خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نماینده زرتشتیان اقلیم کردستان: من هیچ‌گاه به خودم اجازه نداده‌ام به هیچ دینی توهین کنم

این موبد زرتشتی به‌عنوان نماینده زرتشتیان اقلیم کردستان افزود: «من هیچ‌گاه به خودم اجازه نداده‌ام به هیچ دینی توهین کنم، حتی در خانه قرآن دارم و چندین بار آن را خوانده‌ام، شاید آن‌طور که باید قرآن را نفهمیده باشم چون عربی‌ام خیلی خوب نیست، اما همچنان آن را خوانده‌ام».

به گزارش سرویس اجتماعی ردنا (ادیان نیوز)، بیانیه آوات حسام‌الدین، یکی از موبدان زرتشتی و نماینده زرتشتیان اقلیم کردستان در وزارت اوقاف، درمورد افزایش مساجد در اقلیم کردستان واکنش‌هایی را به دنبال داشت، این موبد زرتشتی در بیانیه خود گفته بود: «مسجد لازم نیست، مردم در خانه‌های خود نماز بخوانند، برخی از مساجد باید به پناهگاه آوارگان و کانونی برای جوانان تبدیل شوند و یا اقامت گاهی برای زنانی که مورد خشونت قرار می‌گیرند».

چندی پیش روز ۲۰۲۴/۰۲/۱۱، آوات حسام الدین اعلام کرد که موضوع را عمداً بر علیه او بزرگنمایی کرده اند، او قصد توهین به مسجد و قرآن را نداشته است، بلکه به آنها احترام می گذارد و حتی در خانه خود قرآن دارد.

یکی از نمایندگان زرتشتیان در عراق و اقلیم کردستان در بیانیه ای اعلام کرد که آنها هیچ رهبر دینی به این نام (آوات حسام الدین) ندارند، زرتشتیان به هیچ دینی «توهین» نمی کنند، او نظرات شخصی خودش را بیان کرده است.

آوات حسام الدین گفت: «این شخص [نماینده زرتشتیان] به خاطر منافعش خود را زرتشتی معرفی کرده است، او خودش اصالتاً زرتشتی نیست، من سال‌ها نماینده زرتشتیان در وزارت اوقاف بوده‌ام، سالها همانگونه که دینم به من آموخته است به آیین زرتشت، انسانیت و همزیستی خدمت کرده ام».

این موبد زرتشتی افزود: «من هیچگاه به خودم اجازه نداده ام به هیچ دینی توهین کنم، حتی در خانه قرآن دارم و چندین بار آن را خوانده ام، شاید آنطور که باید قرآن را نفهمیده باشم چون عربی ام خیلی خوب نیست، اما همچنان آن را خوانده‌ام».

آوات حسام الدین تصریح کرد: «درخصوص حرف هایم دربارۀ مساجد، قصد بی احترامی نداشتم اگر منظورم را اشتباه رسانده ام عذرخواهی می‌کنم، می خواستم بگویم که در اقلیم کردستان پناهندگان زیادی وجود دارد. می‌خواستم بگویم که در حال حاضر در اقلیم کردستان آورگان زیادی وجود دارد، مردم فقیری هستند که به دلیل سرما در شرایط بدی زندگی می‌کنند، چه اشکالی دارد که وارد مساجد شوند و آنجا را پناهگاه خود کنند».

آوات حسام الدین بیان کرد: «کردها ضرب المثلی دارند که می گوید اگر خانه باشد، مسجد حرام است، تا آنجایی که من دین اسلام را فهمیده‌ام، حفاظت از روح انسان اولویت دارد، من نیز به مردم آسیب دیده گفته ام بروند در مساجد بمانند و استراحت کنند، در هر محله چهار مسجد وجود دارد، عادی است اگر آن مساجد محل زندگی آنان شود، من از آقای رئیس (رئیس مسعود بارزانی) یاد گرفتم که آزادانه عقیده خود را بیان کنم، بنابراین در این مورد آزاد هستم، فکر نمی کنم چیز بدی گفته باشم».

قسمتی از سخان آوات حسام الدین که پیشتر به برخی رسانه ها گفته بود: «مساجد باید به مراکز جوانان، مدارس و بیمارستان تبدیل شوند».  این نماینده در این باره به رسانه روداو گفت: «این نظر شخصی خودم است، برخی سرمایه گذاران به بهانه ساخت مساجد از پرداخت مالیات فرار میکنند و سپس زمین را ملک خود می کنند، من هم می گویم این زمین ها را برای خدمت به مردم آسیب دیده به بیمارستان یا کانونی برای جوانان تبدیل کنیم، نه مسجد، دین ما (زرتشت) به ما توصیه می کند به کسانی که نیاز به کمک دارند کمک کنیم».

وزارت اوقاف دولت اقلیم کردستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در مصاحبه ای فردی که خود را نماینده زرتشتیان معرفی کرده است، جملات نامناسبی را علیه قرآن کریم و سایر واجبات دینی به صورت غیرمنطقی و به دور از اصل همزیستی به کار برده است که ما اینگونه اظهارات را به شدت محکوم می کنیم».

آوات حسام الدین اضافه کرد: «پس از اظهارات من، وزارت اوقاف اقلیم کردستان افراد داخل و خارج از وزارتخانه را تشویق کرده است که علیه من صحبت کنند، این امر همزیستی و سرنوشت اقلیت های اقلیم کردستان را تهدید خواهد کرد. من تمام زندگی ام را وقف همزیستی مسالمت آمیز کرده ام، بارها با معلمان دینی دیدار و گفت و گو داشته‌ام، آنها را دعوت کرده ام، اما برخی از افراد در آن وزارتخانه مردم را علیه من می کنند، آنها می خواهند عمداً در سخنان من اغراق کنند».

منبع زمن پرس
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.