خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مالزی و بهره گیری از بلاک چین برای پذیرش و ردیابی گوشت حلال

از مهم‌ترین مقولات برای تأییدیه‌های حلال، اصالت نشان حلال «بلاک چین» و به عبارت دیگر حلال‌بودن واقعی محصولات غذایی در بازار برای مشتریان است، مالزی به عنوان یک کشور پیشرو در صنعت حلال، به دنبال راهی است که از طریق استفاده از فناوری‌های نوین، این کار را برای شرکت‌ها و مشتریان آنها ساده‌تر کند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، واژه بلاک چین (Blockchain) ترکیبی از دو کلمه Block (بلوک) و Chain (زنجیره) و به زبان ساده، یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش و زنجیره‌ای از بلوک‌هاست. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره‌شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت‌شده، تقریباً از بین می‌رود.

بلاک‌چین از جمله فناوری‌های مهم در عرصه اقتصاد است که می‌تواند با فراهم‌آوردن عدم تمرکز در سیستم‌های مالی باعث کاهش تقلب و رانت شود و شفافیت مطلوبی به ارمغان بیاورد.

بنا به گزارش Food Ingredients First، با گسترده‌تر شدن صنعت حلال به خصوص در حوزه‌ غذا و نوشیدنی، موضوع گرفتن تائیدیه حلال هم برای بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه غذا و نوشیدنی‌ها به عنوان یک اولویت در کشورهای اسلامی در نظر گرفته می‌شود.

با این همه در مورد تأییدیه‌های حلال موجود مسائلی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، اصالت نشان حلال و به عبارت دیگر حلال‌بودن واقعی محصولات غذایی در بازار برای مشتریان است. این باعث شده که موضوع راستی‌آزمایی برای محصولات حلال تبدیل به یک چالش برای شرکت‌ها شود.

مالزی به عنوان یک کشور پیشرو در صنعت حلال، به دنبال راهی است که از طریق استفاده از فناوری‌های نوین، این کار را برای شرکت‌ها و مشتریان آنها ساده‌تر کند.

این راستی‌آزمایی غذای حلال قرار است از طریق پلتفرم آنلاینی به نام اینترسِکت(Intersect)، که برای بهبود یافتن منبع، منشأ و ایمنی محصولات غذایی حلال طراحی شده است، تقویت شود.

شرکت زنجیره تأمین فلاری (Fluree‌) که دفتر مرکزی آن در مالزی قرار دارد و پلتفرم مدیریت عرضه سینی‌سانا تکنولوژیز (Sinisana Technologies) در این کار مشارکت دارند.

فناوری بلاک چین و حلال

این پلتفرم مبتنی بر بلاک چین برای تقویت شفافیت و یکپارچگی مشتریان زنجیره تامین و تدارکات در طول چرخه زندگی کامل محصولات غذایی حلال از مبدأ مربوطه تا قفسه‌های فروشگاه‌های مواد غذایی طراحی شده است. این شامل داده‌های زمانی واقعی و یکپارچه برای کمک به کسب و کارها در تصمیم گیری زنجیره تأمین است.

برایان پلاتز (Brian Platz) یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل فلاری می‌گوید: سینی‌سانا یک رهبر در موضوع زنجیره تأمین معتبر در آسیای جنوب شرقی است. راه حلی که این شرکت در نظر گرفته در اولین مورد استفاده عملیاتی آن به طور خاص بر زنجیره تأمین گوشت حلال گاو که منشأ آن گاو استرالیایی است، نظارت خواهد کرد.

فناوری فلاری، به ردیابی ترانزیت اولیه این گاوها از یک تأمین‌کننده گوشت گاو درجه یک در ساراواک، مالزی، به فروشگاه‌های مواد غذایی کمک می‌کند. برنامه ردیابی حلال گوشت گاو سینی‌سانا یکی از اولین برنامه‌هایی است که با فناوری بلاک‌ چین در آسیای جنوب شرقی ارائه شده است.

بلاک چین
عکس ایکنا

منبع‌یابی حلال

حلال مجموعه‌ای از استانداردهاست که به محدودیت‌های غذایی که توسط قوانین اسلامی تجویز شده است گفته می‌شود از جمله رفتار انسانی با حیوانات در حین زندگی در مزرعه و عدم استفاده از الکل در پخت و پز و ذبح غیر شرعی دام.

جونا لاو (Jonah Lau)، بنیانگذار و مدیر ارشد فناوری سینی‌سانا می‌گوید: از ابتدای سال ۲۰۲۲ و زمان استفاده از فناوری بلاک چین فلاری، بیش از ۵۰ درصد کاهش هزینه را شاهد بودیم. زمان توسعه شرکت نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته و می‌توانیم یک دفتر مرکزی مبتنی بر بلاک چین را در کمتر از یک ساعت راه اندازی و اجرا کنیم.‌

او تصریح می‌کند: سهولت استقرار و نگهداری فلاری یک عامل کلیدی در تصمیم ما برای تغییر به سمت استفاده از فناوری این شرکت است. زنجیره تأمین گوشت و به ویژه گوشت حلال، صنعتی پیچیده و به شدت تحت نظارت است.

راه حل ما با استفاده از فناوری بلاک چین مبتنی بر نمودار فلاری، یک پلت فرم مشترک چند سازمانی را برای ایجاد اعتماد و شفافیت در بازار گوشت گاو حلال فراهم می‌کند.

فناوری بلاک‌چینی که این شرکت از آن استفاده می‌کند بر این اساس است که داده‌های قبلی را به هم متصل و امکان همکاری بین مجموعه‌های مختلف داده و شبکه‌های زنجیره تأمین را فراهم می‌کند.

فلاری؛ فراتر از حلال

مورد استفاده حلال صرفاً موردی است که اینترسکت که توسط فلاری ارائه می‌شود، ممکن است در آن اعمال شود. سایر موارد عبارتند از ردیابی آفت‌کش‌ها و علف کش‌هایی که در تهیه مواد اولیه استفاده شده، ردیابی مواد تشکیل دهنده، آزمایشگاه شخص ثالث، تأییدیه کوشر(غذای حلال در دین یهود)، گواهی ارگانیک و قابلیت ردیابی چند عنصری.

سینی‌سانا از ماه مارس از فناوری فلاری برای ردیابی خرچنگ‌های پوسته نرم و میگو استفاده کرده است. این شرکت همچنین قصد دارد پروژه جدیدی را با استفاده از فناوری فلاری در ماه آگوست راه‌اندازی کند که شفافیت منشأ مواد و محصولات جوامع بومی حاشیه‌نشینی را که در جنگل‌های بارانی مالزی زندگی می‌کنند، فراهم می‌کند.

کسب و کارهای مواد غذایی در هر مقیاسی به طور فزاینده ای بر روی بلاک چین، سرمایه‌گذاری می‌کنند. اخیرا محققان دانشگاه «آلتو فنلاند» یک برنامه آزمایشی برای کمک به مصرف‌کنندگان در ارزیابی انتخاب‌های خرید خود و ارائه بینش‌های جدید در مورد تأثیر برخی غذاها ایجاد و آزمایش کردند.

باک فلانیگان(Buck Flannigan)، از معاونان فلاری می‌گوید: وقتی در مورد بلاک چین برای شبکه‌های زنجیره تأمین صحبت می‌کنیم، اغلب از ارزشی که فناوری می‌تواند به طور بالقوه برای مصرف کننده به ارمغان بیاورد غافل می‌شویم. این فناوری‌های نوظهور نه تنها می‌توانند اعتماد و شفافیت را در میان شرکای تجاری به کسب‌وکار در یک شبکه فراهم کنند، بلکه اطمینان و مسئولیت‌پذیری را برای مصرف‌کنندگانی که به منبع و جابجایی کالا اهمیت می‌دهند، تضمین می‌کنند.

منبع ایکنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.