خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

شهید مزاری بانی و باعث وحدت تشیع در افغانستان بود

علی مصباح احمدی پژوهشگر علوم سیاسی در این نشست علمی عنوان کرد: رسمیت تشیع در افغانستان بدون مبارزات سیاسی و نظامی شهید مزاری و حزب وحدت ناممکن بود.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، چکیده صحبت‌های {علی مصباح احمدی پژوهشگر علوم سیاسی و رئیس کمیته علمی مجمع دانشجویان افغانستانی استان قم} در نشست علمی که تحت عنوان گفتمان دولت فراگیر در اندیشه شهید مزاری در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ به مناسبت بیست و نهمین سالگرد شهادت استاد عبدالعلی مزاری در دانشگاه مفید استان قم ایراد گردید.

این دانشجوی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به وضعیت تاریخی تشیع در افغانستان بیان کرد: ازلحاظ تاریخی حضور مذهب شیعه در افغانستان به قرن اول هجری برمی‌گردد. در عهد خلافت امام علی (ع) هزاره‌های افغانستان به اسلام گرویده و از همان زمان مذهب تشیع را پذیرفته‌اند که شواهد و مدارک متقن تاریخی در تأیید آن وجود دارند و مورخین معتبر افغانی و غیر افغانی به آن اعتراف نموده‌اند که دومین و عمده‌ترین مذهب در کشور، مذهب تشیع است.

این پژوهشگر علوم سیاسی تصریح کرد: بر همه آشکار است که از روزی که افغانستان شکل و اسم کنونی را به خودش گرفته، همواره شیعیان به دلیل تعلق داشتن به قوم هزاره و مذهب خاص مورد ظلم و ستم قرار داشته، نادیده گرفته‌شده و در قدرت و ثروت سهم نداشته‌اند؛ نه‌تنها در افغانستان قدرت تصمیم‌گیری نداشته‌اند بلکه، حتی مورد قتل‌عام و ستم‌های جمعی هم قرار گرفتند. تا جایی که هزاره بودن و شیعه بودن در افغانستان جرم محسوب می‌گردید و مردم در مناسک و شعایر مذهبی خود دچار محدودیت و فشار شدید بوده که شعائر مذهبی را به‌صورت تقیه انجام می‌دادند. مذهب تشیع در ۷ قانون اساسی گذشته افغانستان به‌جز ۲۰ سال دوران جمهوریت هیچ‌گاهی توسط حکومت‌های گذشته به رسمیت شناخته‌نشده است.

وی افزود: شهید مزاری در افغانستان سه خواسته اساسی را مطرح کرد: ۱. مذهب ما رسمیت داشته باشد ۲. تشکیلات گذشته ظالمانه بوده و باید تغییر کند ۳. شیعه در تصمیم‌گیری شریک باشد. شهید مزاری با اعلام این سه خواسته اساسی تلاش بسیار نموده و برای تحقق یافتن خواسته‌هایش جانش را فدا کرد. شهید مزاری با اعلام این استراتژی تلاش‌های اثربخش و کارایی را برای رسمیت یافتن مذهب تشیع در افغانستان انجام داد. در اثر همین پافشاری‌ها بود که بالاخره در قانون اساسی جدید افغانستان تشیع نیز جزء دو مذهب رسمی افغانستان گردید.

رسمیت مذهب شیعه در اندیشه شهید مزاری

رئیس کمیته علمی مجمع دانشجویان افغانستانی استان قم با اشاره به نقل و قولی از این «شهید وحدت ملی افغانستان»، تأکید کرد: «در قانون اساسی، یک مذهب چه به رسمیت شناخته شود چه شناخته نشود، پیروان آن مذهب از مکتبشان پیروی می‌کنند، در افغانستان اگر مذهب تشیع مثل برادران اهل تسنن رسمیت داشته باشد، یک سنی شیعه نمی‌شود. اگر هم رسمیت نداشته باشد بازهم یک شیعه سنی نمی‌شود. این‌یک واقعیت هست و ما انتظار داریم بعد از چهارده سال جهاد مردم ما این شجاعت و شهامت را در دنیا اثبات کند و امیدواریم این مشکل جهان اسلام را در افغانستان حل کنند تا اعلام کنند که بین شیعه و سنی هیچ فرقی نیست و میان این دو مذهب تفاوتی وجود ندارد چراکه هردوی مایکی هستیم هردوی ما مراسم خود را رسمی انجام می‌دهیم.»

وضعیت تشیع پس از مزاری

علی مصباح احمدی عنوان کرد: وضعیت تشیع در افغانستان پس از مزاری (بخشی از خواسته‌های رهبر شهید برای بیست سال تحقق یافت) و اکنون دوباره هیئت حاکمه افغانستان مذهب تشیع را به رسمیت نمی‌شناسد و فقه جعفری را از واحدهای درسی دانشگاه‌ها و کتب تعلیمی مدارس و مکاتب حذف نموده است و این مذهب را قبول ندارد و پیروان این مذهب را در سیاست و حکومت‌داری مشارکت نمی‌دهد.

حضار گرامی شما می‌دانید که ما فعلاً در کابینه افغانستان یک وزیر نداریم، یک والی (استاندار) نداریم و در هیچ کجایی قدرت و تصمیم‌گیری در افغانستان نیستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون خواست ما، خواست میلیون‌ها شیعه افغانستان، خواست کشورهای منطقه و خواست جامعه جهانی و درنهایت این حق مسلم ماست که مذهب شیعه در افغانستان به رسمیت شناخته شود و در قدرت، تصمیم‌گیری و حکومت‌داری سهیم باشیم. حضار گرامی شما می‌دانید که ما فعلاً در کابینه افغانستان یک وزیر نداریم، یک والی (استاندار) نداریم و در هیچ کجایی قدرت و تصمیم‌گیری در افغانستان نیستیم. درنهایت، تداوم این وضعیت برای هیچ هزاره و هیچ شیعه‌ای قابل‌قبول نیست و رویارویی بین هزاره‌ها و طالبان اجتناب‌ناپذیر می‌نماید.

تصاویری از این نشست تقدیم حضورتان می گردد:

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.