خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

زنان مسلمان قطری در ماه رمضان چه کار می‌کنند؟

جامعه زنان مسلمان قطری با خانه تکانی، پخت شیرینی، پوشیدن لباس جدید و اهدای پول و هدیه به کودکان خود را برای ماه رمضان آماده می‌کردند و برای کودکان خود لباس‌های نو می‌دوختند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوززنان مسلمان قطری در گذشته در استقبال از ماه رمضان، خانه تکانی می‌کردند، آرد آسیاب می‌کردند و دانه‌های خوراکی را می‌سابیدند و برای دختران و پسران خود لباس تمیز آماده می‌کردند.

زنان قطری لوازم مربوط به جشن قرنقع را که در نیمه ماه رمضان برگزار می‌شود، آماده می‌کردند. در آغاز ماه رمضان، زنان غذا می‌پختند و میان همسایه‌ها توزیع می‌کردند و حدود یک ساعت و نیم قبل از اذان در تمام ایام ماه رمضان بیدار می‌شدند و سحری آماده می‌کردند.

چندی پیش و در شب میلاد امام حسن(ع) مصادف با نیمه شعبان جشن قرنقع که توسط کودکان برگزار می‌شود، زنان برای این شب شیرینی می‌پختند و میان کودکان توزیع می‌کردند.

از دیگر کار‌هایی که زنان به مناسبت ماه رمضان انجام می‌دادند، کیسه‌ای می‌دوختند و در آن هدایایی قرار داده و به کودکان می‌دادند.

از دیگر سنت‌های رمضانی زنان قطری به مناسبت ماه رمضان، حنا گذاشتن بود که به شکل ماه و ستاره بر انگشتان خود حنا می‌بستند که به آن «قحفیه» می‌گفتند.

«الغبقه» غذای اصلی قطری‌ها در ماه رمضان است که با گوشت یا ماهی درست می‌شود.

همچنین، مادران برای کودکان عروسک درست می‌کردند و خیاطی می‌کردند و کودکان را در شب‌های ماه رمضان با این اسباب بازی‌ها سرگرم می‌کردند.

با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، زنان قطری مشتاق زندگی معنوی لباس‌های سنتی خود را آماده می‌کردند و خود و دخترانشان می‌پوشیدند.

در عصر جدید نیز زنان قطری در عرصه ورزش نیز در ماه رمضان فعال هستند و به همین خاطر، کمیته ورزش بانوان قطر در ماه مبارک رمضان با همکاری تعدادی از مؤسسات در این کشور اقدام به برگزاری رویداد‌های ورزشی برای بانوان می‌کند و این مسابقات شامل مسابقات بدمینتون، والیبال و فوتبال داخل سالن است و در این راستا، هرساله بانوان موفقیت‌های چشمگیری به دست می‌آورند.

این گزارش، مروری کوتاه بر زندگی زنان قطری در ماه رمضان از گذشته و حال است که نشان می‌دهد با وجود پیشرفت‌های مختلف در عرصه‌های اجتماعی همچنان به سنت‌های خود پایبند هستند.

منبع شبستان
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.