خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

خامه یار: ادبیان بزرگ مسیحی نسبت به نهج البلاغه درک و ارادات عمیقی دارند

نشست تخصصی «امیرالمؤمنین امام علی (ع) از دیدگاه مسیحیان» با حضور و سخنرانی دکتر عباس خامه یار و حجت الاسلام و المسلمین انصاری‌پور و جمعی از مهمانان خارجی مسیحی به‌صورت حضوری و مجازی در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، نشست تخصصی امیرالمومنین علی (ع) از دیدگاه مسیحیان به مناسب ولادت آن حضرت در سالن صدر دانشگاه برگزار شد. در این جلسه که به همت معاونت فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شده بود دکتر عباس خامه یار ضمن تبریک ۱۳ رجب از حضرت علی (ع) و نهج البلاغه به عنوان راهنمای مسیحیان یاد کرد.

دکتر عباس خامه یار ادامه داد: من با مسیحیان نشست و برخواست‌های بسیاری داشته‌ام و حتی به‌صورت خانوادگی با آنها رفت‌وآمد کرده‌ام. همانطور که در جریان نیز هستید ادیبان بزرگ عرب، مسیحی هستند. و ادبیان بزرگ مسیحی نسبت به نهج البلاغه درک و ارادات عمیقی دارند. همانطور که مستحضر هستید بنده با آقای جرج جرداق در ارتباط بوده‌ام و ما امثال ایشان را داشته و داریم.

جرج جرداق و نهج‌البلاغه

معاون فرهنگی دانشگاه ادامه داد: آقای جرج جرداق ارادات خاصی به امیرالمومنین داشتند. ایشان از کودکی به‌دنبال شعر و ادبیات و نهج البلاغه بوده و برادرش فواد می‌گفت که او تنها گمشده‌اش، نهج البلاغه است. آقای جرج جرداق از کودکی از مدرسه می گریخت و به‌سراغ نهج‌البلاغه می‌رفت و آن را می‌خواند. آقای جرداق از همان ابتدا از برادر بزرگترش تأثیر پذیرفته بود. آن زمان کودکی بیش نبود. فاصله سنی زیادی میان او و برادرش فؤاد بود. ابتدا سخنان برادرش را تکرار می‌کرد اما بعدها خواندن نهج‌البلاغه را که از برادرش گرفته بود، آغاز کرد. جرج به‌ شدت تحت تأثیر نامه‌ها و سخنان پر مغز و بی‌نظیر نهج‌البلاغه قرار گرفت و به‌ دنبال شناخت صاحب این کتاب بر آمد. او امام علی (ع) را از طریق نهج‌البلاغه شناخت.

داستان صدای عدالت انسانی

وی گفت: بالاخره او کتاب امام علی (ع) صدای عدالت انسانی را نوشت. این کتاب در دو میلیون نسخه چاپ شده است. ایشان وقتی با نهج البلاغه آشنا می‌شود کوچ می‌کند به طرف امام حسین. ایشان مظلومیت امام حسین را به گونه‌ای مظلومیت حضرت مسیح می‌داند. آزاری که به امام حسین ع وارد شد را مشابه به حضرت مسیح می‌دانند و با ورود به دنیای امام حسین کتاب‌های زیبایی را می‌نویسند. ادبیات این افراد بسیار قوی است و حتی مترجمان اذعان دارند که نمی‌توانند به‌خوبی این آثار ادبی در مورد اهل بیت را ترجمه کرد.

سال گذشته ما مراسم عاشورا را یک کلیسا در لبنان برگزار کردیم. تمام افراد حاضر در آن مکان و سخنرانان، مسیحی بودند و فقط بنده در آنجا مسلمان بودم. یکی از عواملی که این ارتباطات را قوی کرده همزیستی مسالمت‌آمیز مسلمانان و مسیحیان در سالیان گذشته به‌خصوص در لبنان است.

حجت الاسلام و المسلمین انصاری‌پور
حجت الاسلام و المسلمین انصاری‌پور

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین انصاری‌پور ضمن تشکر از حاضران و بزرگان مسیحی بیان کرد: نکته‌ای که به‌نظر بنده رسید که شرایطی که حضرت مسیح در آن حضور پیدا کردند. یک شرایط خفقان آور بود و زمینه‌ای بود که در آن زمان مخاطبان حضرت عیسی (ع) یهودیان بودند و با توجه به کتب باقی مانده مانند اناجیل در این مورد به این لحاظ حضرت عیسی به‌دنبال اصلاحات اساسی در اخلاق و اجتماع بودند.

ادبیات موجود در اناجیل شبیه نهج الابلاغه است

وی گفت: ادبیات موجود در اناجیل شبیه به نهج‌البلاغه است. یعنی همان فضای اخلاقی و زاهدانه‌ای که در اناجیل وجود دارد. تقریباً یک افقی را برای‌شان روشن می‌کند که نهج‌البلاغه برای‌شان آشنا به‌نظر می‌رسد. در عبور از عهد عتیق به عهد جدید این عبور را می‌توان عبور از عهد و عبور به ملکوت عنوان کرد.

در ادامه سخنان خانم یولا همسر جرج جرداق در جلسه به صورت آفلاین پخش شد. وی در سخنان خود گفت: جرج به امام علی(ع) عشق می‌ورزید. او امام علی(ع) را به عنوان یک انسان کامل می‌شناخت و در تمام عمرش تلاش کرد که امام را به همه معرفی کند. او کتاب‌های متعددی در این خصوص نوشته است. او در تمام زندگی‌اش روایتگر امام علی(ع) بود.

امیرالمؤمنین امام علی (ع) از دیدگاه مسیحیان
دکتر میشل از مسیحیان حاضر در نشست

در ادامه جلسه دکتر میشل که از مهمانان مجازی این نشست بودند بیان کردند: صحبت از امام علی (ع) بسیار کار سختی است. کسی که وارد این وادی شود به‌سختی می‌تواند از آن خارج شود. زیرا این سختی یک سختی گوارایی هست. عایشه دختر ابوبکر نقل می‌کند که حضرت علی (ع) مهمترین کسی است که به سنت پیامبر آشنا است و از آن تبعیت می‌کند. ما وقتی که می‌خواهیم نقره و طلا را بسنجیم از یک محک استفاده می‌کنیم امام علی (ع) آن محکی است که می‌توانم با آن سنجش کنیم.

امام علی (ع) از دوران خودش جلوتر بوده زیرا ما اکنون داریم از گفت‌وگوی تمدن‌ها صحبت می‌کنیم در صورتی که امام علی (ع) ۱۴ قرن پیش این مسئله را بیان کرده‌ بودند. هر شخصی از لحاظ دینی برادر توست. وقتی با امام علی (ع) در غدیر انتخاب شد گفت که به من کمک کنید تا حکمرانی کنم. من سعی خواهم کرد که انصاف را برای مظلوم در برابر ظالم رعایت کنم و عدل را گسترش بدهم.

منبع روبط عمومی دانشگاه ادیان
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.