خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جو بایدن در شب جشن حنوکای یهودیان در کاخ سفید: یهودی‌ستیزی سمی زهرآگین است، آمریکا با این پدیده مبارزه می‌کند

بایدن میزبان جشن حنوکا در کاخ سفید؛

جو بایدن «رئیس جمهور آمریکا» بیان کرد: امروز همه باید بااقتدار و شفاف اذعان کنند که یهودی‌ستیزی و دیگر انواع نفرت و خشونت در آمریکا جایی ندارد و شیطان و دشمنان پیروز نخواهند شد.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از “آسوشیتدپرس”؛ جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا دوشنبه‌شب در جشن حنوکا در کاخ سفید گفت: یهودی‌ستیزی همچون سمی زهرآگین است و آمریکا با این پدیده مبارزه می‌کند.

بایدن افزود: دولتش در کنار شهروندان یهودی آمریکا می‌ایستد و از آن‌ها دفاع می‌کند.

وی تأکید کرد: نگرانی‌های شهروندان یهودی آمریکا را درک می‌کند.

رئیس جمهور آمریکا گفت: “ترس و آسیب‌ها و نگرانی‌های شما نسبت به این زهر کشنده و عادی شدن روزافزون یهودی‌ستیزی را درک می‌کنم.”

وی افزود: “نباید ساکت بمانیم، سکوت همدستی محسوب می‌شود. از ابتدا اقدام خاصی در مورد این پدیده انجام ندادم. ساکت نخواهم ماند. آمریکا ساکت نخواهد ماند. جدی می‌گویم.”

بایدن اضافه کرد: امروز همه باید بااقتدار و شفاف اذعان کنند که یهودی‌ستیزی و دیگر انواع نفرت و خشونت در آمریکا جایی ندارد و شیطان و دشمنی پیروز نخواهند شد.

این در حالی ست که جشن حنوکا در سال جاری میلادی تحت تأثیر موجی از یهودی‌ستیزی در آمریکا قرارگرفته و جامعه یهودی را نگران ساخته است. چهره‌های سرشناس آمریکایی نظیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، و “کانیه وست، خواننده رپ معروف آمریکایی، برخی اظهارات ضد یهودی را مطرح کرده‌اند.

بایدن همچنین تأکید کرد: دولتش تلاش‌های لازم برای مبارزه با یهودی‌ستیزی ازجمله اختصاص بودجه فدرال به سازمان‌های غیراقتصادی شامل کنیسه‌ها و مراکز اجتماعی یهودی‌ها برای تأمین امنیت بهتر این مراکز را انجام می‌دهد. همچنین دبورا لیپستاد به‌عنوان نماینده ویژه آمریکا برای نظارت و مبارزه با یهودی‌ستیزی تعیین شد.

همین‌طور کاخ سفید هفته گذشته از ایجاد یک گروه بین سازمانی برای هماهنگی تلاش‌های آمریکا جهت مبارزه با یهودی‌ستیزی و دیگر اشکال نفرت و دشمنی خبر داد.

این گروه بین سازمانی پس از ملاقات اوایل ماه جاری آقای دوم “داگ امهوف” با رهبران یهودی تشکیل شد. امهوف، همسر کاملاً هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، که خود یک یهودی ست در مبارزه با یهودی‌ستیزی شاخص‌ترین چهره در دولت بایدن به شمار می‌رود.

در جشن حنوکای دوشنبه‌شب در کاخ سفید جو بایدن و همسرش جیل بایدن سنت تازه‌ای را بنا نهادند و اولین منورای دائمی(شمعدان) را در آرشیو کاخ سفید قراردادند. بایدن گفت این منورا اولین اثر باستانی یهودی ست که به آرشیو کاخ سفید اضافه می‌شود.

باید گفت: جشن منورا حنوکا (شمعدان ۹ شاخه) یکی از جشن‌های معروف یهودیان است. یهودیان طی هشت روز حنوکا را جشن می‌گیرند و شمع‌ها را یکی پس از دیگری روشن می‌کنند. منورا حنوکا مهم‌ترین سمبل قدیمی یهودیان است.

عید حانوکا برقرار شدن مجدد معبد سلیمان را پس از شورش یهودیان علیه سلوکیان جشن می‌گیرد. یهودیان روغن کافی تنها برای روشن نگه‌داشتن معبد برای یک روز داشتند اما این مقدار روغن هشت روز دوام آورد و یهودیان برای جشن گرفتن این معجزه منورای هشت شاخه حنوکا را روشن می‌کنند.

خبر اصلی «سخنرانی جو بایدن در شب جشن حنوکای یهودیان» را اینجا بخوانید.

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.