خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نگاهی دین‌بنیاد به موضوع زن در کتاب «زن در تورات و قرآن»

نوبت چاپ اول کتاب ارزشمند «زن در تورات و قرآن: تاملاتی درباب جایگاه زن» به قلم محمدحسین معزی توسط انتشارات زحل منتشر شد، که این پست به معرفی کامل آن پرداخته است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در کتاب «زن در تورات و قرآن» با مقایسه تطبیقی زن در متون مقدس (عهد عتیق و قرآن) به‌ویژه در ماجرای آفرینش، اخراج از بهشت، داستان پیامبران (ابراهیم، یوسف و موسی علیهم‌السلام) مواجهیم و ظرایف جالبی از تفاوت‌ها در قرائت و نگاه را بر می‌شمرد.

به‌علاوه مقایسه تطبیقی احکام (ازدواج، طهارت، زنا و حجاب) و حقوق (ارث و طلاق) در شریعت موسوی و شریعت محمدی.

همچنین اطلاعات موجز و مفیدی از عهدین (عتیق و جدید) و تلمود(شریعت شفاهی) و شیوه اجتهاد علمای یهود در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

مقایسه دو دین ابراهیمی، که دارای شریعت هستند، اساس کار این کتاب می‌باشد.

نویسنده برخلاف مدل رایج، نسبت به عهد عتیق و سایر متون شریعتْ‌بنیادِ یهودیت با احترام سخن می‌گوید؛ هرچند با ادب پژوهشی تصریح می‌کند: «ذکر این مباحث نه دلیل بر درستی این اعتقادات است که اساساً این پژوهش را سودای داوری نیست و مباحثی از قبیل تحریف، نقد تاریخی و نقد متون مقدس را در این مقال نخواهیم آورد.»

معزی معتقد است پرداخت ویژه متون مقدس به داستان زندگی زنان پیامبران نشان‌دهنده تاکید بر نقش‌آفرینی معنادار زنان است.

نویسنده در پایان کتاب ۳۲ پرسش را مطرح و عملا از محققان دیگر دعوت می‌کند پاسخ‌هایی درخور و روزآمد برای آنها بیابند چرا که به برخی از آنها تاکنون پاسخی داده نشده و پاسخ برخی از آنها هم در جامعه انتشار نیافته است؛ پرسش‌هایی که ممکن است در گذر زمان به شبهاتی جدی در مسئله زنان تبدیل شوند. از جمله:

آیا تفاوت زن و مرد می‌تواند منشاء تبعیض باشد؟

تعریف زنانگی بر چه محوری است؟

آیا ظلم‌هایی که در تاریخ جوامع دینی به زنان شده است مولود متون مقدس است؟

آیا تصویری که ادیان ابراهیمی از بهشت ارائه می‌دهند مشتمل بر تحقیر و توهین به زنان به عنوان جنس دوم و تبعی نیست؟

منبع زحل
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.