خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ببینید| شرط زیبای دختر ثروتمند مصری برای ازدواج با مرد نابینا

در عصری که برخی خانواده‌ها از فرهنگ نامتعارف «لاکچری‌زدگی» رنج می‌برند یا شاید هم لذت! ازدواج دختر ثروتمند مصری با پسری نابینا یک نشانه و اتفاق بسیار خوبی می‌تواند باشد تا شاید عیار زندگی معنوی را برایمان گوش زد کند.

به گزارش سرویس اجتماعی ردنا (ادیان نیوز)، شرط دختر ثروتمند مصری برای ازدواج با مرد نابینا، حفظ قرآن بود. با اینکه مرد صدای زیبایی داشت، این وصلت پس از برآورده شدن انتظار دختر انجام شد. با اینکه الگویی منسجم وجود ندارد که طبق آن نشان دهیم نظام منطقی انتظارات عوض شده و یا انتظارات باید با آن مطابق باشد. اما نتایج فاجعه‌بار نظام خانواده در جهان کنونی به خوبی نشان داده است که تحولات دوران مدرن، زندگی اعضاء خانواده و جوامع دینی را دگرگون کرده است.

در گذشته سطح انتظارات از دیگران بسیار پایین بود، ولی امروزه سطح انتظارات از فرد مقابل حتی در جوامع دینی بسیار بالاست. «دیگری» با هر عقیده و پیرو هر آئین و دینی می‌تواند باشد و اختصاصی به روابط زوجین ندارد. یکی از ویژگی‌های جامعه ما، بالا بودن سطح توقع از دیگران است. ما از همه طلبکاریم. از دولت، از دانشگاه، حوزه و به همین ترتیب سطح توقع از همسر هم در خانواده بالاست. در جامعه‌شناسی می‌گویند هر قدر سطح توقع بالاتر برود، همزیستی مشکل‌تر خواهد بود.


 

آیا می‌توان رفاه نسبی اجتماعی را از عللی به شمار آورد که سطح توقعات را بالا برده است؟                 

بالاخره رفاه تأثیر دارد، ولی عامل اصلی نیست. فکر می‌کنیم عامل اصلی نحوه نگرش باشد. چرا که به فرض در هیچ جای دنیا پدیده فرزندسالاری به صورتی که در ایران هست، وجود ندارد. نه در کشورهای اسلامی و کشورهای همسایه و نه در کشورهای اروپایی و صنعتی. در اروپا بچه‌ها در ۱۶ سالگی از خانه بیرون می‌روند و از خانواده هیچ توقعی ندارند، اما در ایران فرزند ۳۰ ساله که شاغل هم هست، بسیار متوقع است. مسائل فرهنگی بسیار اهمیت دارد. اگر تنها مسائل رفاهی توقع را بالا ببرد، باید کشورهای اروپایی نیز همین‌گونه می‌بودند؛ درحالی‌که آنجا انتظارات از دیگران، بر اساس مناسبات، روابط، امکانات و درآمدهاست. در جامعه ما رفتارها، بی‌پایه و حساب است. این توقعات در انتظارات ما از دولت نیز نمود می‌یابد.

چه چیزهایی به توقعات دامن می‌زند تا آنها به شکل ساختاری تغییر کنند؟ شاید بخشی از آن تبلیغات دولتی باشد. برای مثال وقتی دولت در شعارهایش می‌گوید ما اشتغال ایجاد می‌کنیم و مشکل ازدواج را حل می‌کنیم، چقدر در بالا بردن سطح انتظارات مردم تأثیر خواهد داشت؟

قطعاً چنین است. یعنی هم دولت، هم خانواده، هم نظام آموزش و پرورش و هم فرهنگ تأثیر دارند. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند و مؤثر هستند. این ویدئو و اتفاق در کشور مصر بهانه و باعث تلنگری شد تا به این مسائل در حوزه اندیشه و فرهنگ نیز گریزی زده باشیم.

فرآوری: محمد پناه زاده

منبع ویدئو از کانال مطالعات اسلامی زنان

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.