خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

شهردار هلندی خواستار ممنوعیت قرآن‌سوزی در این کشور شد

شهردار هلند ضمن درخواست ممنوعیت قرآن‌سوزی در این کشور این پدیده را عامل قطبی شدن سمی ناشی از چنین اقداماتی دانست و احترام بیشتر به عقاید مختلف را خواستار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، احمد مارکوش، شهردار هلند در جلسه‌ای در شورای شهر که پس از اقدام نافرجام هتک حرمت قرآن از سوی گروه ضد اسلام پگیدا در ۱۳ ژانویه برگزار شد، خواستار ممنوعیت قرآن‌سوزی در این کشور شد.

هفته گذشته ادوین واگنسفلد، رهبر حزب افراطی پگیدا، تلاش کرد تا یک قرآن را در آرنهم بسوزاند، اما با مقاومت معترضان که عمدتاً مسلمان بودند مواجه شد. این درگیری منجر به زخمی شدن و دستگیری چند نفر شد.

مارکوش گفت که نگران قطبی شدن سمی ناشی از چنین اقداماتی است و خواستار احترام بیشتر به عقاید مختلف است. وی همچنین گفت که آتش زدن کتب آسمانی می‌تواند امنیت ملی را به خطر بیندازد، زیرا می‌تواند واکنش‌های شدید خارجی را به همراه داشته باشد. او گفت که قبل و بعد از حادثه آرنهم با وزارت امور خارجه در تماس بوده است. وی افزود: ای کاش قانون به ما اجازه می‌داد که دیگر هرگز این عضو پگیدا را به عنوان یک قرآن‌سوز در آرنهم نبینیم.

بحث شورای شهر از سوی فراکسیون محلی دنک آغاز شد که این سؤال را مطرح کرد که چرا مارکوش پیش از این قرآن‌سوزی در سوئد را ممنوع نکرده است. مارکوش گفت که تا زمانی که قانون تغییر نکند، نمی‌تواند مانع از برگزاری اقدامات مشابه پگیدا و دیگران در آینده شود.

در همین حال، پگیدا روز چهارشنبه گذشته، ۴ بهمن اعلام کرد که قصد دارد در پایان ماه مارس، قرآن‌سوزی دیگری را در آرنهم ترتیب دهد. شورای شهر هتک حرمت و سوزاندن کتب و اشیاء مذهبی را محکوم کرد و آن را حمله به انسجام اجتماعی دانست.

واگنسفلد در دو سال گذشته چندین بار دست به هتک حرمت قرآن زده است. او قرآن را مقابل ساختمان موقت پارلمان هلند در لاهه و در یک اقدام انفرادی در اوترخت در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ سوزاند و پاره کرد. او همچنین در روتردام و لاهه به دلیل تلاش برای سوزاندن قرآن بدون رعایت قوانین دستگیر شد. در هر دو مورد، گروه‌های مسلمان برای مخالفت با اقدامات پگیدا تظاهرات متقابل برگزار کردند. واگنسفلد سال گذشته نیز در مقابل سفارت ترکیه در لاهه نسخه‌ای از قرآن را پاره کرد.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.