خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چشم بازکردم دیدم پدرم خادم زائران حسینی است

گفتگو با یک موکب‌دار عراقی درباره اربعین:

بسیاری از خانواده‌های عراقی یک سال برای برپایی اربعین برنامه‌ریزی می‌کنند و کل زندگی آنان با موکب و ضیافت پذیرایی از زائران حسینی گره خورده است.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان‌نیوز)- مردم عراق به مهمان‌نوازی و کریم بودن شهره‌اند اما پذیرائی آن‌ها از زائران حسینی اربعین از جنس دیگری است؛ آن‌ها در طول سال مهمان را به خاطر مهمان بودنش عزیز می‌دارند اما در اربعین به خاطر: «زائر امام حسین و شعیره الأربعین».

بسیاری از خانواده‌های عراقی یک سال برای برپایی اربعین برنامه‌ریزی می‌کنند و کل زندگی آنان با موکب و ضیافت پذیرایی از زائران حسینی گره خورده است. «محمد»، یکی از همین عراقی‌هاست. از او خواستیم برای بازتاب تلاش‌های هم‌وطنانش در آیین اربعین حسینی با ما گفتگو کند. ابتدا نپذیرفت و بعد به شرطی پذیرفت که نامی از او منتشر نشود.

ساعت دو بامداد به وقت نجف با او قرار گفتگو گذاشتیم. فارسی را می‌فهمید اما نمی‌توانست کامل صحبت کند. چندسالی در بازار نجف و در چند قدمی حرم امیرالمؤمنین علیه السلام انگشتر می‌فروخته و بیشتر مشتریانش نیز ایرانی بوده‌اند. چند باری نیز به ایران سفر کرده و حالا کارمند یکی از ادارات عراق است.

شما فردا نباید به اداره بروید؟

نه؛ خیلی کار داریم. امسال خیلی شلوغ است. زائر زیاد است. مرخصی می‌گیریم

موکب دارید؟

من با رفیقانم یک موکب در نزدیک کربلاء داریم. الان هم در خانه‌ام مهمان دارم.

هزینه این موکب را از کجا می‌آورید؟

یک دخل داریم در طول هفته ده هزار دینار می‌دهیم. وقت أربعین ابا عبدالله الحسین علیه السلام أین پول جمع شده را خرج زائر ابی عبدالله می‌کنیم.

شما باید این مبلغ را از زندگی خود بگذارید. برایتان مشکل ایجاد نمی‌کند؟

والله برکت می‌شود.

دلیل این همه اصرار به پذیرایی از زائران و انجام این هزینه چیست؟

اولا پذیرائی زائر أمام حسین علیه الاسلام و شعیره الأربعین.

زائرانی که به خانه می‌برید از کدام کشور‌ها هستند؟

مهمانانی که به خانه می‌آیند بیشتر از إیران هستند؛ ولی در موکب در راه کربلاء از همه جهان؛ عراق و ایران و کویت و لبنان و عربستان سعودی و هند و پاکستان و حتى آفریقا هستند.

حضور این همه مهمان در منزل برای خانواده شما زحمت ایجاد نمی‌کند؟

در این یک هفته خانواده برای أمام حسین علیه السلام تحمل می‌کند.

این کار در خانواده شما سابقه داشته است؟

من جشم باز کردم دیدم پدرم به زائر أمام حسین علیه السلام خدمت می‌کند. او هم چشم را باز کرد دید پدرش به زائران خدمت می‌کند. الان هم چهار فرزند من چشم بازکرده‌اند و می‌بینند که پدرشان خدمت به زائر دارد.

در زمان صدام هم این کار را ادامه دادید؟

صدام! ؟ نه

چرا؟

(با لبخند و تعجب) صدام بابا!

تاکنون شده برای هزینه‌های موکب پول کم بیاورید؟

بله؛ سأل ٢٠١۵ خیلی زائر بود و پول خیلی نبود. آن سال یک تاجر کاشانی به موکب ما آمد و موقع رفتن ۵۰۰ دلار کمک کرد تا بتوانیم به زائران بیشتری خدمت کنیم.

به او گفتید که هزینه کم دارید؟

نه والله؛ فقط دید خیلی مصرف هست گفت می‌خواهم کمک کنم. گفت می‌خواهم در این ثواب شریک باشم.

در مسیر پذیرایی از زائران کدام صحنه شما را منقلب کرده است؟

وقتی دیدم یک پیرمرد عراقی با ویلچر از نجف تا کربلاء در مسیر پیاده روی حرکت می‌کند منقلب شدم.

اربعین امسال با سال‌های دیگر چه تفاوتی دارد؟

امسال زائر زیاد است. قبل از کورونا می‌رفتیم زائر می‌اوردیم تا از آن‌ها پذیرایی کنیم؛ الان هم مشکل در پذیرایی نیست. فقط الان وضع برق عراق خیلی بد است. زائر نمی‌تواند در خانه بماند. اذیت می‌شود. برق نیست. یخ نیست.

پیشنهاد شما چیست؟

دو کشور ایران و عراق باید مدیریت کنند. ایرانی‌ها اگر می‌توانند زنان و کودکان را با خودشان نیاورند. اینجا هوا گرم است. اذیت می‌شوند. سعودی با این امکانات زیاد در سأل دو میلیون حاجی دارد. اما بچه‌ها به حج نمی‌روند. بچه‌ها را نیاورند. مرد‌ها و جوان‌ها بیایند.

 

انتهای پیام/ محمدعلی خرمی مشکانی

 

خبرنگار محمدعلی خرمی
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.