خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

فرایند بازنگری موضوعات کتب دینی مدارس ارامنه تهران

استانداردسازی و بازنگری موضوعات کتب دینی مدارس ارامنه تهران به همت شورای آموزشی مدارس ارامنه طی نشستی با حضور مدیران و نمایندگان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)؛ روز شنبه ۱۳ شهریورماه جاری، به همت شورای آموزشی مدارس ارامنه تهران، نشستی با حضور مدیران و نمایندگان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

در این جلسه معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی حجت‌الاسلام دکتر علی لطیفی، مدیر دفتر تألیف کتب درسی و گروه معارف اسلامی و الهیات حجت‌الاسلام دکتر مولایی و عضو هیئت‌علمی دانشکدۀ علمی-تحقیقاتی وزارت آموزش‌وپرورش و کارشناس گروه معارف اسلامی و الهیات آقای دلبری و مقام‌های عالی‌رتبه حضور داشتند.

از شورای آموزشی ارامنه نیز رئیس هیئت‌مدیره آلفرد کاراپتیان، کشیش گریگوریس نرسسیان، رئیس هیئت آموزش مسیحی آنی مانوکیان و معلم دینی سیلوا گریگوریان حاضر بودند.

در ابتدای این نشست آلفرد کاراپتیان به‌صورت خلاصه به نقش فوق‌العاده مهم دین، کلیساها، مدارس و انجمن‌ها در جامعه اشاره کرد. سپس با ارجاع به موضوع بازنگری و استانداردسازی موضوعات کتب دینی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم، اشاره کرد که بخش‌بندی مشترک و اختصاصی کتب درسی باعث می‌شود تا دانش‌آموزان رویکردی بیگانه‌ نسبت به بخش های مشترک دیگر اقلیت‌های مذهبی در کتب دینی داشته باشند.

باتوجه‌ به این موضوع پیشنهاد شد که در آینده با بخش‌بندی مشترک و اختصاصی بتوان کتاب درسی واحدی تدوین کرد تا در آن دروس اولیۀ ضروری برای آموزش مسیحیت درج خواهد شد.

در این جلسه توسط رئیس هیئت‌مدیره نیز اشاره‌ای به انجیل یوحنا شد که در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تدریس می‌شود، وی افزود که انجیل یوحنا اساساً می‌تواند تعالیم مسیحی را به‌صورت کامل به دانش‌آموزان منتقل کند.

در خصوص بخش اختصاصی کتاب دینی باید افزود که این کتاب توسط هم‌وطنان آشوری تدوین شده است که از حدود ۳۵ سال پیش مورداستفاده قرار می گرفته است و دانش‌آموزان ارمنی سالیان متمادی بر اساس آن کتاب در کنکور ورودی دانشگاه شرکت کرده‌اند.

رئیس هیئت‌مدیره تأکید کرد که در روند تدوین کتب درسی هرگز نمایندگان ارمنی شرکت نکرده‌اند و اخیراً جلساتی با نمایندگان آشوری ترتیب داده شد، سپس جلسه‌ای با مقامات سازمان تألیف کتب درسی برگزار گردید تا در نتیجۀ این جلسات توافقی در خصوص بازنگری و استانداردسازی موضوعات کتب درسی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم حاصل شد.

در طی این نشست، مدیران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اعلام کردند که در خصوص بخش اختصاصی کتب دینی مشکل خاصی وجود ندارد و موضوعات کتب درسی باید با توافق دوجانبۀ نمایندگان ارمنی و آشوری انتخاب و با درنظرگرفتن استانداردهای مشخص‌شده شروع به کار کنند. مقرر شد که در آینده نمونه‌ای از یک درس کتاب تدوین‌ شده به سازمان ارائه گردد.

در این جلسه توافق شد تا در آینده در صورت تهیه، بازنگری یا ادغام کتب درسی در دو بخش مشترک و اختصاصی با حضور و نظارت هیئت‌ها و نمایندگان ارمنی صورت گیرد.

ضمن اینکه، کتب درسی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را می‌توان به شکل ساده‌تری ادغام کرد. بهتر است بخش اختصاصی کتاب درسی را به‌گونه‌ای تدوین کرد که قسمت‌های مهم بخش مشترک را شامل شود، در این صورت در آینده‌ای نزدیک امکان ادغام این دو کتاب درسی فراهم می‌شود.

مدارس ارامنه تهران
عکس tehranprelacy
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.