خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جامعه شیعه افغانستان خواهان به رسمیت شناختن حقوق خود شدند

کمیسیون پیگیری مطالبات جامعه شیعه افغانستان با انتشار اعلامیه‌ای خواهان توجه طالبان به حقوق شیعیان این کشور و به رسمیت شناختن این حقوق شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کمیسیون پیگیری مطالبات جامعه شیعه افغانستان در نخستین سالگرد ورود نیروهای طالبان به کابل و سقوط دولت پیشین این کشور، با انتشار اعلامیه‌ای توجه طالبان به حقوق شیعیان افغانستان و به رسمیت شناختن این حقوق به شکل قانونی را خواستار شد.

در این اعلامیه ضمن اشاره به بهبود وضعیت امنیتی افغانستان در زمان سیطره طالبان تصریح‌ شده است: معضل بیکاری و فقر، رشد چشمگیری داشته و موجب مهاجرت صدها هزار نفر از اتباع این سرزمین در داخل و خارج کشور شده است.

علاوه بر این تأکید شده است: توقع مردم افغانستان از سران حکومت این بوده است که به انتظارات و حقوق اقشار مختلف مردم افغانستان از تحصیل دختران در چارچوب احکام شریعت اسلامی و حل مشکل بیکاری اقداماتی صورت بگیرد.

مطالب مرتبط

در ادامه این اعلامیه آمده است: کمیسیون پیگیری مطالبات جامعه شیعه افغانستان که از حدود هفت ماه پیش بر اساس تصمیم جمعی اهل تشیع این کشور و در جلسه‌ای که بر اساس فراخوان شورای علمای شیعه ایجاد شد، پس از بحث و گفت‌وگو مطالبات جامعه شیعیان افغانستان را در قالب چهار موضوع اصلی تدوین کرده است. این موضوعات عبارت از حفظ رسمیت مذهب جعفری، تطبیق قانون احوال شخصیه اهل تشیع افغانستان در محاکم، مشارکت جامعه شیعه در تصمیم‌گیری‌های سیاسی کشور و حضور متخصصان اهل تشیع در رده‌های مختلف نظام اداری از جمله عضویت در کابینه است.

جامعه شیعه افغانستان
وضعیت خواسته‌های شیعیان افغانستان و سیاست حکومت طالبان در قبال جامعه شیعه این کشور همچنان مبهم و نامشخص استعکس ایکنا

با این‌ حال تصریح شده است که کمیسیون پیگیری مطالبات جامعه شیعه افغانستان، با وجود تلاش‌های پیوسته و مراجعات مکرر خود برای پیگیری این درخواست، متأسفانه هنوز جواب مشخصی نگرفته و وضعیت خواسته‌های شیعیان افغانستان و سیاست حکومت طالبان در قبال جامعه شیعه این کشور، همچنان مبهم و نامشخص است.

در این اعلامیه از طالبان خواسته شده است با توجه به تجارب تلخ گذشته، از هرگونه اقدامی که منجر به تفرقه میان مردم افغانستان می‌شود، خودداری کند. چرا که تجربه ملت افغانستان از میراث ناگوار جنگ‌های مکرر ایجاب می‌کند که هرگونه رفتار ملت و دولت باید بر اساس خویشتنداری، گفت‌وگو، نفی هر نوع اعمال خشونت، محو تبعیض و مبتنی بر هوشمندی و درک عمیق از واقعیت‌های اجتماعی باشد.

منبع ایکنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.