خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اجرای قانون تبعیض‌آمیز علیه مسلمانان هند

دولت هند روز گذشته اجرای رسمی قانون تبعیض‌آمیز شهروندی که در سال ۲۰۱۹ تصویب شده و مسلمانان هند را از کسب شهروندی این کشور محروم می‌سازد اعلام کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، هند قانون تبعیض‌آمیز علیه مسلمانان هند موسوم به «متمم شهروندی» را به‌منظور تسریع اعطای تابعیت به پیروان ادیان هندو، سیک و بودایی، زرتشتی و مسیحی که قبل از ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ از افغانستان، بنگلادش و پاکستان به هند گریخته‌اند، تصویب کرد. این قانون شهروندان مسلمانان این سه کشور را از دریافت شهروندی محروم می‌کند.
این قانون در سال ۲۰۱۹ از سوی پارلمان هند تصویب شد، اما دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند جلوی اجرای آن را بعد از مواجهه با اعتراضات مرگبار به آن در شهر دهلی‌نو و شهرهای دیگر که در طول چند روز ده‌ها کشته بر جای گذاشت گرفت.
معترضانی از پیروان همه ادیان در این اعتراضات سراسری شرکت کردند؛ مسلمانان هند نیز اظهار نگرانی کردند این قانون ممکن است به همراه طرح پیشنهادی ثبت ملی شهروندان بهانه‌ای برای به حاشیه راندن آن‌ها قرار بگیرد.
طرح ثبت ملی شهروندان نیز بخشی از برنامه‌های دولت مودی برای شناسایی و اخراج افرادی است که به عنوان مهاجران غیرقانونی تعیین می‌شوند. این طرح نیز تاکنون تنها در ایالت آسام در شمال شرق هند اجرا شده و حزب حاکم بهاراتیا جاناتا وعده داده برنامه بررسی شهروندی را به صورت سراسری به اجرا درآورد.
دولت مودی مدعی شده قانون شهروندی ۲۰۱۹ یک اقدام بشردوستانه با هدف دادن شهروندی به اقلیت‌های مذهبی است که از اذیت و آزار فرار کرده‌اند و از آن علیه شهروندان هندی استفاده نخواهد شد.
حزب مخالف اصلی دولت هند موسوم به «حزب کنگره» با انتقاد از اجرایی کردن این قانون گفت «زمان‌بندی اجرای آن درست قبل از انتخابات به وضوح برای قطبی‌سازی انتخابات طراحی شده است.»
گروه ناظر حقوق بشری موسوم به عفو هند نیز در بیانیه‌ای این قانون را تبعیض‌آمیز دانسته و آن را مغایر با ارزش‌های اساسی برابری و قوانین حقوق بشری بین‌المللی دانست که تبعیض بر پایه مذهب را مشروعیت می‌بخشد و ساختار و ماهیت طردکننده دارد.
منتقدان می‌گویند که سکوت واضح مودی در قبال این خشونت علیه مسلمانان تعدادی از افراطی‌ترین حامیان او را جسور ساخته و نفرت‌پراکنی علیه آنها را تشدید کرده است. یک گروه تحقیقاتی مستقر در واشنگتن اعلام کرد که سخنان نفرت‌انگیز علیه مسلمانان در هند در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ نسبت به شش ماه اول سال ۶۲ درصد افزایش یافته است. اکثر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند مودی در انتخابات سراسری که قرار است در ماه مه برگزار شود، اکثریت را به دست خواهد آورد.
هند ۲۰۰ میلیون مسلمان دارد که دومین دین بزرگ این کشور ۱.۴ میلیارد نفری به حساب می‌آیند. اقلیت مسلمانان هند در تمامی بخش‌های این کشور پراکنده هستند و از زمانی که نارندرا مودی در سال ۲۰۱۴ به قدرت رسید، هدف حملات خشونت‌آمیز قرار گرفته‌اند.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.