خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پوشیدن مانتوی عبایی برای دانش آموزان مسلمان در مدارس فرانسه ممنوع شد

با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید در فرانسه، وزیر آموزش‌وپرورش این کشور اعلام کرد: پوشیدن مانتو عبایی از سوی دانش آموزان مسلمان در مدارس دولتی ممنوع می‌باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از “الجزیره”؛ با ممنوعیت پوشش مانتوی عبایی برای دانش آموزان مسلمان درمی‌یابیم که از قرن نوزده میلادی و هم‌زمان با حذف نفوذ سنتی کاتولیک از آموزش‌های همگانی در فرانسه، این کشور ممنوعیت سختی را در مورداستفاده از نشانه‌ها و سمبل‌های دینی در مدارس دولتی خود اعمال کرده و تلاش نموده است با دستورالعمل‌های تازه با اقلیت مسلمان در حال رشد در این کشور برخورد نماید.

استفاده از “صلیب، کیپای یهودی و روسری(حجاب اسلامی)” در مدارس عمومی و دولتی فرانسه ممنوع است.

فرانسه در سال ۲۰۰۴ میلادی استفاده از روسری توسط دانش آموزان مسلمان در مدارس و در سال ۲۰۱۰ با تصویب قانونی استفاده از روبند در اماکن عمومی را ممنوع ساخت و خشم بسیاری از مسلمانان این کشور را برانگیخت. براساس آمار هم‌اکنون پنج میلیون مسلمان در فرانسه زندگی می‌کنند.

جبرئیل عطل، وزیر آموزش‌وپرورش فرانسه، به شبکه تلویزیونی “تی اف ۱” گفت تصمیم گرفته است مانتوهای عبایی دیگر در مدارس دولتی پوشیده نشود.

وی تأکید کرد: وقتی وارد کلاس می‌شوید، دین و مذهب دانش آموزان نباید از نگاه کردن به آن‌ها تشخیص داده شود.

این در حالی ست که بحث ممنوعیت استفاده از مانتوی عبایی توسط دانش آموزان مسلمان در مدارس دولتی فرانسه ماه‌هاست ادامه دارد. استفاده از حجاب اسلامی مدت‌ها قبل در مدارس فرانسه ممنوع شده بود.

راست‌گراهای افراطی در فرانسه در تصویب این قانون نقش پررنگی داشتند درحالی‌که چپ‌گراها اعمال این‌گونه محدودیت‌ها را مخالف با آزادی‌های مدنی می‌دانستند.

برخلاف روسری که در مدارس دولتی فرانسه ممنوع بود، تاکنون ممنوعیت خاصی در استفاده از مانتوی عبایی در مدارس اعمال نمی‌شد.

“شورای مسلمانان فرانسه” که بسیاری از نهادهای اسلامی در فرانسه را در برمی‌گیرد نیز اعلام کرد لباس تنها نمی‌تواند نشانه مذهب باشد.

باید گفت دفاع از سکولاریسم به‌عنوان یک خواست عمومی در دستگاه سیاسی فرانسه متشکل از راست‌گراها و چپ‌گراها است؛ چپ‌گراها از ارزش‌های لیبرال روشنگری حمایت می‌کنند و راست‌گراها به دنبال راه‌های مقابله با گسترش نقش اسلام در جامعه امروز فرانسه می‌باشند.

خبر اصلی را ازاینجا (+) بخوانید.

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.