خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

وضعیت دینداری نسل جوان ترکیه چگونه است؟

یک پژوهش دیگر نیز در مورد وضعیت دینداری و تشرع نسل زد در ترکیه نشان می‌دهد که تنها ۱۵.۷ درصد از افراد متعلق به این گروه سنی فرائضی همچون اقامه نماز و روزه گرفتن را انجام می‌دهند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، وضعیت دینداری جوانان در جوامع مختلف همواره محل بحث بوده است. ترکیه نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای جهان اسلام در این مباحثات جایگاه ویژه‌ای داشته است. اما به راستی وضعیت دینداری نسل جوان ترکیه چگونه است؟

پژوهش شرکت نظرسنجی گزیجی، در سال ۲۰۲۰ که در ۱۲ استان مختلف ترکیه با جامعه آماری ۱۰۶۲ نفری انجام شده است، نشان‌دهنده این است که ۲۸.۵ درصد از نسل کمتر از ۲۰ سال که از آنان به عنوان «نسل زد» یاد می‌شود خود را فاقد ایمان می‌دانند.

شرکت نظرسنجی کوندا نیز در سال ۲۰۲۲ نتایج یک نظرسنجی انجام شده در سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد که بر اساس آنان نرخ افراد آتئیست و فاقد هرگونه ایمان الهی ۷ درصد از جمعیت را شامل می‌شد. این رقم در سال ۲۰۱۱ فقط ۲ درصد بود که مقایسه دو رقم حکایت از رشد قابل توجه بی‌دینی در ترکیه دارد.

یک پژوهش دیگر شرکت کوندا در سال ۲۰۱۸ وضعیت دینی جامعه ترکیه را به این شکل ترسیم می‌کند:

۵۱ درصد خود را دیندار معرفی می‌کند.

۳۴ درصد اگرچه خود را دیندار نمی‌داند اما صاحب ایمان می‌داند.

۱۰ درصد خود را دیندار افراطی معرفی می‌کند.

۲ درصد خود را بی‌دین معرفی می‌کند.

۳ درصد خود را آتئیست می‌داند.

زمانی که جامعه آماری پژوهش بالا را صرفا شامل افراد بین ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دهیم نتایج به این شکل تغییر می‌کند:

۴۳ درصد خود را دیندار می‌داند.

۴۵ درصد اگرچه خود را دیندار نمی‌داند اما صاحب ایمان می‌داند.

۵ درصد خود را دیندار افراطی معرفی می‌کند.

۴ درصد خود را بی‌دین معرفی می‌کند.

۴ درصد خود را آتئیست می‌داند.

زمانی که جامعه آماری همین پژوهش را محدود به بازه سنی ۱۵ تا ۲۰ سال کنیم نتایج به این شکل تغییر می‌کند:

۵۵.۸ درصد اگرچه خود را دیندار نمی‌داند اما صاحب ایمان می‌داند.

۲۸.۵ درصد خود را بی‌دین معرفی می‌کند.

۱۵.۷ درصد خود را دیندار می‌داند.

یک پژوهش دیگر نیز در مورد وضعیت دینداری و تشرع نسل زد در ترکیه نشان می‌دهد که تنها ۱۵.۷ درصد از افراد متعلق به این گروه سنی فرائضی همچون اقامه نماز و روزه گرفتن را انجام می‌دهند. در مقابل ۵۵.۸ درصد تقیدی به اعمال شرعی ندارند و ۲۸.۵ درصد نیز خود را بی‌دین معرفی می‌کنند.

در گروه سنی بالاتر از نسل زد میزان افراد روزه‌گیر ۶۲ درصد و میزان افرادی که به صورت مرتب نماز می‌خوانند ۳۲ درصد است. ۷۶.۴ درصد از نسل زد مفاهیمی همچون عدالت، دموکراسی، آزادی بیان و اندیشه، لیاقت، اسراف و هنر را مهم‌ترین مفاهیم زندگی خود عنوان کرده‌اند. میزان حمایت از اتحادیه اروپا در نسل زد ۷۸.۶ درصد و در نسل‌های قبل از آن ۳۵.۶ درصد است.

منبع سیاق
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.