خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سقط جنین از دیدگاه یهودیان

مفسران تورات حکم مجازات عامل سقط جنین (حتی خود مادر) را برحسب شکل گرفتن یا در حالت اولیه بودن جنین، متغیر اعلام کرده اند و در مواردی عامل سقط جنین را در حد یک قاتل نفس دانسته اند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، درباره سقط جنین در میان یهودیان، آیه‌ای از تورات به صراحت آن را یک جرم و مستوجب مجازات اعلام نموده است:

«هرگاه اشخاص با هم نزاع کنند و زن بارداری را بزنند و بچه هایش ساقط شوند و به آن زن صدمه‌ای وارد نشود، هر قدر شوهر آن زن تعیین کند، طبق رای دادگاه جریمه بپردازند… و اگر آن زن صدمه‌ای ببیند، (قاضی) جان را بجای جان تعیین کند.»

(سفر خروج فصل ۲۱)

مفسران تورات حکم مجازات عامل سقط جنین (حتی خود مادر) را برحسب شکل گرفتن یا در حالت اولیه بودن جنین، متغیر اعلام کرده اند و در مواردی عامل سقط جنین را در حد یک قاتل نفس دانسته اند.

علمای یهود، سقط جنین را از این نظر که هم نابودی جسم یک روح محسوب شده و هم تباهی یک نسل از انسان ها را بدنبال دارد، گناه شرعی و مستوجب مجازات میدانند.

در کتاب زوهر (عرفان یهود) سقط جنین به معنای کفر و توهین به دست ساخته خداوند تلقی شده است. در همین کتاب آمده است که بنی اسرائیل از این جهت در نظر خداوند اعتبار یافتند و شایسته آزادی از مصر شناخته شدند که در زمان صدور حکم نابودی فرزندان عبرانی توسط ماموران فرعون مصر، یهودیان هیچ زن یهودی را وادار به سقط جنین نکردند. حتی اگر می دانستند که نوزاد او پس از تولد کشته خواهد شد و این نشانه منع شدید سقط جنین در فرهنگ یهودی است.

اما در تلمود و کتب فقهی و شرع یهود سقط جنین در شرایطی که جان مادر به خطر افتد، مجاز دانسته است. حتی برخی علمای یهود میز حکم جواز سقط جنین حاصل از ارتباط نامشروع (مانند زنای محصنه و در مواردی زنای غیر محصنه) را صادر کرده اند.

در سال ۱۹۴۲ در یکی از گتوهای آلمان هنگامی که نازی ها حکم به کشتار زنان باردار یهودی دادند، یک حاخام اجازه سقط جنین برای نجات جان زنان باردار را داد.

در سالهای اخیر مسئله سقط جنین عقب افتاده، معلول یا مبتلا به بیماری های خاص و لاعلاج هم مطرح شده است. هرچند که نظر عمومی علمای یهود بر منع سقط جنین است مگر با دستور صریح و اکید دکتر و تمایل مادر. اما هرچه عمر جنین و مدت زمان آبستنی کوتاه تر باشد، تمایل به جواز سقط، بیشتر میشود.

منبع انجمن کلیمیان تهران
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.