌کند و در ادامه پاسخ کامل، شفاف و روشنی را با شیوه‌ای علمی و قابل فهم و با الفاظ ساده ارائه می‌دهد.

بررسی و دقت‌نظر علمی از دیگر ویژگی‌های این دانشنامه قرآنی است و علمای الازهر با تخصص‌های زبانی، بلاغی و ادبی مختلف آن را تألیف کرده‌اند و سعی شده است که به نحوی تألیف شود که اطلاعات درستی را منتقل کرده و مایه آرامش دل‌های مشتاق شود.

مصر قرآن بلاغی

منبع ایکنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.