خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پیشنهاد اخوانی ها به اردوغان: دانشگاهی شبیه الازهر در ترکیه تأسیس کنید

هیئتی از اتحادیه جهانی علمای مسلمان در دیدار با رئیس جمهور ترکیه پیشنهاد تاسیس دانشگاهی شبیه الازهر در ترکیه را ارائه دادند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز سه شنبه ۸ آگوست با هیئتی از اتحادیه جهانی علمای مسلمان (اتحاد العلماء) به ریاست علی محی الدین القره داغی دبیر کل این اتحادیه در کاخ ریاست جمهوری آنکارا دیدار و گفتگو کرد.

در این نشست علی ارباش رئیس سازمان دیانت ترکیه و پروفسور محمد گورمز رئیس پژوهشکده اندیشه اسلامی حضور داشتند.

قره داغی پیشتر با بیان اینکه هیئتی از علمای اتحاد العلماء با اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه دیدار خواهند کرد، در توییتر خود نوشت: «ما از همه کسانی که پل های ارتباطی را گسترش می‌دهند قدردانی می‌کنیم و قدر و منزلت بزرگواران را می‌دانیم. باشد که خداوند ملت، مردم، دولت‌ها و مسئولان ما را به خوبی متحد کند.»

دکتر وصفی عاشور ابوزید، یکی از اعضای هیئت اتحاد العلماء، به «عرب پست» گفت که این هیئت برای تبریک پیروزی رئیس جمهور اردوغان در انتخابات و گفتگو با وی به آنکارا سفر کرد. از جمله مسائلی که در این دیدار مطرح شد مشکلات مهاجرین سوری در ترکیه بوده است.

همچنین درباره راه‌هایی برای استفاده از ظرفیت علمای مسلمان حاضر در ترکیه برای بهره‌گیری مثبت از آنها صحبت شد. ابوزید گفت که این هیئت به اردوغان پیشنهاد افتتاح یک دانشگاه بین‌المللی اسلامی مشابه الازهر و الزیتونه را داده است.

هیئت اتحاد العلماء حمایت جهان عرب و اسلام از اردوغان رئیس جمهور ترکیه را پیش از انتخابات ریاست جمهوری به اطلاع رئیس جمهور ترکیه رساندند و نسبت به آزار و شکنجه مهاجران بعد از اتمام انتخابات ابراز نگرانی کردند.

به گفته دکتر وصفی ابوزید، رئیس جمهور اردوغان به هیأت اطمینان داد که تصمیم اخیر در مورد مهاجران تنها متخلفانی را دربرمی‌گیرد که نظم و انضباط ندارند و در جنایات در داخل خاک ترکیه دست دارند.

اردوغان افزود که با وزیر کشور تماس گرفته و از وی خواسته است تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از سوء استفاده‌های ناخواسته علیه مهاجران انجام دهد. اردوغان همچنین سوء استفاده‌هایی را که متوجه مهاجران شده است محکوم کرد.

رئیس جمهور ترکیه بر حمایت خود از وحدت اسلامی، آرمان سوریه و مهاجران سوری تاکید کرد. اردوغان همچنین خط مستقیمی را برای این هیئت اختصاص داد تا در صورت بروز هرگونه تخلفی که مهاجران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، با ریاست جمهوری ارتباط برقرار کنند.

به گفته ابوزید، در این نشست هیچ موضوع سیاسی مربوط به نزدیکی مصر و ترکیه یا نزدیکی سوریه و ترکیه مورد بررسی قرار نگرفت.

منبع سیاق
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.