خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

افتتاح اولین فروشگاه مشروبات الکلی | جایگاه عربستان در دنیا اسلام با چالش روبرو می شود

افتتاح اولین فروشگاه مشروبات الکلی پس از هفتاد و دو سال در عربستان سعودی با واکنش ها و عکس العمل های مختلف زیادی در داخل این کشور روبرو بوده است.به گزارش سرویس ترجمه ردنا(ادیان نیوز) به نقل از “گاردین” افتتاح اولین فروشگاه مشروبات الکلی در عربستان یک تغییر عمده در سیاست های محافظه کارانه ای که سالها در این کشور حاکم بود را نشان می دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، براساس تفاسیر سختگیرانه ای که حاکمان سعودی از اسلام داشته اند، مصرف مشروبات الکی به مدت هفتاد سال در این کشور ممنوع بوده است. تغییرات در رهبری و تلاش های گسترده اخیر برای شکوفایی اقتصادی در عربستان اما سبب شده سیاست های اجتماعی و اقتصادی در این کشور بازنگری شود.
اکنون به نظر می رسد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، با صدور فرمان افتتاح اولین فروشگاه مشروبات الکلی در سرزمین وحی قصد دارد با ساختارهای اجتماعی نوین دنیا همسو شود و دیدگاه های توسعه طلبانه خود به سوی مدرن سازی عربستان را به صورت آرام دنبال کند.
این در حالی ست که با به دست گرفتن قدرت از سوی محمد بن سلمان در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی تلاش هایی برای باز کردن فضای اجتماعی و فرهنگی پادشاهی محافظه کار سعودی به منظور جذب گردشگر و رونق تجارت انجام شده است.
از سویی هم اعلام افتتاح اولین فروشگاه مشروبات الکلی با واکنش های مختلفی از سوی مردم عربستان روبرو شده است: عده ای آن را یک گام مهم در راستای آزادی های فردی دانسته اند و برخی دیگر نگرانی های خود نسبت به پیامدهای منفی فرهنگی و اجتماعی آزادی فروش مشروبات الکلی در عربستان را ابراز داشته اند.
در این میان اما سنت گرایان عربستان افتتاح اولین فروشگاه مشروبات الکلی ولو به بهانه فروش به دیپلمات های خارجی را برخلاف اصول اسلامی و از بین بردن هویت فرهنگی منحصر به فرد این کشور می دانند.
این در حالی ست که به نظر می رسد حاکمان عربستان با این اقدام نیم نگاهی به سود سرشار حاصل از فروش مشروبات الکلی دارند. عربستان سعودی در چارچوب “چشم انداز سال ۲۰۳۰” خود برنامه جامع و کاملی را روی دست گرفته تا با توسعه اقتصاد وابستگی خود به نفت را کاهش دهد.

“گسترش صنعت توریزم به منظور جذب گردشگران خارجی، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی” از اهداف آزادی در فروش مشروبات الکلی در عربستان عنوان شده است.

از سویی هم این اقدام جلو قاچاق مشروبات الکلی از بحرین به عربستان را گرفته به بازار سیاه این محصولات پایان می دهد و در عوض پول مصرف کنندگان خارجی مشروبات الکلی به جیب ریاض خواهد رفت.

اقدام اخیر عربستان از سویی هم جایگاه منطقه ای و بین المللی عربستان را تحت تاثیر خود قرار می دهد: دنیای اسلام عربستان را خواستگاه اسلام می دانند و به نقش موثر ریاض در تعاملات منطقه ای و جهانی دنیای اسلام اذعان می کنند. در بسیاری از کشورهای اسلامی خاورمیانه ملاحظات دینی و اجتماعی نقش بزرگی در شکل دهی هنجارهای اجتماعی دارند و تصمیم عربستان در آزادی فروش مشروبات الکلی می تواند دیدگاه مردمان این کشورها را نسبت به ریاض تغییر دهد.

به هر صورت عربستان سعودی می بایست منتظر نوع واکنش کشورهای اسلامی منطقه و جهان به افتتاح اولین فروشگاه مشروبات الکلی در سرزمین وحی باشد.

محمد بن سلمان و تیم حاکمش برای ایجاد توازن بین ارزش های اسلامی، آن هم از نوع سختگیرانه اش که بیش از هفت دهه است در عربستان حاکم است، و مدرن سازی و توسعه اقتصادی کار سختی در پیش رو دارند.

منبع: سرویس انگلیسی ردنا

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.