خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری: اکنون درخشان ترین دوره تفاهم و همکاری جامعه آشوری با نظام اسلامی است

رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری «پارتر بارک مارآواروئیل» گفت: دوران انقلاب اسلامی ایران را شاید بتوان از درخشان‌ترین ادوار تفاهم و همکاری‌های جامعه آشوری به عنوان یکی از جوامع ایرانی با نظام اسلامی دانست. بگذارید تنها از آخرین اتفاق یاد کنیم که چند روز قبل پیکر شهید آشوری جانی بت اوشانا شهید دوران هشت سال دفاع مقدس روی دستان مردم مسلمان و مؤمن تهران به شایستگی تشییع شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، چهارمین دوره گفتگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها با کلیسای شرق آشور پیش از ظهر امروز با حضور رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری پارتر بارک مارآواروئیل در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین ایمانی پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: اکنون نزدیک به سه دهه است که گفتگوهای مشترک با موضوعاتی متنوع که از دغدغه‌های انسان معاصر بوده و آثار و برکات زیادی را بر جا گذاشته است، داشته ایم. امیدوارم این دوره از گفتگوها که با موضوعات مهم و اساسی ایمان و جوانان برگزار می‌شود گامی مؤثر برای زیست مومنانه باشد.

وی افزود: جامه آشوریان ملتی کهن و دیرینه سال در میان ملل شرق زمین هستند که پیوندهای مشترک عمیق و انفکاک ناپذیری با تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران و اسلام دارند. مبانی مسیحیت آشوری شرق به دلیل قرابت، درک و دریافت شرقی همواره با فکر و فرهنگ ایرانی و تا حدی اسلامی بر مبانی اعتقادی و کلامی قرابت داشته است. این جامعه در ایران قبل و بعد از اسلام همیشه حضور تأثیرگذاری داشته است و چه بسا تقویت این جامعه در ایران توسط حکمرانان ایرانی اسلامی ناشی از همین پیوندها و مشترکات فرهنگی دو جانبه بوده است. اشتراکاتی که حکمرانان ایرانی و مسلمان را به گفتگو و همراهی با این جامعه علاقه مند می‌کرد.

رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری ادامه داد: خدمات برخی از چهره‌های عالم و دانشمند آشوری به ویژه در جریان ایجاد گنجینه حکمت و تأسیس بین الحکمه که نهضت ترجمه و بازگردانی متقابل متون علمی در دوران نهضت ترجمه اسلامی را به دنبال داشت موجب بروز و ظهور دوران درخشانی بر تاریخ تمدن اسلامی شد. چهره‌هایی همچون حسان بن سنان و خاندان بختیشوع که طی شش نسل در خدمت جامعه علمی آن زمان نه تنها در حوزه ترجمه و برگردان متون علمی یونانی بلکه در گسترش علم کلام و فلسفه و نجوم و پزشکی سهم قابل توجهی در توسعه علم و دانش داشته اند.

وی گفت: دوران انقلاب اسلامی ایران را شاید بتوان از درخشان‌ترین ادوار تفاهم و همکاری‌های جامعه آشوری به عنوان یکی از جوامع ایرانی با نظام اسلامی دانست. بگذارید تنها از آخرین اتفاق یاد کنیم که چند روز قبل پیکر شهید آشوری جانی بت اوشانا شهید دوران هشت سال دفاع مقدس روی دستان مردم مسلمان و مؤمن تهران به شایستگی تشییع شد. مردم ایران هنگامی که شنیدند این هم وطن مسیحی پدر و مادر و اقوام نزدیک خود را از دست داده همگی همچون خانواده وی از پیکرش استقبال نموده و با عظمت و شکوه او را از محل نماز جمعه مسلمانان تا کلیسای حضرت یوسف بدرقه کردند. جانی بت الگو و اسوه یک جوان مؤمن ایرانی بود. نگاهی به وصایا و دل نوشته‌های وی و همسنگر مسلمان وی روشنگر مسیر ما در این نشست است که موضوع ایمان و جوانان در عصر حاضر را بررسی خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: ایمانی که محور موضوعی ادیان الهی می‌باشد عبارت است از اعتقاد و باور راسخ قلبی به حقیقتی قدسی که به اعضا و جوارح تسری پیدا می‌کند و بر زبان جاری می‌شود. تنها در سایه ایمان و عمل صالح است که انسان به صلاح و رستگاری می‌رسد و پیامبران الهی آمده اند تا ایمان به خدا را در دل‌های مسلمانان مستقر کنند. تلاش برای حفظ ایمان مؤمنان مأموریتی الهی است که بر عهده رهبران و پیروان ادیان الهی نهاده شده است. ایمان در جهان امروز دشمنان قدرتمندی یافته که در کمین جامعه مؤمنان به ویژه جوانان مؤمن است. عصر اطلاعات و و توسعه ارتباطات که باید زمینه گفتگو و همکاری دین و علم را فراهم کند و در نهایت در خدمت تعمیق ایمان به خداوند و ارزش‌ها و آموزش‌های الهی برای سعادت بشر باشد به عرصه گسترش بی ایمانی، لجام گسیختگی‌های اخلاقی و تجاوز به حقوق دیگران و ایجاد شبهه‌ها با بهره گیری از ساحت علم و رهاوردهای علمی گردیده است.

وی بیان کرد: اهمیت و نقش ادیان و رهبران دینی در دوران معاصر به عنوان یکی از نقش آفرینان عرصه فرهنگی، اجتماعی و تأثیرگذاری مثبت و سازنده آنان بر تحولات سیاسی اجتماعی هم اکنون برجسته‌تر از گذشته به شمار می‌رود. از این رو باید تلاش کنیم در این دوران سخت که هجوم شبهه‌ها، تبلیغات و فضاسازی‌های ایمان سوز و منفی که از ناحیه اردوگاه‌های کفر شدت یافته اند بتوانیم به وظیفه خود عمل کنیم.

منبع مهر
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.