خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حمله اسرائیل به غزه زندگی دینی و فرهنگی مسلمانان و مسیحیان را نابود کرده است

حملات هوایی و زمینی اسرائیل به نوار غزه علاوه بر کشتار صدها فلسطینی بی دفاع و بی گناه، تخریب منازل مسکونی و اماکن عمومی ده ها مرکز دینی مسلمانان و مسیحیان را نیز نابود ساخته و نوعی نسل کشی فرهنگی را رقم زده است.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از “الجزیره” در حملات موشکی اسرائیل به نوار غزه ده ها مسجد و کلیسا که مربوط به مسلمانان و مسیحیان بود، تخریب شده است.

به گزارش حقوق بشر اروپا مستقر در ژنو در حملات موشکی اسرائیل به غزه از آغاز جنگ تاکنون بیست درصد مساجد در غزه ویران شده است.

حقوق بشر اروپا اعلام کرد در حملات اسرائیل به غزه در ماه نوامبر شصت و شش مسجد ویران و صد و چهل و شش مسجد دیگر آسیب دید.

شفر رحمان، از شهروندان غزه، می گوید مسجد مکانی به مراتب فراتر از محل عبادت برای مسلمان محسوب می شود؛ مساجد اماکن اجتماعی، مکانی برای عبادات گروهی و رسیدن به آرامش روحی و روانی و مرکز شنیدن موعظه و سخنرانی امامان جماعت می باشد. حضرت محمد مصطفی(ص) و اصحاب و یارانشان به مدینه اولین اقدامی که روی دست گرفتند ساخت مسجد بود.

“مسجد بزرگ عمری در عزه” قدمتی هزار و شش صد ساله دارد. این مسجد در قرن سیزدهم به جای یک کلیسای قدیمی ساخته شد؛ در قرن پنجم میلادی یک کلیسای بیزانسی به جای یک معبد قدیمی ساخته شد، در قرن هفتم این کلیسا جای خود را به یک مسجد داد و چهار صد سال بعد و طی جنگ های صلیبی یک بار دیگر این مکان به مسجد تبدیل شد. مسجد بزرگ عمری یکی از مساجدی بود که در حملات اسرائیل به غزه دو مرتبه بمباران شد و اکنون مناره های در آوار فرو رفته است.

داستان کلیسای قدیمی “سنت پورفیریوس” غزه نیز به دردناکی مسجد بزرگ عمری می باشد. اسرائیل این کلیسای قدیمی که در زمان جنگ به عنوان سرپناه از سوی غیرنظامیان مورد استفاده قرار می گرفت را نیز بمباران کرد.

“پاتریارک ارتدکس بیت المقدس (اورشلیم) به الجزیره گفت در حمله اسرائیل به کلیسای قدیمی سنت پورفیریوس هجده غیرنظامی از جمله چندین کودک که به کلیسا پناه آورده بودند، کشته شدند.

کلیسای کاتولیک خانواده مقدس در غزه نیز از سوی اسرائیل بمباران شد؛ در زمان حمله اسرائیل به این کلیسا اعضای خانواده لیلا موران، نماینده پارلمان انگلیس، نیز داخل کلیسا بودند.

این در حالی ست که  مسلمانان و مسیحیان سالهاست با صلح و دوستی کنار یکدیگر در غزه زندگی کرده اند؛ مسلمانان فرزندان خود را غسل تعمید می دهند و  مسحیان نام های اسلامی روی فرزندان خود می گذارند.

“آنتونی هانا”، کشیش ارتدوکس عرب فلسطینی،  در تایید روابط نیک و مراودات مناسب مسیحیان و مسلمانان در غزه در سیزده دسامبر سال گذشته میلادی افزود” اگر مساجد بمباران شود و حتی هیچ موذنی باقی نماند” وی در غزه است و به نیابت از برادران مسلمان خود برای اقامه نماز حاضر است اذان بگوید.

“شیرین الله”، مدیر شورای بین المللی اماکن تاریخی در فلسطین، نیز گفت مراکز دینی غزه که از سوی اسرائیل بمباران شد، در حقیقت برای بی جاشدگان جنگ سرپناه، غذا و آب فراهم می کرد. به نظر می رسد اسرائیل از حمله به مکان های دینی و  غیر دینی و فرهنگی و غیرفرهنگی قصد دارد بین مسلمانان و مسیحیان در تمام عرصه های زندگی جدایی بیندازد.

وی  تاکید کرد تخریب هدفمند و بین المللی زیرساخت های غزه هزینه های کلانی برای بازسازی می طلبد و آنچه در غزه در حال اتفاق افتادن است یک نسل کشی فرهنگی ست.

در این حالی ست که نوار غزه در حال خشک شدن است، قبل از حمله اسرائیل غزه به مدت ده ها سال با کمبود آب مواجه بود و با شروع جنگ وضعیت آب آشامیدنی در این منطقه بحرانی تر شد.

با آغاز حملات هوایی و زمینی و محاصره  غزه از سوی اسرائیل وضعیت آب آشامیدنی نیز همانند مواد غذایی و سرپناه بسیار بحرانی شده است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد کمترین مقدار آبی که یک شخص در شرایط اضطراری در یک روز نیاز دارد پانزده لیتر است، در غزه اما مردم با سه یا کمتر از سه لیتر آب در روز زندگی سختی را پشت سر می گذارند.

وزارت بهداشت فلسطین نیز اعلام کرد آمار کشته شدگان جنگ به صورت روزانه افزایش می یابد؛ روزانه ده ها یا صدها نفر در حملات اسرائیل در غزه کشته می شوند؛ قبرستان ها تقریبا پر شده اند و بسیاری از اجساد بدون مراسم تشییع در گورهای دسته جمعی به خاک سپرده می شوند.

این در حالی سیت که براساس گزارشات تایید شده اجسادی که در گورهای دسته جمعی بیمارستان کمال ادوان دفن شده بودند توسط ارتش اسرائیل در اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی با بولدوزر تخریب شدند.

ارتش اسرائیل اما ارتکاب این جنایت را تکذیب می کند.

منبع: سرویس انگلیسی ردنا

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.