خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اکونومیست: منطقه غرب آسیا آبستن یک بهار عربی دیگر است

مجله انگلیسی اکونومیست در مقاله‌ای درباره وقوع یک «بهار عربی» جدید که جرقه آن توسط جنگ غزه زده شده است، هشدار داد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مجله اکونومیست با انتشار مقاله‌ای در مورد تحولات مذهبی، سیاسی و اجتماعی ناشی از جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه، مدعی شد که این رویدادها ممکن است جرقه یک انقلاب اسلامی یا بهار عربی در منطقه غرب آسیا را بزنند.

در مقاله «اکونومیست» آمده است که تغییرات عمده مذهبی، سیاسی و اجتماعی ممکن است بر واقعیت منطقه غرب آسیا و جمعیت ۴۰۰ میلیون نفری آن تأثیر بگذارد.

این مجله سوالاتی را در مورد اینکه آیا عملیات طوفان الاقصی می‌تواند واقعیت منطقه را تغییر دهد و به تحریک آنچه که اسلام سیاسی توصیف می‌کند کمک کند، مطرح کرد.

تغییرات مذهبی پس از جنگ غزه

اکونومیست معتقد است که انجام کاری که بهار عربی انجام داد یعنی شعله ور کردن تغییر همه جانبه، از جمله تغییر مذهبی، برای نجات جامعه، برای جنگ غزه بسیار مضر است.

این مجله «شکست اسلام سیاسی و تلاش اندک پیروان آن برای رسیدگی به مشکلات عمیق اقتصادی در کشورهایی که ادعا می‌کردند قدرت را در دست گرفته اند» را به عنوان دلیل ادعای خود ذکر می‌کند.

اکونومیست در ادامه این سوال را مطرح می کند که اسلام سیاسی در پاسخ به جنگ غزه چگونه توسعه خواهد یافت؟ آیا امکان ظهور نسل جدیدی از افراطیون وجود دارد؟

طبق ادعای ناظران، این مجله در ارائه مغرضانه خود علیه دین اسلام، بر این باور است که مشکلات اقتصادی، سوء مدیریت و استبداد، همگی زمینه مساعدی را برای بازگشت به افراط گرایی فراهم می‌کنند.

اکونومیست ادامه داد که دولت‌های کنونی در منطقه غرب آسیا در تلاش هستند تا هر گونه بازگشت «این افراط‌گرایی» را سرکوب کنند، زیرا احیای اسلام سیاسی را به همان اندازه که تهدیدی برای غرب است، تهدیدی برای خود نیز می‌دانند.

انفجار در راه است
این مجله به نقل از علی باکر، کارشناس اسلام سیاسی در اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک نوشت: «مراقب آرامش باشید. این می‌تواند خبر از انفجار آینده باشد، زیرا اسلام‌گرایی عادت به بازگشت دارد. بسیاری مرگ حرکت‌های جهادی را پس از کشتن اسامه بن لادن در سال ۲۰۱۱ تایید کردند اما دو سال بعد داعش منطقه غرب آسیا را درنوردید.»

سرنگونی حماس در غزه ممکن است آرامش کوتاه مدتی را به همراه داشته باشد، اما این گروه به مرور زمان می‌تواند افکار و شبه نظامیان خود را در سراسر منطقه غرب آسیا منتشر کند.

جنگ غزه می تواند سبب تقویت اسلام گرایی و اسلام جهادی در منطقه غرب آسیا بشود. امکان دارد جریانات جهادی شیعی و سنی وابسته به اسلام سیاسی ، متعاقب جنگ در غزه متحد شوند. منطقه غرب آسیا پس از جنگ در غزه آبستن انقلاب‌های اسلامی خواهد شد.

بر اساس ادعای خود، این مجله خواستار «حفظ اسلام سیاسی در آرامش معقول، التیام شکاف بین رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها و پرداختن به بیماری‌های اجتماعی و اقتصادی است که اسلام‌گرایان از آن تغذیه می‌کنند».

منبع سیاق
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.