خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چرا یهودیان حریدی نمی‌خواهند فرزندان خود را به خدمت سربازی بفرستند؟

«نهمیا استراسلر»، نویسنده اسرائیلی در یادداشتی در روزنامه «هاآرتص» به بیان دلایل واقعی که یهودیان حریدی تمایلی به خدمت سربازی خود و فرزندانشان در ارتش اسرائیل ندارند، پرداخت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، استراسلر در هاآرتص با اشاره به وضعیت زندگی یهودیان حریدی اسرائیل نوشت: اسرائیلی‌های سکولار باید بدانند که افراطی‌های ارتدوکس به آنها احترام نمی‌گذارند و به فرزندان خود یاد می‌دهند که سکولارها را تحقیر کنند، آنها دولت را به رسمیت نمی‌شناسند و ضد صهیونیست هستند، برای آنها، ما صرفاً یک اندوخته مالی هستیم که باید مورد سرقت قرار گیریم.

وی افزود: حریدی‌ها دولت سکولار را به عنوان یک دولت بیگانه می‌بینند که باید مورد استثمار، فریب، دروغگویی و تا حد امکان اخاذی قرار گیرد. آنها دولت را نه به عنوان آغاز «رستگاری» بلکه به عنوان تداوم مستقیم تبعید کتاب مقدس می‌دانند.

حریدی‌ها در عدم پایبندی به وظایف شهروندی مشکلی ندارند

استراسلر ادامه می‌دهد: برای حریدی‌ها، دولت مانند زمین‌دار غیریهودی بود که یهودیان اروپای شرقی باید با او کار می‌کردند و باید با او زندگی می‌کردند، به همین دلیل آنها هیچ مشکلی نداشتند که هیچ وظیفه مدنی را انجام ندهند مانند آموزش برنامه درسی، کار و خدمت در ارتش.

وقتی در گفت‌وگوهای خصوصی از آنها خواسته می‌شود به این سؤال پاسخ دهند: چرا سربازی نمی‌روند، تعجب می‌کنند و با سؤال دیگری پاسخ می‌دهند: «چرا باید ما را برای نبرد در جنگ‌هایی که شما به راه می‌اندازید، شرکت کنیم؟ می‌خواهی بجنگی، می‌توانی این کار را بکنی، ما این آمادگی را نداریم که فرزندانمان را قربانی دولت شما کنیم.

نویسنده توضیح می‌دهد که طی سال‌ها، حریدی‌ها دلایل مختلفی را برای اجتناب از خدمت اجباری ارائه کرده‌اند، و می‌گوید: این بار خاخام اعظم حریدی یعنی خامام اسحاق یوسف، با «حرف‌های پوچ» دوباره سر زبان‌ها افتاد و گفت بدون تورات، بدون مدارس دینی برای مردان متاهل، هیچ چیز وجود نخواهد داشت، این تورات است که از ما محافظت می‌کند.

توجیه نژادی

این نویسنده اسرائیلی می‌افزاید: استدلال خنده‌دار دیگر برای فرار از سربازی، این ادعای خاخام یوسف است که می‌گوید: حریدی‌ها «لاوی» هستند که از نسل قبایل لاوی‌اند و از خدمت سربازی معاف هستند.

استراسلر در این باره گفت: به نظر می‌رسد خاخام یوسف در نسب‌شناسی تبحر دارد اما در واقع به نظر می‌رسد که حریدی‌ها از نسل قبایل گاد و رؤوفین هستند که حضرت موسی به آنها فرمود: آیا برادران شما به جنگ می‌روند و شما اینجا می‌نشینید؟ که نشان می‌دهد آنها همیشه از خدمت سربازی فرار کرده‌اند.

نویسنده در ادامه دلیل واقعی خودداری حریدی‌ها از خدمت سربازی را عنوان می‌کند و می‌گوید: موضع حریدی‌ها در قبال سربازان اسرائیلی را می‌توان از اظهارات دو رهبر برجسته جنبش ارتدوکس که یکی از آنها خاخام دوو لاندو است، مطلع شد، وی به طلاب مدارس دینی می‌گوید در تشییع جنازه سربازان شرکت نکنند یا حتی به بیمارستان برای ملاقات سربازان مجروح مراجعه نکنند بلکه می‌گوید: «بگذارید در آرامش بمیرند، چه اهمیتی دارد؟»

دیگری خاخام مورد بحث، «یسرائیل بونیم شرایبر »است که می‌گوید سربازان ارتش اسرائیل مانند «مرد زباله‌گرد» هستند و «برای ما مهم نیست که چه کسی کشته می‌شود، آنها هیچ ارتباطی با ما ندارند، آنها برادران ما نیستند.»

دلیل واقعی، حفاظت از زندگی فرزندانشان است

نویسنده در ادامه می‌گوید: «زمان آن فرا رسیده است که بفهمیم دلیل واقعی طفره رفتن حریدی‌ها از سربازی، تمایل آشکار آنها برای محافظت از جان فرزندانشان است. حتی قانونگذاران حریدی نیز بر اساس تعهدشان به آموزه‌های این فرقه در کنست انتخاب می‌شوند.»

این نویسنده خواستار واکنش سرسختانه سکولارها به حریدی‌ها شد که کمتر از این نباید باشد: خدمت اجباری برای همه حریدی‌ها از سن ۱۸ سالگی، بدون معافیت و بدون ترفند و اختراعاتی مانند «خدمات مدنی جایگزین»

اما در پایان باید گفت: «سکولارها و دولت چنین موضعی نخواهند داشت، زیرا تا زمانی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر است، این اتفاق نمی‌افتاد و وی اجازه خواهد داد که حریدی‌ها در شهرهای امن خود، بدون کار، بدون خدمت اجباری و دریافت میلیاردها دلار از دولت به زندگی خود ادامه دهند و همه اینها مشروط به این است که به ائتلاف حاکم وفادار بمانند، ماندن در قدرت تنها چیزی است که منفورترین مرد تاریخ قوم یهود به آن اهمیت می‌دهد.»

یهودیان حریدی کیستند؟

حریدی‌ها جریان دینی بسیار افراطی هستند، واژه حریدی به معنای «پرهیزکار» است، آنها صهیونیسم را انکار می‌کنند و اغلب در فلسطین، امریکا و کشورهای اروپایی زندگی می‌کنند و به تورات و اصول فکری یهودیت قدیمی اعتقاد دارند.

حریدی‌ها بر عمل به نصوص تورات، تلمود و آموزه‌های خاخام‌ها تاکید دارند و معتقدند اسرائیل و زندگی یهودیان باید بر اساس شریعت یهود و آموزه‌های توراتی و نه اصول دموکراسی و ارزش‌های صهیونیسم و قوانین مصوب انسان‌ها اداره شود لذا از نفوذ خود برای تحمیل این آموزه‌ها بر زندگی روزانه اسرائیلی‌ها استفاده خواهند کرد.

تعداد یهودیان حریدی چقدر است؟

شمار حریدی‌ها اکنون به ۱.۲۸ میلیون نفر می‌رسد، تعداد آنها در سال ۲۰۰۹میلادی تنها ۷۵۰ هزار نفر بود، رشد جمعیت حریدی‌ها ۴ درصد است در حالی که رشد جمعیت عمومی اسرائیل ۲.۳ درصد است، بنابراین جامعه حریدی سریع‌ترین رشد جمعیتی را در اسرائیل داراست.

یهودیان حریدی در سال ۲۰۳۰ میلادی ۱۶ درصد از جمعیت اسرائیل را تشکیل خواهند داد و مرکز آمار اسرائیل برآورد کرده است که تعداد حریدی‌ها در سال ۲۰۳۳ میلادی به دو میلیون نفر خواهد رسید.

بیش از ۴۰ درصد یهودیان حریدی‌ها در شهر بیت المقدس و در منطقه «بنی براک» در نزدیکی تل‌آویو سکونت دارند، ۷ درصد آنها در شهرک‌های بیت شیمش در نزدیکی بیت المقدس و ۵۳ درصد هم در شهرک‌های اغلب حریدی‌نشین «مودیعین عیلیت»، «بیتار عیلیت» و «إلعاد» در کرانه باختری اشغالی ساکن هستند و یا در مناطق مسکونی شهرهای بزرگ نظیر صفد، طبریا، أسدود، ملبّس (بیتاح تکفا،حیفا، صرفند، وأم خالد (نتانیا) اقامت دارند.

منبع شفقنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.