خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

صدسالگی الغای خلافت عثمانی

الغای خلافت تکانه‌ی شدیدی در سپهر سیاست اهل سنت به‌شمار می‌آمد و تلاش‌هایی برای حفظ خلافت عثمانی و یا جایگزینی آن صورت گرفت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، خلافت عثمانی، آخرین خلافت به رسمیت شناخته شده جهان، درست صد سال پیش در ۳ مارس ۱۹۲۴ (۲۷ رجب هجری قمری ۱۳۴۲) با فرمان مجلس بزرگ ملی ترکیه لغو شد. این یکی از اصلاحات آتاتورک پس از جایگزینی امپراتوری عثمانی با جمهوری ترکیه بود. عبدالمجید دوم به عنوان آخرین خلیفه عثمانی و مصطفی صبری به عنوان آخرین شیخ الاسلام عثمانی از مناصب خود خلع شدند.

الغای خلافت تکانه‌ی شدیدی در سپهر سیاست اهل سنت به‌شمار می‌آمد و تلاش‌هایی برای حفظ خلافت عثمانی و یا جایگزینی آن صورت گرفت. نامزدهای گوناگونی برای خلافت در سال‌های بعد پیشنهاد شد، اما هیچ‌کدام نتوانستند برای کسب منصب «خلافت اسلامی» اجماع جهان اسلام را به دست آورند.

برخی از گزینه‌ها عبارت بودند از: عبدالمجید دوم، سلف او محمد ششم، شریف حسین پادشاه حجاز، یوسف بن حسن سلطان علویان مراکش، امان الله خان پادشاه افغانستان، امام یحیی موسس حکومت متوکلی یمن، و ملک فؤاد یکم پادشاه مصر.

“کنفرانس‌های خلافت” بدون هیچ نتیجه‌ای در هند شرقی هلند (اندونزی امروزی) در سال ۱۹۲۴، در قاهره در سال ۱۹۲۶، و در بیت‌المقدس در سال ۱۹۳۱ برگزار شد.

منبع دولت دین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.