خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مصطفی مهرآیین: ما انسان بودگی خویش را فراموش کرده‌ایم +فایل صوتی

دکتر مصطفی مهرآیین محقق و جامعه‌شناس ایرانی در یکی از سخنرانی‌های خویش با عنوان چگونه می‌توان انسان ماند؟ به ویژگی‌های مهم فراموش شده از انسان بودگی افراد درون جامعه مدرن سخن می‌گوید.

به گزارش سرویس اجتماعی ردنا (ادیان نیوز)، سخنرانی مصطفی مهرآیین جامعه‌شناس ایرانی درباره مفهوم انسان بودگی و اهمیت پرسش افراد از خویش که چگونه می‌توان انسان ماند؟ از ویژگی‌های خاصی برخوردار است.

حقیقت انسانی امر رابطه‌ای است

مهرآیین پس از معرفی مقاله بسیار نابی از «گابریل مارسل» متفکر فرانسوی که در مقاله‌ای با عنوان «با» به این پرسش مهم می‌پردازد که ما انسان بودگی خویش را فراموش کرده‌ایم. و باید به انسان بودگی خویش بازگردیم. اما نباید فراموش کرد که انسان بودگی در تفکرهای تنهایی و خلوت و عزلت‌نشینی پدیدار نمی‌شود بلکه، انسان بودگی با دیگران و انسان‌ها اتفاق می‌افتد. چراکه حقیقت انسانی امر رابطه‌ای است. ما چیزی به نام انسان نداریم، بلکه انسان‌ها داریم.

مصطفی مهرآیین در شرح مقاله شگفت‌انگیز مارسل با عنوان «با» از امانوئل لویناس «متفکر و فیلسوف یهودی فرانسوی تبار» کمک می‌گیرد. همان‌طور که لویناس می‌پرسد اخلاق چیست؟ در اینجا نیز باید پرسید انسان چیست؟ انسان موجودی است که در ارتباط با دیگران معنا پیدا می‌کند. آن هنگامی‌که دیگری برای کمک و از خاطر نیاز به تو مراجعه می‌کند تا بدان کمک کنی و مشکلش را برطرف کنی. آن هنگام انسان بودن معنا پیدا می‌کند.

درواقع گشودگی در برابر دیگر انسان‌ها عیار و شاخص انسان بودگی را بروز می‌دهد. انسان بودن یعنی متفاوت بودن و روایت و ایده‌ای که برخلاف بسیاری از انسان‌ها رخ می‌دهد. و شبیه خیلی‌ها نیست…

ادامه این سخنرانی را اینجا بشنوید:

 

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.