خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

معافیت سربازی پاداش یادگیرندگان تورات در اسرائیل

نمایندگان احزاب دینی در جریان تدوین قانون معافیت سربازی علناً اعلام می‌کنند نص این طرح بر معافیت دانش‌آموزان مدارس دینی از خدمت سربازی و برابری آن‌ها با سربازان تأکید دارد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در پیش‌نویس قانون معافیت سربازی که در سایت کنست منتشرشده، آمده است: «همه‌کسانی که خود را وقف مطالعه تورات می‌کنند، مانند کسی هستند که خدمت ملی برای اسرائیل انجام می‌دهند» کما اینکه آموزش تورات در همه مدارس « به‌مثابه ارزشی اساسی از ارزش‌های مردم یهود است و حقوق و وظایف کسی که خود را برای مدت طولانی وقف مطالعه تورات می‌کند برابر است با حقوق آنانی که خدمت مهمی به دولت انجام می‌دهند.»

نمایندگان احزاب دینی که پیش‌نویس این قانون را تدوین کرده‌اند، علناً اعلام می‌کنند نص این طرح بر معافیت دانش‌آموزان مدارس دینی از خدمت سربازی و برابری آن‌ها با سربازان تأکید دارد همچنین بر اساس این قانون، بستری قانونی برای اعطای مزایای اقتصادی و حقوق به دانش‌آموزان مدارس و مؤسسات دینی همانند سربازان و افسرانی که خدمت سربازی اجباری را انجام می‌دهند، فراهم می‌شود.

علاوه بر اینکه این قانون، دانش‌آموزان مدارس غیردینی فارغ از اینکه تمایل داشته باشند یا نه را به مطالعه تورات ملزم خواهد کرد، موجب عدم برابری و مساوات میان اسرائیلی‌های سکولار و پیروان جریان دینی حریدی می‌شود چراکه جوانان اسرائیلی به‌محض رسیدن به هجده‌سالگی اگر مذکر باشند ۳ سال و اگر مؤنث باشند، باید ۲ سال به خدمت سربازی بروند اما این قانون به شانه خالی کردن پیروان جریان حریدی از خدمت سربازی مشروعیت و پوشش قانونی می‌دهد زیرا «آن‌ها خود را وقف یادگیری تورات می‌کنند.»

از بین افرادی که در سال ۲۰۲۰ میلادی به سربازی نرفتند، ۳۶ درصدی از یهودیان حریدیم، ۵۴ درصد از عرب‌های فلسطینی و ۱۰ درصد از یهودیانی بوده که بنا به دلایل مختلف معافیت کسب کرده‌اند.

یهودیان ارتدکس که با پوشیدن لباس سیاه و گذاشتن خط ریش‌بلند شناخته می‌شوند، بارها در اسرائیل با برگزاری تظاهرات به قانون خدمت سربازی اجباری اعتراض کرده‌اند.

خدمت سربازی در اسرائیل که طبق قوانین برای مردها سه سال و برای زنان دو و نیم سال اجباری است، همواره از سوی یهودیان ارتدکس مورد اعتراض قرارگرفته است.

اکثر یهودیان ارتدکس به دلیل ناسازگار بودن شرایط در ارتش اسرائیل بر اساس شریعت یهودی از خدمت سربازی اجباری امتناع می‌ورزند.

یهودیان ارتدکس که ۱۰ درصد از جمعیت اسرائیل را تشکیل می‌دهند، بر این باورند که خدمت سربازی شیوه زندگی را به آن‌ها تحمیل می‌کند که در تضاد عمیق باارزش‌ها و اعتقادات اخلاقی آن‌هاست.

عرب‌های ساکن مناطق اشغالی تحت اداره اسرائیل نیز به دلایل امنیتی به خدمت سربازی برده نمی‌شوند.

حریدی‌ها طیفی از جامعه اسرائیل هستند که بسیار بر آئین شریعت یهود و تلمود معتقد بوده و خواهان تشکیل یک حاکمیت بر اساس نژاد و آئین یهود هستند. ویژگی‌های خاص رفتاری آنان موجب شده است آنان در مدارسی جداگانه از دیگر یهودیان مستقر در سرزمین‌های اشغالی زندگی کنند. این ارتودوکس‌های افراطی، همواره از مخالفان صلح با فلسطینیان و تشکیل دو دولت و همچنین تشکیل «اسرائیل دموکراتیک» هستند.

حریدی‌ها و تندروهای مذهبی با توجه به نوع خاص از زندگی‌شان به یک اقلیتی تبدیل‌شده‌اند که با جامعه اسرائیل مرزبندی آشکاری پیداکرده‌اند. تحصیل در مدارس جداگانه‌ای که بر پایه یهود و تلمود است، ازدواج و آداب‌ورسوم کاملاً متمایز با دیگر یهودیان ساکن سرزمین‌های اشغالی، عدم حضور در جامعه کار، عدم یهودی دانستن برخی از نژادها (بالأخص فالاشه‌ها) و … همگی بخشی از عواملی است که موجب شده است یهودی ارتدکس به یک هویت کاملاً متمایز از جامعه سرزمین‌های اشغالی تبدیل شود.

رشد جمعیت، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های حریدی‌هاست که نقش این طیف را در آینده بیشتر خواهد ساخت و برای اسرائیل چالش‌برانگیز خواهد بود. یهودیان حریدی از زمان شکل‌گیری اسرائیل تاکنون درصد کمی از جامعه صهیونیستی را تشکیل می‌دادند؛ اما به دلیل نرخ بالای فرزند آوری، سن پایین ازدواج و اهمیت خانواده در آئین یهودیان ارتدکس، این ترکیب در حال تغییر است. جمعیت حریدی‌ها در سال ۲۰۱۰ کمتر از یک‌میلیون نفر بوده است اما به حدود دو میلیون در ۲۰۴۰ و بالای ۴ میلیون در سال ۲۰۶۰ خواهد رسید. این افزایش جمعیت اقلیت‌هایی چون حریدی، ریولین رئیس‌جمهور وقت اسرائیل را هم نگران کرده بود.

منبع شفقنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.