خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نزاع قدرت میان نهضت العلماء و محمدیه در خارج از اندونزی

مسئله فقط خرید یک کلیسا نیست بلکه بخشی از رقابت بین محمدیه و نهضت العلماء است تا نهایتاً مشخص شود کدام گروه مسلمان میانه‌رو [اندونزی] دارای نفوذ و قدرت نرم‌ بیش‌تری است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، نهضت العلماء و محمدیه، دومین سازمان بزرگ مسلمانان اندونزی با آموزه‌های اسلام میانه رو با تبدیل یک کلیسای اسپانیایی به مسجد به دنبال تاثیرگذاری جهانی است، چیزی که ناظران می‌گویند تلاشی برای کسب قدرت نرم در مقابل رقیب خود یعنی نهضت العلماء است.

طرح تبدیل کلیسا به مسجد توسط شعبه جاوه شرقی سازمان محمدیه در جریان کنفرانس مجازی سراسری این سازمان در روز شنبه رونمایی شد. سعد ابراهیم، رهبر این شعبه گفت: این گروه در حال برنامه ریزی برای خرید یک کلیسای قدیمی در آلکالا اسپانیا، در فاصله ۱۵ دقیقه ای از مادرید است.

سعد گفت این کلیسای بی نام که قبلا یک مسجد بوده و در زمینی به مساحت حدود ۳۰۰۰ متر مربع واقع شده است، به قیمت حدود ۳ میلیون یورو (۲.۹ میلیون دلار آمریکا) به فروش می رسد.

برخی از مناطق در اسپانیا و پرتغال بخشی از خلافت عباسی، بودند. قلمروهای آن شامل عراق امروزی، اسپانیا، پرتغال، مراکش، سیسیل و مصر و غیره بود.

تنها در اسپانیا حدود ۸۰۰ مسجد [در زمان خلافت] وجود داشت اما اکنون شاید تنها ۲۰ مسجد باقی مانده باشد.

الکساندر آریفیانتو، پژوهشگر برنامه اندونزی در دانشکده مطالعات بین‌الملل دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور، گفت که برنامه سازمان محمدیه برای خرید کلیسایی در اسپانیا با تلاش‌هایش برای غلبه بر نفوذ نهضت‌ العلماء در خارج از کشور مرتبط است.

نهضت العلماء با بیش از ۹۰ میلیون عضو بزرگترین سازمان اسلامی اندونزی است. در مقابل محمدیه ۶۰ میلیون عضو دارد.

آریفیانتو گفت: «این فقط خرید یک کلیسا در خارج از کشور برای تسهیل گفت‌وگوی بین ادیان نیست، بلکه بخشی از رقابت بین محمدیه و نهضت‌ العلماء است تا نشان دهد کدام گروه مسلمان میانه‌رو [اندونزی] دارای نفوذ و قدرت نرم‌ بیشتری است».

همچنین این اولین بار نیست که محمدیه حضور خود را فراتر از اندونزی، پرجمعیت ترین کشور مسلمان جهان، گسترش می دهد.

پیش از این، سازمان محمدیه از مدرسه ابتدایی خود در ایالت ویکتوریای استرالیا، که قبلا یک مدرسه کاتولیک بود، رونمایی کرد.

مدارس این سازمان از مهدکودک‌ها تا مدارس ابتدایی را می توان در مالزی و مصر نیز یافت، در حالی که این سازمان در ۲۴ کشور از جمله آلمان، ژاپن، فرانسه، چین و ایالات متحده حضور داشته است.

در همین حال، نهضت العلماء خود را در حداقل ۳۴ کشور خارج از اندونزی تثبیت کرده است.

آریفیانتو گفت که این گروه همچنین به نظر می رسد که به دولت جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونزی نزدیک تر از محمدیه است، زیرا نهضت العلماء برای راه اندازی مجمع مذهبی R20 انتخاب شد که هفته گذشته در بالی برگزار شد.

کنفرانس R20، جایی که نهضت العلماء بسیاری از رهبران مذهبی از سراسر جهان را در بالی گرد هم آورد، این تصور را ایجاد می کند که این سازمان رابطه نزدیک تری با دولت دارد.

آریفیانتو برآورد کرد که محمدیه برای خرید ملک در خارج از کشور مشکلی نخواهد داشت زیرا دارایی آن در حدود “ده ها میلیون دلار” است.

براساس وب‌سایت رسمی شعبه جاوه شرقی، تا اوایل سال جاری، محمدیه حداقل ۳۳۳۴ مدرسه و صدها بیمارستان را در سرتاسر اندونزی اداره می‌کند، در حالی که خود شعبه جاوه شرقی محمدیه ۸۶ بیمارستان و درمانگاه در منطقه و همچنین ۱۰۱۸ مدرسه را در این منطقه اداره می‌کند.

منبع دولت دین
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.