خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

محمد توحیدی؛ «شیخ جعلی»!

از دیدار با رضا پهلوی و همکاری با فرشگرد تا مصاحبه با شبکه بهائی من و تو

جستجو درباره محمد توحیدی در منابع بین‌المللی نگاه متفاوتی را درباره او ارائه می‌دهد. جامعه مسلمانان او را «شیخ جعلی» استرالیا لقب داده است. این روحانی افراطی که توسط رسانه‌های زرد به عنوان یک رهبر مذهبی معرفی شده است، از روزنامه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی خود برای به راه انداختن یک جنگ فرقه‌ای علیه مسلمانان استرالیا استفاده می‌کند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در چند روز گذشته ویدیویی تبلیغاتی از مصاحبه فردی به نام محمد توحیدی با شبکه معاند من و تو منتشر شده است که به سرعت در حال بازنشر در فضای مجازی است و قرار است به زودی از این شبکه پخش شود. در این ویدیو از این روحانی به عنوان « امام صلح» نام برده می‌شود.

شبکه من و تو او را فردی که مواضعی صریح علیه اسلام رادیکال دارد؛ معرفی می‌کند و اکانت توئیتری او را با یک میلیون دنبال کننده تبلیغ می‌کند. توحیدی در این ویدیو ادعا می‌کند ۱۵ هزار مقام دولتی در دنیا او را دنبال می‌کنند. اظهارنظرهای او در این ویدیوی تبلیغی نشان می‌دهد که او رویکردی ضد جمهوری اسلامی دارد. در چند سال گذشته او از هر فرصتی برای تبلیغ علیه اسلام و ایران استفاده کرده است.

توحیدی با سازمان سیاسی برانداز «فرشگرد» همکاری دارد و خواهان ادامه تحریم‌های ایران توسط آمریکاست. او همچنین رابطه نزدیکی با جریان راست افراطی دارد و از آن جمله می توان به رابطه نزدیک او با سناتور فرام اشاره کرد. سناتوری که ایرانیان را “ملتی بد ذات” خواند. توییت او درباره دیدار با رضا پهلوی، ماهیت براندازانه او را بیش از پیش تقویت می‌کند.

محمد توحیدی
عکس فرارو

محمد توحیدی وابسته به جریان آیت‌الله شیرازی است. که در ایران از آنها به عنوان مروجان «شیعه انگلیسی» یاد می‌شود.حمایت جریان آیت‌الله شیرازی از محمد توحیدی باعث شد او از مجری‌گری در شبکه ماهواره‌ای و تفرقه‌افکن امام حسین به شخصیتی جنجالی در فضای مجازی تبدیل شود و حتی سبب شد او بتواند یک مدرسه اسلامی در استرالیا تاسیس کند.

«شیخ جعلی»!

جستجو درباره توحیدی در منابع بین‌المللی نگاه متفاوتی را درباره او ارائه می‌دهد. جامعه مسلمانان او را «شیخ جعلی» استرالیا لقب داده است. این روحانی افراطی که توسط رسانه‌های زرد به عنوان یک رهبر مذهبی معرفی شده است، از روزنامه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی خود برای به راه انداختن یک جنگ فرقه‌ای علیه مسلمانان استرالیا استفاده می‌کند.

او در برنامه‌های خود از دولت استرالیا خواسته ساخت مساجد و مراکز اجتماعی مسلمانان سنی مذهب را ممنوع کند. او همچنین در یک برنامه اعلام کرد صحیح البخاری، مقدس ترین کتاب حدیث اهل سنت، باید توقیف شود.

توحیدی نه توسط شورای ملی ائمه جماعت استرالیا و نه مشابه آن در استرالیای جنوبی، به عنوان امام یا شیخ به رسمیت شناخته نشده و همچنین به هیچ مسجد یا مرکز عبادی استرالیایی وابسته نیست. هیچ مدرک تحصیلی از او توسط جامعه المصطفی تایید نشده است.

داستان‌های توحیدی در مورد توطئه پنهان مسلمانان سنی برای برقراری خلافت در استرالیا، با شور و شوق مورد استقبال جناح راست افراطی و ضد اسلام قرار گرفته است. او گفت پس از تشکیل خلافت، فراریان مالیات سر بریده خواهند شد: “سر آنها را در دیگ می‌گذارند، می‌خورند، سپس در همان شب به همسرش تجاوز می‌کنند.”

او در مصاحبه‌ای دیگر گفت: مسلمانان سنی فقط می‌خواهند مانند ۱۴۰۰ سال پیش در غارها زندگی کنند.

او با انتشار عکسی از خود با چهره غرق به خون، در یک مراسم، اعلام کرد جامعه مسلمانان به او پیشنهادی سه میلیون دلاری برای سکوت داده‌ است.

محمد توحیدی همچنین در اظهار نظری دیگر گفته است: «مسلمانان اشتباه می‌کنند که بیت‌المقدس را مکانی مقدس می‌دانند. مسلمانانی که برای فلسطین می‌جنگند کاملاً گیج شده‌اند. فلسطین سرزمین یهودیان است.» اظهارنظر شاذ از این دست از او بسیار است.
این روحانی وابسته به محافل ضد اسلام، اسلام سیاسی را یک بیماری می‌داند. او همچنین دو زن مسلمان در کنگره آمریکا، ایلهان عمر و رشیده طلیب را متهم کرد که “برنامه حماس را به کنگره آمریکا آورده‌اند.” به خاطر این مدل اظهارات محمد توحیدی، سیاستمداران جمهوری خواه او را قهرمان خطاب کرده و از او حمایت می‌کنند.

اظهارات ضد اسلام او آنچنان به مذاق رهبران جنبش‌های ضد اسلامی انگلیسی خوش آمده که در برنامه‌های خود او را اینگونه معرفی کردند: «امام توحیدی یکی از امامان برجسته جهان و یک محقق بسیار مورد احترام قرآن و تاریخ اسلام است».

محبوبیت توحیدی در محافل راست افراطی در آمریکا و انگلیس دو سال پس از آن آغاز شد که او در استرالیا بی‌اعتبار شد. همانطور که برانوین ادکاک، گزارشگر شبکه تلویزیونی عمومی استرالیایی ABC، با بررسی عمیق سوابق او نشان داد، توحیدی یک روحانی حاشیه‌ای است که هیچ مدرک آکادمیکی ندارد و کمتر از تعداد انگشت یک دست پیرو در دنیای واقعی دارد.

هرچند محمد توحیدی دوست دارد خود را در قامت یک امام صلح طلب معرفی کند اما در عمل اظهارنظرهای تفرقه افکنانه او به تقویت تعصبات شخصت‌های دست راستی و سیاستمداران ضد اسلام دامن زده است.

فعالیت‌های عجیب و غریب توحیدی به همین‌ها محدود نمی‌شود. او در ویدئویی که از خود به اشتراک گذاشته است می‌گوید شهردار مسلمان لندن، صادق خان، توسط «ذهنیت پاکستانی» فاسد شده است. توحیدی همچنین خواهان بازگشت سلطنت به ایران است. و از خاندان پهلوی حمایت می‌کند.

هنگامی که توحیدی برای اولین بار توسط روزنامه‌های استرالیایی به عنوان یک مرجع در دنیای اسلام معرفی شد، توسط مسلمانان استرالیا و سپس ایالات متحده به عنوان یک شوخی – و نشانه ای از اینکه چقدر رسانه‌های راستگرا می‌توانند به راحتی فریب بخورند – مورد تمسخر قرار گرفت.

او همچنین در گردهمایی ملی‌گرایان هندو با تمسخر مسلمانان پاکستانی و اظهار اینکه «کشمیر سرزمین هندوهاست» مورد تشویق این فرقه ضد اسلام افراطی قرار گرفت. او با نیکی هیلی نیز دیدار داشته است.

توحیدی اولین آموزش‌های رسانه‌ای خود را در عراق دید. او در سال ۲۰۱۴ مجری برنامه‌هایی در یک شبکه ماهواره‌ای تحت کنترل پیروان آیت‌الله سید صادق حسینی شیرازی بود.

او همچنین مجموعه‌ای موهن به زبان انگلیسی در یوتیوب به نام «پاسخ‌های اسلامی» را ارائه کرد که مدعی بود هدف آن راهنمایی به جوانان مسلمان در غرب درباره چگونگی هدایت زندگی مدرن مطابق با آموزه‌های اسلام شیعه بود.

توحیدی در سال ۲۰۱۶ یک انجمن اسلامی کوتاه مدت و مدرسه علمیه شیعیان را در استرالیا با حمایت صادق شیرازی افتتاح کرد.

در آن زمان، صفحات مجازی وابسته به جریان شیرازی مباهات می‌کردند که مدرسه‌ای که به نظر می‌رسید کمتر از دوجین دانش‌آموز دارد، توسط توحیدی «بر اساس دستورات صادق شیرازی» اداره می‌شود. دفتر شیرازی همچنین اعلام کرد که انجمن اسلامی استرالیای جنوبی که در همان زمان توسط توحیدی تأسیس شد، «در درجه اول بر رهنمودهای حضرت آیت‌الله العظمی سید صادق شیرازی تمرکز خواهد داشت».

مسلمانان استرالیایی که از اظهارات تحریک آمیز توحیدی در مصاحبه اولیه وی با شبکه ۷ وحشت زده شده بودند، متوجه شدند که عکسی از شیرازی در پس زمینه دفتر او دیده می‌شود.

حمایت شیرازی از پروژه‌های توحیدی در استرالیا، این ظن را در میان مسلمانان سنی استرالیا تقویت کرد که او ممکن است با پیوستن به نیروهای خود با شخصیت‌های راست افراطی در غرب به رهبر معنوی خود خدمت کند تا آنها را به عنوان افراط‌گرایان خطرناک معرفی کند.

بررسی تحرکات محمد توحیدی نشان می‌دهد او به عنصری در خدمت شخصت‌های اسلام ستیز درآمده که از او برای لکه‌دار کردن اسلام و ایجاد تفرقه بین مسلمانان استفاده می‌کنند.

منبع فرارو
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.