خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ماه مبارک رمضان | نمایشی از تنوع

ماه مبارک رمضان از روش زندگی حضرت محمد (ص)، پیامبر اسلام الگوگیری شده است. بزرگداشت آن بیشتر با روزه است و افطار و سحری از ویژگی‌های بارز روزه محسوب می‌شود و در ماه مبارک رمضان شاهد اقامه نماز تراویح، تلاوت و تدبر در قرآن، دعا و افزایش امور خیریه هستیم.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، ماه مبارک رمضان، مردم و جوامع را به‌هم نزدیک می‌کند و با اشتراک‌گذاری، بخشش و پذیرفتن تنوع مشخص می‌شود. حدود ۲ میلیارد مسلمان در سراسر جهان از اسلام پیروی می‌کنند و بیشتر آنان فرهنگ منحصر به‌فرد خود را برای گرامیداشت ماه رمضان و دیگر مناسبت‌های خاص به ارمغان می‌آورند. در حالی که اعمال عبادی برای همه یکسان اما روش نشان دادن شور و شادی برای بسیاری متفاوت است.

کشورها و فرهنگ‌های مختلف این ماه مبارک را بر اساس آداب و سنن خاص خود جشن می‌گیرند. برخی از کشورهایی که ماه رمضان ۲۰۲۴ را گرامی می‌دارند عبارتند از ترکیه، مصر، سوریه، مراکش، اندونزی، پاکستان، هند، ایران و امارات. در حالی که کشورهای اسلامی ماه رمضان را جشن می‌گیرند، بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان در سنت‌های ماه رمضان شرکت می‌کنند. مسلمانان در کشورهای غربی این ماه مبارک را با شور و اشتیاق سنتی جشن می‌گیرند و جشن‌های رمضان در سراسر بریتانیا، کانادا، ایالات متحده و برخی از کشورهای اروپایی برگزار می‌شود.

ماه رمضان چگونه برگزار می‌شود؟

ماه مبارک رمضان از روش زندگی حضرت محمد (ص)، پیامبر اسلام الگوگیری شده است. بزرگداشت آن بیشتر با روزه است و افطار و سحری از ویژگی‌های بارز روزه محسوب می‌شود و در ماه مبارک رمضان شاهد اقامه نماز تراویح، تلاوت و تدبر در قرآن، دعا و افزایش امور خیریه هستیم.

در ماه رمضان ۲ وعده غذایی دربرگیرنده روزه، ضروری است. سحری وعده‌ایست که قبل از شروع روزه مصرف می‌شود. اگرچه این امر برای صحت روزه ضروری نیست، اما مؤمنان به خوردن چیزی در سحر بسیار تشویق می‌شوند. سحری سالم حاوی مواد مغذی است که می‌تواند انرژی را در طول روز آزاد تا از خستگی و بی‌حالی جلوگیری کند. این امر تضمین می‌کند که فرد می‌تواند وظایف دینی و دنیوی را بدون سختی انجام دهد.

پیامبر(ص) بر خوردن سحری تأکید داشتند؛ «سحری بخورید که در سحری برکت است» و در روایتی دیگر رسول خدا (ص) فرمودند: «بهترین سحری برای مؤمن خرما است.»

افطاری غذایی است که در هنگام افطار خورده می‌شود. افطار نیز به‌طور سنتی با مصرف خرما آغاز می‌شود که به روزه‌دار انرژی فوری می‌دهد. با توجه به زمان افطار در بسیاری از کشورها، این افطار شبیه عصرانه یا شام است. از آنجایی که به‌طور معمول عصرها همه در خانه هستند، هنگام افطار خانواده‌ها را می‌بینید که با هم غذا می‌خورند.

سنت‌های غذایی ماه رمضان در سراسر جهان

هر فرهنگی، غذاهای خاصی دارد که اغلب برای افطار و سحری طبخ می‌شود، زیرا ارزش غذایی آن‌ها، سال‌ها سنت شده است. در خانه‌های آسیای جنوبی، وعده افطار شامل سمبوسه، پاکوره یا باجی پیاز(غذای تند هندی) به‌عنوان پیش غذاست. پس از آن بریانی، مرغ کاری، گوشت یا سبزیجات با چاپاتی(یک نوع نان سنتی هندی) یا برنج آمده است، بعضی از مردم مصرف ماهی را برای وعده افطار خود دوست دارند.

در مصر، مردم از «خچاف»، مربای میوه‌ای که با خرما، انجیر و سایر میوه‌ها برای صبحانه یا سحری درست می‌شود، لذت می‌برند. قطایف، دسر محبوب مصر در ماه رمضان است که کمی شبیه به پنکیک اما پر شده با آجیل و غذای خاورمیانه‌ای قابل توجه است.

مردم ترکیه باقلوا را برای افطار یا عید خاص دوست دارند همچنین نان پیده تازه پخته شده نیز یکی از بهترین غذاهای مورد علاقه است که با قهوه ترک میل می‌شود. در ازبکستان، پاتیر، نان ترد و کره‌ای که در تنور سنتی پخته شده است، در ماه رمضان میل می‌شود. حریره، غذای سوپ مانند از مراکش و نان بریوش مانند به‌نام معاروک در سوریه نیز ذائقه روزه‌داران را در ماه رمضان به‌وجد می‌آورد.

سایر آداب و رسوم ماه مبارک رمضان

سنت‌های رمضان در سراسر جهان به فضای پر جنب و جوش جوامع در طول این ماه باشکوه می‌افزاید. یکی از رسوم رایج در کشورهای مسلمان، اعلامیه‌ وقت سحری برای بیدار کردن مردم است. در پاکستان، جوانان به‌صورت گروهی در اطراف خانه‌ها می‌گردند و با خواندن جملات الهام‌بخش، مردم را تشویق می‌کنند که به‌موقع از خواب بیدار شوند. در برخی مناطق، مردم برای انجام همین کار بر طبل می‌کوبند یا دعا می‌خوانند. برخی از این افراد لباس سنتی و کلاه می‌پوشند. برای مثال، طبل‌زنان ترکیه لباس سنتی عثمانی، از جمله کلاه قرمز منگوله‌دار و جلیقه می‌پوشند.

یکی دیگر از بخش‌های فرهنگ ماه مبارک رمضان، تعیین وقت افطار است. در سوریه از شلیک توپ برای اعلام زمان افطار استفاده می‌شود. در برخی از کشورهای دیگر مانند پاکستان، آژیرهای نصب شده توسط شوراهای محلی، شروع زمان افطار را اعلام می‌کند. مساجد نیز فرا رسیدن زمان افطار را از بلندگو و سپس با اذان اعلام می‌کنند.

تزیینات سنتی ماه مبارک رمضان

جوامع در مصر خیابان‌ها را با چراغ‌هایی به‌نام «فانوس» برای گرامیداشت ماه رمضان تزئین می‌کنند. این فانوس‌ها فضایی دلپذیر را ایجاد می‌کنند که نماد وحدت و سعادت است.

بازارها و مغازه‌ها در جوامع مسلمان با چراغ‌های خیره‌کننده تزئین می‌شوند. در مکان‌های عمومی تابلوهای خوش‌آمدگویی، ردیفی از پرچم‌های کوچک و تزئینات جشن وجود دارد. برخی خانواده‌ها زیورآلاتی به شکل ماه و ستاره آویزان می‌کنند. اغلب مردم قبل از فرا رسیدن ماه رمضان خانه‌های خود را تمیز و تزئین می‌کنند. هفته گذشته شاهد افزایش تزیینات برای جشن عید بودیم که فرصت شادی برای همه است. خانواده‌ها بسته‌بندی و هدایایی زیبا می‌خرند و برای پذیرایی از خانواده و دوستان تدارکات ویژه‌ای انجام می‌شود.

رمضان، زمان عبادت و وقف مسلمانان است اما این فرصت را نیز به آنان می‌دهد تا در جشن تنوع فرهنگ‌های خود، شادی، هیجان و اتحاد را ابراز کنند. رمضان، تجربه جهانی است که مؤمنان از سراسر جهان در آن شرکت می‌کنند تا زیبایی ایمان اسلامی و عظمت خداوند را اثبات کنند.

ماموریت مشترک

در حالی که سنت‌های ماه رمضان در سراسر جهان متفاوت است، یک جنبه ثابت باقی می‌ماند و آن صدقه دادن است. کمک به خیریه ویژگی جدایی‌ناپذیر ماه رمضان است بدون توجه به اینکه در کجا مستقر هستید، می‌توانید در ماه رمضان امسال به مسلمانان کمک کنید.

منبع ایسنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.