خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رئیس دانشگاه ادیان: علامه جعفر مرتضی عاملی پدر معنوی حزب الله لبنان بود

حجت الاسلام والمسلمین نواب ضمن بیان خاطراتی از مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی گفت: در جریان جنگ سی و سه روزه لبنان، کتابخانه مرحوم جعفر مرتضی عاملی به صورت کامل از بین رفت که این کتابخانه مشتمل بر بسیاری از آثار و دست نوشته‌های ایشان بود که هنوز به چاپ نرسیده بود. وقتی با ایشان تماس گرفتم و نسبت به این موضوع اظهار ناراحتی کردم، ایشان به من گفتند: «فدای سر رزمندگان حزب الله! آن‌ها هستند که «اصل» را حفظ می‌کنند».

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب «رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب» در چهارمین سالگرد درگذشت مرحوم علامه «سید جعفر مرتضی عاملی (ره)» و مراسم بزرگداشت این عالم فقید سخنرانی کرد.

سید ابوالحسن نواب با اشاره به اینکه علامه سید جعفر مرتضی عاملی پدر معنوی حزب الله لبنان بود، گفت: علاقه و ارتباطات زیادی میان علامه جعفر مرتضی عاملی با امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری وجود داشت. ضمن اینکه ارتباط وی با حزب الله لبنان موجب شد که از او به عنوان پدر معنوی حزب الله نیز نام برده شود.

حجت الاسلام والمسلمین نواب ضمن بیان خاطراتی از مرحوم علامه جعفر مرتضی عاملی گفت: در جریان جنگ سی و سه روزه لبنان، کتابخانه مرحوم جعفر مرتضی عاملی به صورت کامل از بین رفت که این کتابخانه مشتمل بر بسیاری از آثار و دست نوشته‌های ایشان بود که هنوز به چاپ نرسیده بود. وقتی با ایشان تماس گرفتم و نسبت به این موضوع اظهار ناراحتی کردم، ایشان به من گفتند: «فدای سر رزمندگان حزب الله! آن‌ها هستند که «اصل» را حفظ می‌کنند».

تفکرات علامه سید جعفر عاملی فراملی بود

در ادامه این نشست فرزند مرحوم علامه جعفر مرتضی عاملی نیز در سخنانی به بیان سیره عملی ایشان در مطالعه و پژوهش پرداخت و گفت: اندیشه و تفکرات علامه دیگر ملل و مردم مومن را بهره‌مند کرده است.

سید عبدالله مرتضی عاملی معتقد است: وی از نوجوانی عمر خود را در راه کسب علم و نشر، تدریس،  پژوهش و پاسخگویی به شبهات دینی و همچنین تربیت طلاب در ایران و لبنان سپری کرد و از ایشان تالیفات بسیاری در حوزه فقه و اصول، عقاید، تاریخ، فلسفه، اخلاق پزشکی، اخلاق تربیت، جامعه شناسی، مدیریت شهری و… به جا مانده است.

علامه در تاریخ نگاری سبک خاصی داشت

در ادامه این مراسم، حاضران به بیان برخی موضوعات تخصصی در ارتباط با مرحوم علامه جعفر مرتضی عاملی پرداختند. دکتر «هادی وکیلی» دانشیار گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد موضوع «روش علامه مرتضی عاملی در تاریخ نگاری» را مطرح کرد و دکتر «محمود ملکی تراکمه ای» مدیر گروه حدیث پژوهشکده علوم اسلامی رضوی نیز موضوع «گزاره‌های  تاریخی محاصره در شعب ابی طالب از دیدگاه علامه جعفرمرتضی عاملی» را مورد بحث و بررسی قرار داد.

رونمایی از دو اثر علامه سید جعفر مرتضی عاملی

گفتنی است در این مراسم از ترجمه دو تالیف این عالم بزرگوار با عناوین «نقش معجزه در زندگی بشر، با نگاهی به معجزات و کرامات امام رضا (ع)» ترجمه «محمود نظری‌ پور» و «آداب پزشکی در اسلام» ترجمه حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا صالح» رونمایی شد.

در این همایش علاوه بر فرزند ارشد علامه، برادر وی حجه الاسلام و المسلمین مرتضی مرتضی عاملی و نیز دکتر نزیه منصور نماینده سابق مجلس لبنان و عضو شورای مرکزی حزب الله از کشور لبنان حضور یافته بودند.

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.